• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Komplicerat El fel

johnerik

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Lycksele
HBK-Nr
6880
Medlemskap
2022
Har en Dethleffs 7150 -12. Parkeringsljusen på vänster sida går inta att släcka. Haft bilen på verkstad för felsökning, de hittar inte felet. N'sta steg är att göra mätningar på cam-bussen hos auktoriserad Fiat-verkstad.

Är det någon annan som har råkat ut för detta och redan har en lösning på problemet.
Det kan bli dyrt med all felsökning!
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Komplicerat El fel

Ska det vara så svårt...? :)
Om du tar bort säkringen för parkeringsljuset, lyser de fortfarande då? Man får ju leta baklänges var strömmen kommer från....
De har väl kollat så inte blinkersen är i vänsterläge, alternativt ljusomkopplare för parkering (Mercedes har vä resp hö inbyggt i ljusomkopplaren).
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Komplicerat El fel

En fråga angående säkringar till dessa årsmodeller, var sitter säkringarna till parkeringsljusen ?
Står inget om säkringar till parkeringen i Fiats handbok eller har den en elektronisk säkring i datorn ?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Komplicerat El fel

Är det inte F58 sidelights?
Centralen under huven.

Det är möjligt ja.
Konstigt att det inte nånstans i boken står säkring för parkering ?

Nå, det var min svåger som kopplade in DRL på vänster parkering så att även bakljusen skulle lysa samtidigt, men då slocknade parkeringen på den sidan och han hittade ingen brunnen säkring nånstans.

Jag föreslog att han skulle koppla drl-ljusen över ett relä i stället mot parkeringen och slå på och av tändningen några gånger för att se om ljusen vaknade till liv, vilket de även gjorde vilket tyder på att det är datorn som går in när belastningen inte stämmer i ljuskretsen innan nån säkring går.

Har sett att det finns en äldre tråd om liknande problem med ljuskretsarna på dessa årsmodeller.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t33260/
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: Komplicerat El fel

En gång i tiden ville inte belysningen på min personbil slockna, det visade sig bero på att det var krypströmmar i släpvagnskontakten. Detta förutsätter förstås att man har drag på bilen.
 
Toppen