• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Om tankflaskor

F

F.d. 25911

Guest
Jag och sambon är nybörjare i allt vad husbilar och gasol handlar om. Köpte vår första husbil förra året och är nu helt frälsta, så pass att vi tar tjänstledigt ett år för att resa runt i i Europa. Det är i detta vi börjat fundera och söka tips från mer erfarna, så som ni :) Tidigare har jag sökt hjälp om annat men nu handlar det om gasollösningar och läst en hel del positivt om LPG och fasta flaskor.

Jag tänker mig en lösning där jag installerar en fast tankflaska innanför min kompositflaska. Kompositflaskan tänker jag ha "lös" för grillen och i reserv om jag inte lyckas fylla den fasta flaskan. Tänkte en Alugas tankflaska 14kg.

Vad jag förstår så är det lite olika, att man på vissa stationer måste ha en utvändig tankning och att det på vissa räcker med en tankning på insidan av luckan. Jag har inte lyckats läsa mig till vad som gäller i detta. Någon som vet om måste man ta hål i bilen för en utvändig lösning eller räcker det att ha det innanför luckan?

Vi bor i Luleå och kan inte hitta någon installatör av fasta lösningar norr om Sundsvall. Därför tänker vi oss att anlita någon firma söderut. Jag har kommit i kontakt med JR Larmcenter och sett någon rekommendera Gasolkungen men tänkte höra om någon kan rekommendera någon annan firma/lösning?
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Om tankflaskor

Vet inte hur ni kommer köra då ni ger er iväg på långtrippen, men passerar ni Karlshamn (Blekinge) så är de väldigt duktiga på detta
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Om tankflaskor

Jag och sambon är nybörjare i allt vad husbilar och gasol handlar om. Köpte vår första husbil förra året och är nu helt frälsta, så pass att vi tar tjänstledigt ett år för att resa runt i i Europa. Det är i detta vi börjat fundera och söka tips från mer erfarna, så som ni :) Tidigare har jag sökt hjälp om annat men nu handlar det om gasollösningar och läst en hel del positivt om LPG och fasta flaskor.

Jag tänker mig en lösning där jag installerar en fast tankflaska innanför min kompositflaska. Kompositflaskan tänker jag ha "lös" för grillen och i reserv om jag inte lyckas fylla den fasta flaskan. Tänkte en Alugas tankflaska 14kg.

Vad jag förstår så är det lite olika, att man på vissa stationer måste ha en utvändig tankning och att det på vissa räcker med en tankning på insidan av luckan. Jag har inte lyckats läsa mig till vad som gäller i detta. Någon som vet om måste man ta hål i bilen för en utvändig lösning eller räcker det att ha det innanför luckan?

Vi bor i Luleå och kan inte hitta någon installatör av fasta lösningar norr om Sundsvall. Därför tänker vi oss att anlita någon firma söderut. Jag har kommit i kontakt med JR Larmcenter och sett någon rekommendera Gasolkungen men tänkte höra om någon kan rekommendera någon annan firma/lösning?

Husvagnscenter i Boden AB Betongvägen 7 973 45 Luleå 0920-166 00

Alugas Sverige

När du ändå håller på. Sätt en inre gasolmätare i bilen (600 kr) så har du alltid koll på nivån. (kul för prylgalna)

Gör hål i luckan och sätt yttre uttag där. Då kan du ju bara byta lucka senare om du vill.
 
F

F.d. 25911

Guest
Sv: Om tankflaskor

Husvagnscenter i Boden AB Betongvägen 7 973 45 Luleå 0920-166 00

Alugas Sverige

När du ändå håller på. Sätt en inre gasolmätare i bilen (600 kr) så har du alltid koll på nivån. (kul för prylgalna)

Gör hål i luckan och sätt yttre uttag där. Då kan du ju bara byta lucka senare om du vill.

Bra länk, tack. Jag har vart i kontakt med Husvagnscenter och dom hade inte installerat detta förr, vad dom sa till mig.

Jag tycker om att laga mat och utomhus är tanken att laga det mesta under resan. Till detta tänker jag använda mig av en Kompositflaska som jag stående inne i gasolskåpet och kommer lyfta ut varje gång. Tänker att en fast installation med utanpåliggande tanklock kan störas av att jag öppnar skåpet ofta.

Gillar prylar :) mätare, avstängning inifrån i kombo med någon lösning för automatisk avstängning vid fel men har inte riktigt hunnit sätta mig in i prylar och lösningar än, jobbar på det.
 
Senast redigerad av en moderator:

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.246
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Om tankflaskor

Vi har en 14 kg Alugas "fast" har ingen utvändig tankning utan får öppna luckan. Har tankat i Sverige, Tyskland, Frankrike, Spanien och Portugal utan problem.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Om tankflaskor

Ursprungligen postat av SirMcLain

När du ändå håller på. Sätt en inre gasolmätare i bilen (600 kr) så har du alltid koll på nivån. (kul för prylgalna)

På vilket sätt mäter den?

MVH
Stig
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Om tankflaskor

Vill du vara framtidssäker (kommande regleringar?) - Installera en yttre tankanslutning!
Välj då en med backventil, dvs en studs som du kopplar LPG-pistolen direkt till.
Inget "gassprut" när du tankat klart (övertryckt gasol är kall!).

Jag rekommenderar Stattena Gasol i Helsingborg, gör bra jobb.
(kanske i Halmstad också, har inte provat).
Pris cirkus 800-900 kr.

Du är säker på att kunna tanka i hela Europa.
Och i Norge och södra Sverige. Norrut?
Tja, som du säger, välj att ha en separat flaska.

Vill du återställa husbilen är det bara att byta lucka.

Jag har två kopplade fasta flaskor, installerade av Folke Kambler Jacobsen i Falkenberg (bra, prisvärt).
Alltså, plus en yttre tankning installerad på Stattena.

Mycket nöjd, mycket smidigt.

3 snabba foton:

20150526_164459.jpg 20150526_164516.jpg 20150526_164531.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25911

Guest
Sv: Om tankflaskor

Angående att montera fast gasolflaska är min tolkning är att det idag och närmsta året kommer fungera fin-fint att tanka gasol på de flesta stationer i Europa. Detta oavsett om jag monterar tanklocket utanpåliggande eller innanför gasolskåpets dörr.

För mig betyder det att jag tar kontakt med någon av föreslagna "montörer" av fasta gasolflaskor och ber dom montera fast en 14 kg flaska samt dra en tanklucka innanför min dörr till gasolskåpet.

Tack för hjälpen.

P.s: ser positivt på om någon krånglar till det genom att lägga fram ny information som kullkastar mitt beslut :)
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Om tankflaskor

Hej! Det finns en 14 kg tankflaska i aluminium som är lite högre, om den får plats har man ju lite större mängd gasol att använda till väldigt liten ökning av taravikten. Tyvärr fanns inte den när jag köpte alutankflaska.

Med vänlig hälsning, Sanddammaren
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Om tankflaskor

Angående att montera fast gasolflaska är min tolkning är att det idag och närmsta året kommer fungera fin-fint att tanka gasol på de flesta stationer i Europa. Detta oavsett om jag monterar tanklocket utanpåliggande eller innanför gasolskåpets dörr.

När vi var nere i Italien/Österrike/Tyskland förra hösten blev vi avvisade vid 3 ställen och fick hjälp att fylla på 1 ställe. Vi kunde också fylla själva på två ställen där det var självbetjäning.

Skulle jag sätta in tankflaska idag skulle jag montera med yttre fyllning.

/Håkan
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Om tankflaskor

Ursprungligen postat av SirMcLain

När du ändå håller på. Sätt en inre gasolmätare i bilen (600 kr) så har du alltid koll på nivån. (kul för prylgalna)

På vilket sätt mäter den?

MVH
Stig

Jag har den svarta med omkopplare för att se två gasolflaskor. Den displayen har jag vid sängen. Kollar varje kväll och morgon.

fernanzeige-livello-002-58da6660.jpg
 
Toppen