• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för dragkrokslagret.

F

F.d. 20569

Guest
Fick förfrågan att montera en dragkrok på en Kabe Husbil. Beställde en från Dragkrokslagret men hörde ingenting från dom på en månad. Sade till kunden att vi skiter i dom. Helt plötsligt dök det upp 2st svar med 2olika priser, Ok jag gjorde beställningen men fick ingen orderbekräftelse och jag mailade 3ggr ang detta. Ingenting hände så jag sade åter till kunden att vi skiter i detta. Efter en månad dök det upp en dragkrok med det dyrare priset. OK jag monterade och kunden besiktade med en 2’a på felaktig krok. Jag har ringt och blivit lovad åretuppringning 3ggr utan resultat. Jag har mailat tot 9ggr utan resultat. Nu har det blivit körförbud på husbilen och jag får inge svar av Dragkrokslagret. Vilken jävla härva och kunden kan inte använda sin husbil…
 
Lösning
Sv: Varning för dragkrokslagret.

Fick förfrågan att montera en dragkrok på en Kabe Husbil. Beställde en från Dragkrokslagret men hörde ingenting från dom på en månad. Sade till kunden att vi skiter i dom. Helt plötsligt dök det upp 2st svar med 2olika priser, Ok jag gjorde beställningen men fick ingen orderbekräftelse och jag mailade 3ggr ang detta. Ingenting hände så jag sade åter till kunden att vi skiter i detta. Efter en månad dök det upp en dragkrok med det dyrare priset. OK jag monterade och kunden besiktade med en 2’a på felaktig krok. Jag har ringt och blivit lovad åretuppringning 3ggr utan resultat. Jag har mailat tot 9ggr utan resultat. Nu har det blivit körförbud på husbilen och jag får inge svar av Dragkrokslagret...

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Varning för dragkrokslagret.

Motsvarande erfarenhet fortfarande olöst.

Lät motera ett fast drag på en Renault Capture HH med farthållare. Allt fungerar med undantag av att farthållaren slår av då man slår ut färdriktningsvisaren.

Inte precis vad man behöver farthållaren till på motorvägarna med flera omkörningar. Motorbroms då omkörningen börjar.

Ringde kundtjänst, som inte begrep något alls. Fick med tiden tag i en man som tycktes förstå. Skulle höra av sig en vecka senare. Efter tre veckor ringde jag. Allt klart, skulle ringa dagen efter. Men nej. Ringde igen efter en vecka. Nu begrep verkstadsfolket inget. Skulle åter höra av sig. Men ännu inte ett ljud efter ytterligaren en vecka.

De tycks inte veta att de har med en pensionär tillhörig HBK att göra. Så fortsättning följer.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Varning för dragkrokslagret.

Fick förfrågan att montera en dragkrok på en Kabe Husbil. Beställde en från Dragkrokslagret men hörde ingenting från dom på en månad. Sade till kunden att vi skiter i dom. Helt plötsligt dök det upp 2st svar med 2olika priser, Ok jag gjorde beställningen men fick ingen orderbekräftelse och jag mailade 3ggr ang detta. Ingenting hände så jag sade åter till kunden att vi skiter i detta. Efter en månad dök det upp en dragkrok med det dyrare priset. OK jag monterade och kunden besiktade med en 2’a på felaktig krok. Jag har ringt och blivit lovad åretuppringning 3ggr utan resultat. Jag har mailat tot 9ggr utan resultat. Nu har det blivit körförbud på husbilen och jag får inge svar av Dragkrokslagret. Vilken jävla härva och kunden kan inte använda sin husbil…

Om bilens totalvikt understiger 3500kg behövs ingen besiktning. Var det en med 4250kg totalvikt? Detta är de nya bestämmelserna.
 
Lösning

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Varning för dragkrokslagret.

Enl Transportstyrelsen:

Gäller inte husbilar
De nya reglerna gäller inte för personbil klass II, det vill säga husbilar. Dessa fordon har ofta en mera komplex konstruktion där man måste montera dragramar eller liknande och därför har Transportstyrelsen bedömt att dessa ska registreringsbesiktas när en kula monterats.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Varning för dragkrokslagret.

Den regellättnaden gäller EJ husbilar!

Var och besiktigade min bil (4250kg) i juni 2014. Företaget jag köpte bilen av en Kabe TM 750 2013 hade inte besiktigat draget då de missuppfattade reglerna. I Sunne fick jag besked om att en bil med totalvikt över 3500kg ska en dragkrok reg.besiktigas och denna bil ska besiktigas årligen. En bil med totalvikt upp till 3500kg (Pb2) är det fritt fram att montera dragkrok utan besiktning och detta gäller i hela EU, dessa bilar ska ej heller besiktigas varje år. På detta fick jag ett informationsblad från Opus. Naturligtvis betalade husbilsföretaget i Ludvika både besiktningen och milrsättning inkl ett presentkort för förlorad arbetsförtjänst, men det är ju en helt annan sak.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Varning för dragkrokslagret.

På denna sida finns den information som vi baserade inlägg # 4 på: Nya regler för dragkrok i höst - transportstyrelsen.se

Även Opus (liksom andra besiktningsföretag) hänvisar till denna information: https://bilprovning.se/Fraagor-och-svar/Tekniska-fraagor

Jag har varit in och läst. Det stämmer naturligtvis det som står så jag backar naturligtvis. Men den infon jag fick var som jag skrev tidigare vilket är konstigt att dom delade ut. Men nu vet jag, Tack !!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Varning för dragkrokslagret.

Vi med plåtisar åker med av bara farten även fast vi använder serietillverkade standarddragkrokar.
Men det är bara att bita ihop. Vi får trösta oss med att dragkrokarna är billiga istället.:)

Jag kan för övrigt rekommendera denna dragkrok till Ducato.
Löstagbar, lättmonterad och komplett med elsats och alla papper. Hem till dörren för under 3.000:-.
Det är halva priset mot vad dragkrokslagret tar.
 
Toppen