• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

varierande dieseltryck

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Jag har en knaus sport, 2004, med tvålitersmotorn. När jag kör så både hör jag och känner att motoreffekten går upp och ner med ett par sekunders intervall. Efter att jag har kört en sträcka, ibland kort och ibland längre, så går motorn ner i nödlägesdrift.
Spridarna är kollade och verkar inte ha några fel. Tryckgivaren på common railen är bytt. Datorkontroller visar på att dieseltrycket är lågt när motorlampan lyser. Efter omstart av motorn lyser inte lampan längre och trycket är normalt igen. Efter att jag har kört en sträcka återkommer problemet.
Verkstaden vill byta insprutningspumpen, dyrt, men kan det vara något annat som är fel. Bränslefilter, ventil i bränsleledningarna, tankpumpen eller tätt i tanken av dieselbakterier?
Bränslesystemet är av fabrikat Bosch.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: varierande dieseltryck

Det kan hända om du har skit i tanken. Efter körning ett tag har skiten sugits upp och sätter igen silen i tanken (om det nu finns en sådan). Kör man på ojämn väg kommer felet snabbare. När motorn stängs av sjunker skiten ner i botten på tanken igen.
Ett inte helt ovanligt fel på bensinbilar där det ofta bildas rostflagor i tanken.
Jag hade kollat tanken först.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: varierande dieseltryck

Det finnes en mulighet til, en vridd slange mellom tank og pumpe. Hadde denne feil på en Peugeot 405 en gang, selv med gammeldags mekanisk insprøyting oppførte den seg nesten som beskrevet.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: varierande dieseltryck

Det kan va som Wizard skriver. Jag har själv upplevt det på en gammal AMC Pacer för många år sedan, mellan Gbg. och Hbg. Trodde aldrig jag skulle komma fram.
Men har också haft ett problem liknande ditt med vår förra Fiat med 2,8 jtd motorn
Den gången var det dieselfiltret i metall som saknade den mindre packningen i mitten.
Bilen tappade kraft när jag trampade på gasen.
Hoppas det löser sig på så enkelt sätt som möjligt.

Krister.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: varierande dieseltryck

Framför förarstolen ta bort mattan sen är det en lucka har jag för mig därunder
Har du bränslemätaren som du kan ta loss för att kolla ner i tanken:)
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: varierande dieseltryck

Det konstiga är ju att motoreffekten varierar, upp och ner, med ett par sekunders intervaller. Nästan som klockstyrt. När motorn är varm är den dessutom svårstartad.
 
Toppen