• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolspis

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Gasolspis

Om det är så att lågan slocknar när du släpper knappen så är det något med tändsäkringen som inte fungerar.
Kolla under den brännare som inte fungerar om kabeln till tändsäkringen sitter fast och inte är skadad.
Ibland kan tändsäkringen fastna och då brukar ett bestämt slag med tex skaftet på kökskniven hjälpa.
Om lågan inte tänder alls när knappen är intryckt så kan man skruva bort locket på brännaren och göra rent.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolspis

Rengjøring kan og være nødvendig selv om det tenner men slukker når en slipper knappen. Se om alle småflammene er like store, er de ikke det så er det gjerne litt skitt i kanalene. En eller to svake småflammer ved føleren vil føre til dette problemet.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Gasolspis

Hej gråhund, låt oss börja om från början innan vi går igenom samtliga
orsaker till att inte en gasolspis fungerar!
Fråga 1) Hur vet du att den inte fungerar?
Fråga 2) Hur har du felsökt?
Fråga 3) Har du gasol i flaskan?
Fråga 4) Är kranen öppen?

Kan du svara på dessa frågor finns det större chans att våran hjälpsamhet
kan komma dig till gagn.

I all välmening
Finn Virkman
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Gasolspis

Nu traskar jag in på en lite äldre tråd och söker visdom om gasolens färg. En av brännarna är inte "blå" i färgen längre, utan mera gul & röd samt luktar "bränt". Grytorna blir sotiga i botten och hela alltet känns fel!

Min tanke är att öppna ovan-plåten på brännarna och rengöra lite (hur man nu gör), kanske med tandborsten, om det nu kan vara soten som är bov.

Några förslag?

Tack på förhand & fortsatt Gott Nytt. : )
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Gasolspis

Det är bra att borsta rent ibland - på båtspisen blir det lite rostigt under så man kan behöva något hårdare än en tandborste - stålull tex.
Ibland är det bara att locket ligger lite snett och delvis täcker för gasolhålen. Någon gång har jag inte fått igång lågan för att det varit lite blött på den.
Eller så har batteriet till elgnistan varit slut.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolspis

Fargen på flammene forteller hvor god blandingen av gass og luft er blitt i brenneren, for lite luft og flammen blir gul eller rød. For mye luft og det brenner ikke, passe blanding og en har en blå eller fargeløs flamme.

Mest vanlig feil er tette kanaler i brenneren, enten på undersiden slik at det ikke kommer luft inn i brenneren eller på toppen slik at det blir for få flammer. Det finnes gasol spiser med luftinntak fra fronten på benken eller under spisen, men også disse trenger rengjøring iblandt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Gasolspis

Tack Knut, det blev betydligt bättre efter rejäl rengöring. När allt synligt sot var borta, då blev lågan normal igen, men jag tror att blandningen (strax innan Porto) vid senast påfyllning var av sämre kvalitet. Nu förbränner jag hela tanken (6kg flaska), rengör båda brännarna och fyller på ny LPG med förhoppning om bättre kvalitet.
 
Toppen