• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Alden automatisk parabol

F

F.d. 25967

Guest
Hej alla!

Jag är ny medlem här och även nybliven ägare av en husbil :)

Dock så har jag ett litet problem, bilen vi köpte har en Alden automatiskt parabol men själva receivern fattades. Så jag tog kontakt med tyska Alden som efter att ha ställt massa frågor till säljarna sedan skickade över en ny box till mig. (den svarta modellen som ska vara den senaste).

Nu till problemet. Alla befintliga kablar fanns redan utom en och det är till anslutningen som heter CONTACT, någon sådan kabel är inte dragen så jag antar att den inte fanns till förra modellen av dessa receivers (?). Någon som vet vad exakt jag ska koppla in där?

Jag använde Google translate och översatte följande som jag hittade i den fransk/tyska manualen (fick ingen manual på andra språk tyvärr):

anschluss von d+ zum automatischen einfahren bei motorstart (automatische anlage)
achtung: leitung muss mit 3A abgesichert

till:

anslutning D + för automatisk indragning när motorstarten ( automatisk installation )
Varning : line måste säkras med 3A

Någon som vet vad som ska göras?
Vi ska ut på vägarna nu nästa vecka och jag har lovat göra mitt bästa att fixa in våra CanalDigital kanaler :)

Tack på förhand.

och tack ett fint forum där jag redan spenderat många många timmar på att läsa om allt möjligt :)
 

Stefan59

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027
Sv: Problem med Alden automatisk parabol

Där skall anslutas D+ så att parabolen lägger sig när du startat motorn. Finns bland annat till kylskåpet.
Stefan
 
F

F.d. 25967

Guest
Sv: Problem med Alden automatisk parabol

Där skall anslutas D+ så att parabolen lägger sig när du startat motorn. Finns bland annat till kylskåpet.
Stefan

Tack för svaret.

Borde där inte varit en sådan D+ kabel sedan tidigare då förra ägaren måste haft sådan funktion för att få ner parabolen även med den gamla (saknade) boxen?

Hur fixar mad D+? Någon guide/sida på nätet som någon känner till och kan tipsa om där man kan läsa mer om hur det fungerar?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Alden automatisk parabol

Den förre ägaren kanske la' ner parabolen manuellt...
Som skrevs ovan brukar det gå en kabel från D+ till kylskåpet. Titta på ditt elblock, där brukar det finnas en lista på alla anslutningar.
 
F

F.d. 25967

Guest
Sv: Problem med Alden automatisk parabol

Den förre ägaren kanske la' ner parabolen manuellt...
Som skrevs ovan brukar det gå en kabel från D+ till kylskåpet. Titta på ditt elblock, där brukar det finnas en lista på alla anslutningar.

Tack för svaret Kenjon, jag tror inte jag hinner dra kablar etc. innan vi ska iväg vet du (eller någon annan) om man på något sätt kan "lura" receivern till att tro att den får en sådan signal som den kräver för att sätta igång/stänga av parabolen?

Så får jag själv ha koll innan jag kör iväg så att parabolen verkligen gick ner och sedan vid tillfälle ordna med att dra kablar.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Alden automatisk parabol

Jag har aldrig haft någon själv, men det borde väl i menyn finnas något val för det. Går den inte ner om du slår av mottagaren?
Kabeln är ju till för att ta ner den ifall du har glömt av den...
 
F

F.d. 25967

Guest
Sv: Problem med Alden automatisk parabol

Jag har aldrig haft någon själv, men det borde väl i menyn finnas något val för det. Går den inte ner om du slår av mottagaren?
Kabeln är ju till för att ta ner den ifall du har glömt av den...

hmmm då är det kanske ett annat problem jag har då... för när jag slår på strömmen i husbilen så lyser en röd lampa på receivern (standby mode alltså) och när jag sedan använder fjärren för att starta igång den så flashar den till grönt och blir sedan släckt samtidigt som man hör ett svagt brummande från receivern. När jag då felsökte så var det just CONTACT som jag hittade som ju saknades.

Jag antar att när boxen är igång som den ska så ska väl den gröna lampan konstant lysa och man ska väl se siffror eller något i den lilla displayen. För mig är allt nedsläckt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25967

Guest
Sv: Problem med Alden automatisk parabol

så nu har jag meckat lite mer med detta och det verkar som strömkabeln tidigare ägare hade var defekt på något sätt för när jag ersatte den med en jag köpt för min 12V router så gick receivern igång och jag fick bild på TV:n. Sedan kort efter satte parabolen igång sig själv och sökte fram THOR satelliten.

Nu fick jag fram kanallista och när jag går till en kanal står det i stil med att programkortet ska uppdateras inom 2h annars ring kundtjänst så jag antar man får vänta dessa 2h nu. :)
 

Stefan59

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027
Sv: Problem med Alden automatisk parabol

Men om du stänger av parabolen men din fjärrkontroll så lägger den sig. d+ är bara en säkerhet om du skulle glömma o stänga innan du kör så du behöver inte koppla in den om du har bra minne:spinny:
Stefan
 
F

F.d. 25967

Guest
Sv: Problem med Alden automatisk parabol

Men om du stänger av parabolen men din fjärrkontroll så lägger den sig. d+ är bara en säkerhet om du skulle glömma o stänga innan du kör så du behöver inte koppla in den om du har bra minne:spinny:
Stefan

Jag har nu löst allt med parabolen utom just D+ som jag inte prioriterar just nu, efter ett samtal till Canal Digitals kundtjänst så fick jag även CA modulen inlagd på mitt konto och sedan dök alla kanaler upp som de skulle.

Dock så lägger inte sig parabolen när jag stänger av via fjärrkontrollen av någon anledning. Men på själva boxen's avstängnings knapp lägger parabolen sig när den trycks in. Så nu blir det att sätta en postit på ratten ett tag tills man vant sig vid det :D

Tack allihopa för all hjälp att reda ut detta :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med Alden automatisk parabol

D+ signalet er lettest å hente fra bak på kylskåpet, det er normalt bra merket. Finnes og på el-blocket, men det er få installatører som bryr seg om å finne den kontakten.
 

Pappajojje

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
18654
Medlemskap
2021
Sv: Problem med Alden automatisk parabol

Hej. Jag har en Burstner 2012 med en automatisk ALDEN SATELLIT-anläggning. Bilen är direktimporterad från Tyskland. Jag kan ingenting om satellit-TV men all elektronik är tydligen inbyggd i TV:n. Nu till problemet: från början när jag startade TV:n snurrade antennen glatt utan att hitta en endaste satellit. Jag antar att nånting kanske måste uppdateras. Det andra problemet är att antennen har fastnat i nedfällt läge. På skärmen står det bara:Fel! Antennen är fast. Har någon upplevt detta, eller har. Ni tips på hur jag kan få igång den? Tacksam för hjälp. /Roger S
 
F

F.d. 56455

Guest
Sv: Problem med Alden automatisk parabol

Hej,
Har läst tråden om Alden parabol eftersom jag också skaffat en Bûrstner 2012 med monterad parabol, TV och receiver (svart).
Vid första testet betedde den sig precis som Pappajojje skriver om.
Är det något som jag kan åtgärda själv eller är det så att jag får skicka ner receivern till Tyskland alt. åka ditt för att få den programmerad för att se svensk tv?
Borde kanske företaget jag köpte husbilen hos fixat det?
Hur har det gått för er andra med liknande problem?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Alden automatisk parabol

JR Larmcenter i Göteborg brukar vara duktiga...
 
F

F.d. 56455

Guest
Sv: Problem med Alden automatisk parabol

Hej,
Kan nu meddela att min Alden automatiska parabol är fixad och att hjälpen fanns på mycket nära håll. Jag bor i Örebro och hjälpen i Kumla.
Han kom till min parkerade husbil och fixade det på 1 timme.

Nu väntar jag bara på ett kort från Canal Digital så är det bara att köra.
Om någon i dessa trakter skulle behöva hjälp så hör av er. Kostar inga stora summor.
 
F

F.d. 19293

Guest
Sv: Problem med Alden automatisk parabol

Har samma Alden system som jag försöker få igång. Vore tacksam för telnr till han i Kumla?
/Håkan
 
F

F.d. 56455

Guest
Sv: Problem med Alden automatisk parabol

Hej Dalåker,
Hoppas du fått telnr. och att du får/fått hjälp.
 
Toppen