• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt Crafter, transporthusbil

F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Jag rapporterade till Moderator, och fick snabb hjälp!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Tips: du får plats för 2 st. batterier (upp till 110A) på trappsteget, då får du mer plats under sängen. Kolla måtten på det du är intresserad av, det finns fler LxBxH att välja på!

Så här sitter mina 2 batterier á 110A:

arbetsplats-eller-'kriget'.jpg
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Jaha, det där var ingen dum placering. Det blir längre från startbatteriet/generatorn, men närmare till förbrukarna. Dessutom föredömligt låg placering och ett utrymme man ändå annars har svårt att utnyttja.

Jag ska ha en köksbänk längs väggen vid skjutdörren, och bänken kommer att sticka fram i skjutdörrsöppningen, så batterierna hamnar i princip under den bänken.

Jag kommer inte att ha vridbara framstolar, jag har tre platser framtill, så jag kommer ha en "sittgrupp" med motvända korta soffor och bord mellan dessa placerat vid väggen på vänster sida.

Utrymmet från bakdörrarna och två meter framåt blir bred säng ganska högt upp, och lastutrymme under denna. Jag kommer att göra sängen hissbar, så att man har den på ungefär halva höjden när man sover i bilen, och kan hissa sängen mot taket när man i första hand har bilen som transportbil. Det blir förstås lite som i "crossbussar" eller "race-vans". Eftersom totala längden på lastutrymmet i skåpet är 430 cm så räcker det ganska bra för mina behov både avseende boendet och lastandet.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Jag tänkte ha taklucka m genomskinlig lucka och troligen fläkt. Men jag måste ju ha fönster också. Jag har primärt tänkt mig vanliga "originalglas" i skjutdörr och tvärs över så som det brukar vara i dubbelhytt. Hittade såna i bra kvalitet och rökfärgat, men bara i England, och de skickar inte. Kollade hos bilglasmästare, och de får fram glas till 3 gånger högre pris... Husbilsfönster är dock ocks dyra och passar sämre i mitt fall tycker jag. Förslag?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Tack för länkar!
Jag är nog i första hand ute efter "bonded glass" dvs limmade rutor som har samma format som karossen har lite pressningar för.

Men det kan ju hända att det är en fördel med husvagnsfönster, om de är dubbla och mindre kondensbenägna.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Kylskåp och diskbänk/gasolkök kom idag. Kanske blir det till att snickra köksbänk till helgen. Bänken får gärna bli klar före annat. På agendan står f ö nytt golv, isolering, väggbeklädnad, fönster, upptagning av hål i mellanvägg (men troligen inte total demontering), ny mellanvägg ca 1 m hög tvärs över utrymmet på ungefär halva skåplängden. Det ska byggas sittgrupp samt säng ska monteras. Lyse, gasol och vatteninstallation... ja, så var det ju batterier. Taklucka och möjligen nån solpanel direkt bakom takluckan. Nåja, det blir väl en sak i taget i alla fall.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Beträffande taklucka så tyckte jag det skulle passa bra med en 400x400.
Dessvärre så är det lite tveksamt om det passar så bra.

Jag har en plats i taket som uppenbart är avsedd för sånt här. Men även om det finns ett utrymme på 400x400 att såga i, så ligger det förstyvningspressningar omedelbart utanför. (avstånd ca 420 mellan dessa)
Jag antar att det betyder att jag få välja på en lucka som är lite mindre - eller en som är 40x50. Tyvärr minskar det utbudet ganska drastiskt.

EDIT: Inser att ett alternativ är att förskjuta luckan en liten aning i sidled så att den inte krockar med nån av pressningarna. Det blir lite assymetriskt, men det gör ju faktiskt ingenting.
 

Bilagor

  • 20150520_073909.jpg
    20150520_073909.jpg
    2,1 MB · Visningar: 13
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Har nu kollat lite mer.
Taklucka var det knepigt att få plats med mellan plåtvecken.
Det är en yta som är ca 40x42 cm om man skär så nära pressningarna som möjligt. Problemet är ju att även om jag flyttar platsen i sidled, så var det ändå för trångt i längsled, eftersom alla luckor som kräver ca 40x40-hål, har några cm runt om som det ska täta mot en plan yta.

Jag hittade en lucka som är 35x50, den kanske funkar, men jag gillar inte luckan i övrigt.

Troligen slutar det med att det blir en Fiamma 28x28, med eller utan fläkt. Hålet blir nog stort nog för ventilation, men jag hade gärna haft större ljusinsläpp. Det verkar dock som en lite sämre idé att strunta i pressningarna i plåten och försöka täta med butyl även om luckan inte hamnar mot det platta taket, och att hamra ned pressningarna känns inte heller som en bra idé.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Ytterligare lite bilder. Ska skaffa kantlist till laminatskivorna i stommen så är själva skåpet färdigt. Det har i nuläget ingen särskilt inredning, men eftersom jag kommer att ha gasol och vatten i "garaget" så blir det nog fack eller nån form av hyllor inne i skåpet bakom skjutdörren. Genom att ha skjutdörr, samt kylskåpet i gaveln av skåpet så blev djupet på skåpet bara 400 (invändigt), och dörrarna slår inte i den inredning som kommer att finnas på ytan bredvid skåpet.

Skåpet är högt, samt har inte slät baksida, så det innebär att dörrkarmen inte gör att skåpet kommer ut från väggen. Jag sparar drygt 40 mm på det sättet. Arbetshöjden på bänken blir då 105 cm, men både jag och min sambo är ganska långa, så det funkar finfint.

Bestickslåda ska komma till, den hamnar ovanför kylskåpet men med öppning inåt bilens mitt.
 

Bilagor

  • 20150524_175209.jpg
    20150524_175209.jpg
    1,8 MB · Visningar: 14
  • 20150524_174747 (1).jpg
    20150524_174747 (1).jpg
    1,4 MB · Visningar: 9
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Ska beställa taklucka samt pump och vattenkran.
Det lär bli en dränkbar pump som går på strömbrytare i kranen.

Är det viktigt med backventil?

Jag antar att det är det, om vattnet snabbt rinner tillbaka genom pumpen så man får börja med att fylla slangen och pumpa luft/vatten genom kranen innan man får en stråle?
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Beträffande isolering har jag inte bestämt tjocklek ännu. Om jag kör ett lager liggunderlag, samt kanske bubbelplast, så är det en vettig affär att köpa liggunderlag på Biltema. Kör jag två lager kan jag lika gärna köpa 100 kvm betongtäckmatta.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Glöm inte vikten om du har tänkt att lägga dig på 3,5 t... Sådant springer lätt iväg när man är i farten och sedan går det inte att "backa".
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Jo, det är sant. De här bilarna är ju lite knepiga, de har stort utrymme men ganska lite lastvikt. Men jag har strax under 1 ton att lasta och det återstående lastutrymmet blir ju betydligt mindre. Inredningen kommer nog att hamna kring 300 kg. Har inte bestämt mig helt när det gäller fönster. Det blir inga i bakdörrarna, men om jag har två "originalsidofönster" så är ju de ganska tunga.
Golvet är ett tunt laminatgolv. Jag övervägde att först ta ut originalgolvet men lät det ligga kvar under. Golvet väger lite under 30 kg.
Köksbänken är gjord i 12 mm laminatskiva (spån). Själva bänkskivan hade kanske kunnat vara tunnare, men den är inte så djup och har ett stort hål. Bänken ligger nog på 30-35 kg plus kylskåp och gasolkök/ho.
Sängen ska faktiskt bli en resårbotten, men av enklare slag. Den ligger på 50 kg. Det blir inget toaskåp. Det som tillkommer är två korta soffor+bord samt en extra mellanvägg som går från golvet upp till ca 120 cm.

När man har lastat fullt finns nog viss risk för överlast, men efter vägning är det då i värsta fall böter. Jag har c-kort, men det gör ju ingen skillnad om jag inte reggar om bilen, och då hamnar maxfarten på 90...
jag misstänker att det är gott om husbilar som ligger kring 3500 kg, exkl packning och vattenförråd. Men det kanske är vanligare än jag tror att de är registrerade som tung lastbil?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Hade inget särskilt material att jobba med, så jag fick ägna mig åt det material som redan finns i bilen. Numera är det en öppning i mellanväggen.
 

Bilagor

  • 20150531_141437.jpg
    20150531_141437.jpg
    2 MB · Visningar: 17

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Kolla med besiktningen om du klarar dig med "öppningen" eftersom en vägg klassar karossen till (BB) vilket blir LB registrering. (SA) klassning, dvs ingen skiljevägg, ger dig PBII med Camping tillägg i reg.beviset. Detta är viktigt när du ska försäkra husbilen, skatten är dock den samma eftersom den går på CO2 utsläpp, ej karosstyp. Har jag krånglat till det för mycket?
Känner till detta eftersom jag hade samma "problem". Jag tog bort hela väggen och har nu fri passage till bodelen vilket i sin tur resulterade i (SA) karossklassning med "Camping" tillägget och PBII regbevis. Nu kan jag försäkra bilen som husbil och ej som lastbil (något dyrare men i alla fall överensstämmande med verkligheten).
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Jag kan inte reglerna helt och hållet, men skåpbilarna finns med denna öppning också, jag har haft nån sån LT t ex. Då sitter det i och för sig en plastruta där någorlunda fastskruvad i plåtkanten, men behövs det, så har jag makrolon liggande, eller nylonnät. Möjligen vill jag t o m ha möjlighet att stänga till med en plastruta, men jag tänkte prova att vara utan. Jag kommer ju att ha ytterligare en skiljevägg som ska tåla lite tyngre gods på rymmen. Den väggen blir dock bara upp till halva höjden, men sen täcks å andra sidan lastrummet av sängen.
Nu tänkte jag inte ha bilbälten på sittplatserna i "mellanrummet ", annars hade jag kanske kunnat regga om som lastbil med baksäte och varit utan den främre skiljeväggen. Dvs, det hade blivit en dubbelhytt, där det hade funnits kök i hytten...
 
Toppen