• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen kommen till - Enkirch!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Efter sju sorger och åtta bedrövelser så lyckades jag äntligen komma ur landet till slut och nu sitter jag här i Mekka och plitar på det här.

enk.jpg

Jag hade tänkt ta brovägen för en gång skull men med tanke på extra körmil och viss känsla för tradition så valde jag ännu en gång klassikern Helsingborg - Helsingör och Rödbyhavn - Puttgarden.

1.jpg

Jag kom in som god tvåa på färjan till Puttgarden, efter en fartfantom som trots sin fysiska litenhet visade sig vara en stor mästare i konsten att köra fort på det allmänna vägnätet. Han visade tydligt sin storhet när vi kom loss från färjan och gjorde vår entré på Fehmarn.

2 snabb kille.jpg

Bilder blir det inga eftersom jag som vanligt har problem med wifi-uppkopplingarna. Först anslöt jag paddan till Enkirchs wifi-nät men eftersom den vägrade Internetdelning så försökte jag använda datorn i stället. Resultatet blev att wifi-nätet misstänkte att jag delade med mig av min nätuppkoppling till grannarna och därför slutade fungera helt. På Verkehrsbyrån fick jag ett nytt anv.namn och ny kod. Glad i hågen kopplade jag till en extern antenn till datorn och nu verkar det som om jag lyckats åstadkomma en doublé i misstag. Jag får inte in några bilder trots god signalstyrka och kanske går inte ens detta iväg utan bilderna. Låt se!

Jag kommer alltid i konflikt med IT-världen och det beror inte på mig utan på nätfournisseurernas rädsla för att bli lurade på sina slantar.

Jappe

PS. Första maj rekommenderas verkligen vid färd på det tyska Autobahnnätet! Jag såg bara några enstaka långtradare på hela dagen på vägen mellan Burg och Koblenz.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Heja Jappe!
Landa inte drönaren i Mosel!

PS! Varför internetdela när du har allt i iPaden?
Koppla ihop kamera och iPad och för över bilderna för att lägga in direkt i inläggen.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Jag har haft överdrivna förhoppningar om iPads storhet när det gäller navigeringskonsterna men det är en sak att sitta hemma vid skrivbordet med en relativt snabb uppkoppling och något helt annat i den bistra verkligheten utanför hemmets trygga vrå! Promobil+ blir väldigt rudimentär, i stort sett oanvändbar, utan internetuppkoppling och Poiviewern fungerar inte alls. De duger till planering med internetuppkoppling.

Jag ska jämföra med androidernas locus så får vi se. På ett sätt känns det som det är dags att gå tillbaka till källan, nämligen "gamla" vanliga hederliga GPS:ar som visserligen luras litegrann ibland men som gör sitt jobb utan att invagga användaren i överdrivna förhoppningar och kräva ständigt fepplande med inställningar och annat fanskap hela tiden!

Pipp, pipp, pipp.... Hoppsan vart tog vägen vägen? Ett behagligt dike dock, som väl var!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Tack!

Exakt! Kartor har jag alltid med och nånstans i bilen gömmer sig en gammal Silva orienterarkompass som jag ska leta rätt på. Bara den inte störs för mycket av all xxxxx elektronik! :D

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Men snälla Jappe har du glömt att du måste ladda ned Mobil Lifes databas innan den kan användas offline. Passa på när du har WiFi.

image.jpg

Inga kartor eller kataloger kan ersätta en bra navigerings- och ställplatsapp!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Nej, det har jag inte glömt!

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Tack!

Exakt! Kartor har jag alltid med och nånstans i bilen gömmer sig en gammal Silva orienterarkompass som jag ska leta rätt på. Bara den inte störs för mycket av all xxxxx elektronik! :D

Jappe

Ärligt talat så störs kompasser av elektronik.:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

POIViewer funkar om du en gång använt kartutsnittet online.
Kartan läggs då i cacheminnet!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Det är kul och skojigt med all xxxxx elektronik men utan en bra papperskarta är du "completely lost"! Du vet inte var du är någonstans i Europa med en padda eller en platta! Paper rules!

Jappe

PS. Och rätt vad det är så ramlar hela skiten ner på golvet och går sönder. Eller så dör den på grund av det eller det o.s.v.! En papperskarta dör aldrig! Den åldras med behag! I värsta fall kan den blåsa ut genom fönstret men det är bara att köpa en ny för en rimlig peng och då är den automatiskt uppdaterad utan krångel!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Hur går det med flygfotograferingen?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Sschh! GB kanske läser det här!
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Det är kul och skojigt med all xxxxx elektronik men utan en bra papperskarta är du "completely lost"! Du vet inte var du är någonstans i Europa med en padda eller en platta! Paper rules!

Jappe

PS. Och rätt vad det är så ramlar hela skiten ner på golvet och går sönder. Eller så dör den på grund av det eller det o.s.v.! En papperskarta dör aldrig! Den åldras med behag! I värsta fall kan den blåsa ut genom fönstret men det är bara att köpa en ny för en rimlig peng och då är den automatiskt uppdaterad utan krångel!

Jag har mängd mer eller mindre moderna papperskartor i ett skåp, men under de senaste resorna har inget databortfall inträffat så kartorna har vilat. Man använder ju det som upplevs som bäst, och tack vare Europasim och 90 euro hade vi internet under vår resa, och Via Michelin mfl
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Grattis! Jag har aldrig lyckats få Europasim att fungera properly så jag har gett upp! Jag har haft det länge och blivit av med en massa pengar i onödan. Hur bär ni er åt?

Nästa utmaning blir 3uk i Frankrike (fungerar inte i Tyskland). Lyckligtvis så finns det en chans att träffa datamogulen SirMcLain i landet ifråga och jag hoppas att han hjälper mig att få det kortet att fungera properly!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

En vacker dag så kanske en ipadda förvandlas till en vacker prinsessliknande tingest om du vidrör den på rätt sätt! Fråga Knarrevik! Han känner till knepen! :D

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Egentligen ville jag åka till Reil - frihetens stamort på jorden - men dom har ingen wifi och ....

Jappe

PS. Hur kunde människan leva utan Internet i tusentals år utan problem? Jag får abstinens när wifi inte funkar. Inte för att jag inbillar mig att jag har något att tillföra men stopp? Människorna har ju faktiskt haft problem! Äntligen kan alla komma till tals per internet! Kanske kan det bli tydligt att gränser utstakade av "överheten" kan överbryggas av just människor, alla människor. Gränsöverskridande möten i stället för förskansningar där man ser varandra som potentiella fiender. Varifrån kommer dessa positioneringar där plötsligt militären får en roll för att försvara det egna landets människor från det andra landets människor, i grunden samma människor, du och jag?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Ungefär som med antisladdsystemet, konstigt att man överlevde 60-talet utan vare sig antisladdsystem eller anständiga bromsar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Det var väl inget fel på bilarna på den tiden. Bromsarna fungerade utmärkt liksom allt annat som ska fungera på sådana ting. Vi körde till Stockholm på 5 timmar (från Göteborg) utan större problem. Men nog dog folk som överskattade sina förmågor då som nu. Inget nytt under solen. Fordonsindustrin producerade fina fordon som fungerade alldeles utmärkt bra.

Använde någon dessa fordon slarvigt kunde det leda till förluster. Jag tycker mig minnas att det behandlades tydligt i handhavandebeskrivningen.

Jappe
 
Toppen