• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överstyrd bild från backkamera

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
I vår HB sitter en WAECO LCD250 backkamera, som jag inte får att fungera i dagsljus.

I skymning och i mörker får jag en tydligt bild på monitorn men i dagsljus ser jag en blek bild i bråkdelen av en sekund men sedan blir bilden helt överstyrd och jämngrå.

Förre ägaren säger sig inte ha observerat detta och jag har själv för mig att jag såg en tydlig bild i dagsljus när jag inspekterade bilen. Jag har läst manualen och justerat både kontrast och ljusstyrka men det hjälper inte. Det verkar nästan som att det inte går att justera hela vägen längre.

Finns det några "hemliga" inställningar, som inte finns dokumenterade i manualen och som jag av misstag kan ha ställt om? Exvis. mobiltelefontillverkarna brukar ha odokumenterade inställningar, som det är meningen att bara serviceverkstäderna ska känna till.

Är det någon, som har någon idé om hur jag ska få annat än en grå bildskräm i dagsljus?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Överstyrd bild från backkamera

Virker nesten som kamera har låst seg på ir-bild, se om det sitter skitt på dekselglasset. Ett sted er det en ljusmetare som benyttes for å velge mellom farge og infrarødt. Er denne dekket så vil de fleste slike kamera gi meget dårlig bilde i dagslys.
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Överstyrd bild från backkamera

Jag har två kameror som tittar bakåt.
Den med stora bilden visade ifjol ett vackert vinterlandskap hela sommaren.
Å det beror nog på ett ständigt IR-påslag oxå.
Först trodde jag det var för att jag kapat bort en bit på kablarna, men det var samma sen jag skarvat in dom igen.
Dessutom fick jag, trots att de skulle tåla utevistelse in vatten i kamerahusen.
I ena kamerahuset fanns det nästan tre matskedar vatten!! Det gjorde att bilden blev skvalpig o suddig pga imma på linserna.
Ett rejält bök att torka ut vattnet o få tillbaka alla linser i rätt ordning o åt rätt håll. Nu är de tätade, men, det var imma även i nu i vår och faktiskt lite grönt ett tag. Himlen blir överstyrd hur jag än ställer kontrast o brightness.

Skruttkvalitet!!!:mad::eek:
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Överstyrd bild från backkamera

Bilen tvättad och kameraglaset polerat. Det verkade inte sitta asfalt etc. på det.

Backkameran fungerade lika konstigt som tidigare i dagsljus. När jag petar i backen syns en bild några sekunder, sedan blir den gradvis gråare och överstyrd. Om jag lägger ur backen och sedan lägger i den igen, så är bilden grå direkt. Om jag däremot väntar en stund (har inte mätt tiden, jag brukar övergå till annan sysselsättning) och sedan lägger i backen igen, så får jag en bild i några sekunder igen.

Däremot för en timme sedan, när det hade mörknat, så ser jag en bild hela tiden.

Det verkar alltså som kameran står på IR-läge hela tiden, som Knut gissar.
Jag har identifierat det jag tror är IR-sensorn. Ser ut som ett miniatyrkretskort.

Är det isärplockning som gäller? Jag kan varken se imma eller vatten innanför skyddsglaset men det kan ju finnas fukt ändå.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Överstyrd bild från backkamera

Får ta och göra det vid tillfälle.
I och med att kameran fungerar när det är mörkt/halvmörkt, så är det ingen panik. Har jag behov av backassistans när det är ljust ute, kör jag ut hustrun.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Överstyrd bild från backkamera

Om det vore så enkelt, så hade jag aldrig behövt skriva på forumet. Jag har till och med återställt till fabriksinställningarna utan att bilden har blivit bättre.

Det lustiga är faktiskt, att jag inte kan justera några som helst inställningar, när monitorn är startad av att jag lägger i backen.

När jag lägger ut backen och startar monitorn med dess egen startknapp, så kan jag justera displayen mellan ljust och mörkt men jag ser ingen bild från kameran.

Som jag skrev tidigare så funderar jag på om det finns några "hemliga" inställningar, som inte finns dokumenterade i manualen och som jag av misstag kan ha ställt om? Exvis. mobiltelefontillverkarna brukar ha odokumenterade inställningar, som det är meningen att bara serviceverkstäderna ska känna till.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Överstyrd bild från backkamera

Ursäkta, men det framgår inte vilka kunskaper du har i ämnet, därför mitt kanske ganska självklara förslag. :)

Jag chansar på ett annat förslag; eftersom vi i Sverige kör med strålkastarna tända även på dagen och om kameran är kopplad via ljusrelät så uppfattar den att det är mörkt ute och överexponerar bilden.
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Överstyrd bild från backkamera

Skulle spänningen från ljusreläet vara märkt på nåt sätt då????? Här kommer det 12 mörkervolt å där kommer det 12 ljusvolt.....
Det kan ju däremot vara så att det har råkat bli lite fel vid installationen så monitor och kamera matas med spänning från olika håll eller osymmetriskt. Kamerans matning kanske kommer från fel punkt vid backljuset. Minus kanske inte är riktigt minus.
Tror att hela installationen behöver kollas upp.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Överstyrd bild från backkamera

Intressant idé! Speciellt eftersom jag har för mig att jag har sett en bild i montorn vid dagsljus. Visserligen startar monitorn inte förrän jag lägger i backen men det finns ju ingen garanti för att inte kamerans IR-läge tiggas av ljusrelät. Det låter till och med rätt sannolikt!

Om du har rätt Gunnar, så borde det visa sig om jag slår över till parkeringsljus eller slår av belysningen helt. Det måste testas imorgon. Om det funkar, så slipper jag hålla på och riva och slita.

F.ö. så har jag en bättre teknisk allmänbildning än de flesta och har under många år bl.a. jobbat med att skriva manualer och utbilda personal inom flygindustrin, kärnkraftindustrin, telekom- och IT-branchen. Men det vet man ju bara om man känner mig. :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Överstyrd bild från backkamera

Det som ser ut som et kretskort er lysmåleren, det er muligvis et brudd eller kortis på inkoblingen av denne til elektronikken i kamera. jeg har aldri pillet inne i disse kamera så jeg vet ikke om det er kortis elelr brudd som vil bli tolket som mørkt.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Överstyrd bild från backkamera

Tyvärr fungerade inte din vilda teori Gunnar. Det får bli en rejäl undersökning som RichardK föreslår men först i början av hösten. Tills dess får jag vänta med att backa till det har blivit mörkt. :twitcy:
 
Toppen