Nu är vi hemkomna från Tyskland och har fått vår Fiat Ducato Multijet 180 3,0 med Comfort Matic växellåda, som inte behöver någon service, servad hos Raudzus i Husum.
Så här blev det med alla priser i €:
Oljefilter 29,69
Pollenfilter 46,17
Bränslefilter 86,36
4 st skruvar 0,80
Dieseladditiv 12,18
Olja 8,8 liter 87,56
Packning till oljepluggen 0,76
Bromsvätska 0,5 liter 5,25
Arbetskostnad 108,60
Totalt: 449,07
(4420,65 enl. Forex idag)
I arbetskostnaden ingick justering av handbromsen så att jag inte behöver dra den genom kupétaket. (Det tog säkert 2 minuter att göra.)
Jag var med under hela servicen så jag kunde se vad mekanikern gjorde och ställa diverse frågor. Det som var lärorikt var att jag fick se var allt fanns och hur man byter ut det som byttes.
Jag hade ingen aning om var bränslefiltret satt men nu vet jag. Bakom vänster strålkastare, som måste bort. Sen var det en enkel historia. Filtret såg ut som en konservburk med 3 anslutningar på toppen och en sensoranslutning i botten. Inget skruvande alltså, bara att trycka in slangarna igen.
Här byter man bara det som behöver bytas, i mitt fall ansåg mekanikern att luftfiltret inte behövde bytas, han plockade upp det och inspekterade det noga innan han sa att det håller absolut till nästa 2-årsservice.
När han kolla luftfiltret bytte han ut de 4 philipsskruvarna till 4 rostfria torx. Det är lättare att få grepp om en torxskruv än en halvrostig philips.
För att komma år oljefilter och plugg skruvade han av plastschoket som sitter under motorn och innan han skruvade dit det igen sprutade han ett tunt vaxlager på de lackerade och olackerade delarna för att på så vis skydda dem från fastbitande smuts.
När oljan var bytt sög han ut all bromsvätska i bromsbehållaren. Efter att ha fyllt på ny vätska trycksatte han bromsbehållaren via påfyllningshålet och
därefter anslöt han nipplarna vid varje hjul till en burk och öppnade nippeln så att all luft försvann. Det bubblade en del i burken. Detta gjordes vid varje hjul.
När detta var klart sänktes bilen till marken igen och samtliga hjulbultar kontrollerades med en momentnyckel.
Samtliga gångjärn på hyttdelen smordes med ett vitt skumliknande medel och samtliga nyckelhål på utsidan av husbilen fick en liten dos smörjmedel. Oljan kladdar inte och nyckeln är helt torr men låsen går som smort.
På tal om olja så hade han på en ytterst liten klick av någon blåaktig gegga på varje skruv som gängade in mot en metallmutter eller gänga.
Jag frågade var partikelfiltrets sensor sitter och han förklarade att man haft problem med denna förb-de sensor, vi är inne på vår tredje.
Han pekade på röret efter partikelfiltret och visade på att det går ner i en liten böj. Kör man kortare sträckor kan det bildas kondensvatten i denna böj och för att förhindra detta vatten att komma in i ljuddämparen så borrade han ett 3 mm hål i krökens lägsta punkt, då har det en möjlighet att rinna ut. Jag blev lite skraj med hål i röret men han sa att det gör man med alla Ducatos. Vid sidan av vår stod det en sprillans ny bil som man också borrat hål i.
Efter att allt var bytt och kollat anslöt han bilen till en dator och kollade igenom det som går att kolla för att se om det finns eller fanns några felkoder eller annat skumt. Nu är den nollställd eller hur man nu skall säga.
Jag misstänker att om man gör all service själv, vilket inte är svårt, så har man inte det program som behövs för att gå igenom allt det elektroniska som kanske behöver justeras.
Priset blev lite mer än de max 300 € man sa men hos Fiat i Burlöv skulle det alltså kosta 7576 SEK och då vet jag inte om man bytt bromsvätska. Däremot hade man garanterat bytt luftfiltret.
Kan också nämna att samtliga filter kom från obrutna Fiat originalkartonger.
Oljan står det på räkningen att det är 5W40 Total Quarz INEO MC3.
Läs mer här:
https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=632
Bromspedalens spel är nu efter bromsvätskebytet och luftningen nära noll. Det räcker att trampa ytterst lite på pedalen så bromsar man effektivt. Mekaren kollade givetvis samtliga belägg också.
Innan vi fick bilen tog verkmästaren en 5 minuters provtur och väl tillbaks så var det ner på alla fyra för att inspektera att allt såg bra ut och att allt fungerade.
Passade på att fråga mekanikern om man har eller har haft problem med Comfort Matic-lådan men det har man inte haft, han kollade för säkerhets skull med en kollega också.
Långt blev det men vi är mycket belåtna med denna service som tog 1,5 timmar.
//Evanders