• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är detta 12v reläet? Kylskåp 12v fungerar ej

F

F.d. 55883

Guest
Hej på er!

Vi är på påskresa till Berlin och Polen. Har stått på reisestation Mitte i tre nätter och såg två svenskar till av ca 50 fordon. Sen åkte vi till Stettin o Miedzydroje och Wolins nationalpark. I närheten av Rostock började dock 12v på kylskåpet att sluta fungera.

Tack vare gamla trådar tror jag att jag lyckats felsöka och kanske hitta anledningen till att kylskåpet, ett Dometic RM AES, inte längre fungerar på 12v

Skåpet "burrar" återkommande och 12v indikatorn är röd.

Har kollat en 20a säkring i bodelen, en 15a säkring vid skåpet, båda hela. Hittade sedan en svart box 30a (se bilden) och läste att detta kanske är ett relä som gått sönder?

Kan någon hjälpa mig att berätta om denna "bit" är ett sådant relä och var man köper ett nytt om det är vet att testa?

Hälsningar
Anders
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Visningar: 140

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Är detta 12v reläet? Kylskåp 12v fungerar ej

Mät med spänningsprovare eller 12v lampa mellan 85-86 Ligger spänning när den är aktiverad. Från nollan skall du då ha spänning till 87. Kan hjälpa för stunden att lätt slå på, om det är kontaktfel. Vanligt relä, skall vara 12v och klara 30A, borde inte vara svårt hitta.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Är detta 12v reläet? Kylskåp 12v fungerar ej

Hej.
Helt klart är detta ett relä men det är ingen originalkoppling. Det är svårt att se på bilden hur det är kopplat så några närmare tips kan jag inte ge.En större mack eller en bilverkstad kan ha sådana relän, de är vanligt förekommande.Om du lossar anslutningarna 30 och 87 från reläet och kopplar ihop dem så har du förbikopplat reläet och kan då se om kylen fungerar eller icke. Dvs går kylen då är det reläet som är trasigt, hjälper det inte så är det något annat fel.

Lycka till / Roland
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Är detta 12v reläet? Kylskåp 12v fungerar ej

30 amp. Slutande relä.
 
F

F.d. 55883

Guest
Sv: Är detta 12v reläet? Kylskåp 12v fungerar ej

Hej på er!

Tack för tipsen. Provade att byta relät men ingen förbättring ännu. Ska lyfta ur skåpet och titta på ovansidan hur kablage/säkringar ser ut.

//Anders
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Är detta 12v reläet? Kylskåp 12v fungerar ej

Testa att koppla förbi reläet istället.
Troligen signalen som drar reläet som strular.

Eller kolla de vita trådarna (85,86), den som inte är jordad kan du ge en 12+ signal. då skall det fungera. Om så är fallet är det signalen som styr reläet.


//Freddy
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Är detta 12v reläet? Kylskåp 12v fungerar ej

Helt vanligt slutande 12v relä,
Har du mätt spänning mellan stift 86 o 85 ? Börja där, du bör ha 12v för att reläet ska slå till, om vi då gissar att man kopplat det på normalt sätt så bör du ha 12v fram till stift 30 och när du har 12 mellan 86 och 85 så ska du ha 12v ut på stift 87.
Byta relä säger inget om du inte mätt dig fram till att det är trasigt.

Kopplar du ihop 30 o 87 så har du gått förbi reläet, har du spänning fram på 30, vart tar kabeln vägen från 87?

Kylen ska endast gå på 12v när motorn är igång (generatorn laddar) men det har du säkert redan koll på.
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Är detta 12v reläet? Kylskåp 12v fungerar ej

Hej

Det är troligt att problemet finns i huvud kretskortet, 12 volts matningen till skåpet går igenom kretskortet och reläet som du byttut.
 
F

F.d. 55883

Guest
Sv: Är detta 12v reläet? Kylskåp 12v fungerar ej

Hej!

Tack för era förslag. Jag har nu kommit så långt att jag kan konstatera:
spänning går fram till D+

Men när jag mäter på de kablar som kommer (från något batteri?) till värmeelementet så kan jag konstatera att det inte finns någon spänning in där. Det visade sig ju också när jag testade era tips att mäta på reläet.

Och eftersom minus - kopplingen till värmeelementet delas med minus kopplingen till D+ måste det väl vara + kopplingen till värmeelementet som inte får nån ström?

Förstod ni vad jag menade eller blev det rörigt?

Går plus och minus kabeln till värmeelementet från bodelsbatteriet? Har försökt följa kablarna men misslyckats?

Själva värmeelementet borde ju funka då skåpet fungerar på både gasol o el.
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Är detta 12v reläet? Kylskåp 12v fungerar ej

Hej
Har du inget kopplingsschema till skåpet? Har du det går det lättare att se var problemet finns. Det underlättar om du läser av modell och produktnummer, brukar finnas på vänster sida inuti skåpet.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Är detta 12v reläet? Kylskåp 12v fungerar ej

Hej på er!

Vi är på påskresa till Berlin och Polen. Har stått på reisestation Mitte i tre nätter och såg två svenskar till av ca 50 fordon. Sen åkte vi till Stettin o Miedzydroje och Wolins nationalpark. I närheten av Rostock började dock 12v på kylskåpet att sluta fungera.

Tack vare gamla trådar tror jag att jag lyckats felsöka och kanske hitta anledningen till att kylskåpet, ett Dometic RM AES, inte längre fungerar på 12v

Skåpet "burrar" återkommande och 12v indikatorn är röd.

Har kollat en 20a säkring i bodelen, en 15a säkring vid skåpet, båda hela. Hittade sedan en svart box 30a (se bilden) och läste att detta kanske är ett relä som gått sönder?

Kan någon hjälpa mig att berätta om denna "bit" är ett sådant relä och var man köper ett nytt om det är vet att testa?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55883

Guest
Sv: Är detta 12v reläet? Kylskåp 12v fungerar ej

Hej du lättretade,

Det är en CI Riviera Garage 2011. Hjälper du mig nu?

;)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Är detta 12v reläet? Kylskåp 12v fungerar ej

Golddigger:
Vad är det WEB ska ändra på?
Det finns fält att lägga in regnr och avdelningen Min Husbil där man kan lägga in uppgifter om husbilen.
Om medlemmarna väljer att ändå inte göra detta så kan vi väl inte tvinga dem eller?
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Är detta 12v reläet? Kylskåp 12v fungerar ej

Golddigger:
Vad är det WEB ska ändra på?
Det finns fält att lägga in regnr och avdelningen Min Husbil där man kan lägga in uppgifter om husbilen.
Om medlemmarna väljer att ändå inte göra detta så kan vi väl inte tvinga dem eller?
Nej ingen tvång,men det underlätter.
Varför lägger inte medlemmer in vilken husbil dom har på min profil?Lättere att få hjälp.Ingen kritik av dig Håkan.Det är förstås frivilligt,men det är väl en husbilsklubb.
 
F

F.d. 55883

Guest
Sv: Är detta 12v reläet? Kylskåp 12v fungerar ej

Hej!

Jag fick detta svar av Dometic

""

För att felsöka 12 volts driften är det lättast att börja med att mäta spänningar.
Skåpet kommer att välja 12 voltsdrift då D+ Anslutningen har 12 volt när bilen är igång.
Så det första att mäta är att denna spänning finns vid skåpets D+ Anslutning.
Sedan får man mäta att spänning finns också till 12 volts elementets anslutning (HEATER 12V)
Om båda dessa spänningar finns får 12 volts elpatronen mätas upp så det inte är avbrott i denna. ""

När jag undersökte kablaget som gick från 12v anslutningen för värmeelementet
hamnade jag, efter att ha rivit i princip halva husbilen framme vid säkringsboxen för bodelen (vid passagerardörren fram) Säkringen var hel, inget kabelbrott längs vägen. Någon som har en gissning varför det inte kommer fram någon 12v till anslutningen för värmeelementet?
 
Toppen