• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Micro

Mariestang

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
17676
Medlemskap
2021
Hej vi vill sätta in en Micro i vår Dethleffs magic edition över kyl o frys. Någon som har erfarenhet av detta och kan tipsa om lämplig Micro?
 

majbritt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
2922
Medlemskap
2024
Sv: Micro

Kanske inget svar på din fråga. Men jag har en Detleffs och har Micro i min. Men jag satte den under sprisen . Behövde bara ta den en låda. Kommer att skicka bild när jag tagit ett foto, om du vill.

Majbritt
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Micro

Hej, inte heller så mycket hjälp kanske, men en bekant som jobbade med just micro sa åt mig för några år sedan.
Om du skall köra den på inverter och elverk så köp en så enkel som möjligt utan massa med elektronik och finesser. Gärna med bara "mekaniska" vred och inställningar.

M.v.h. JANKRO.
 

Mariestang

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
17676
Medlemskap
2021
Sv: Micro

Tack för era svar, men jag har ingen möjlighet att ta någon låda utan har ett skåp över frysen som är perfekt men vill ju också att det ska se snyggt och rätt ut. tänkte om det var någon som hade tips på storlek och märke. Har också tänkt en enkel är mest ute efter att tina och värma.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Micro

Micro förstör all mat mat utom grönsakssoppa med eller utan fisk! Det är min uppfattning i detta ämne. Jag antar att det finns andra åsikter när det gäller den sortens mathantering.

"Men tina bröd då da?" invänder någon samhällstillvänd person. På det spörsmålet finns det tusen svar och jag är sömnig nu.

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Micro

Whirlpool har en serie med micro som har grillelement, noen av disse er og varmluftovn. Meget brukbar til matlaging for 2, men ikke i billigste gruppe og neppe noe å kjøre på inverter. Andre produsenter har og kopiert disse løsningene crisp funksjon betyr grillelement :rolleyes:
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Micro

Har precis samma fundering till min nyinköpta Pilote, har också ett skåp ovan kyl/frys, där jag tänkt placera micron! Tror att den här kan bli bra, enkel nog för att inte brännas sönder av invertern:

Andersson MEO 1.0 - Mikrovågsugn med fem olika effektlägen!

Väger något kg, väl enda nackdelen :D

den finns på SIBA till samma pris...blir till att handla så fort jag kontrolmätt att den ryms i skåpet :) .
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Micro

Öhh... det man brukar ha den hemma till ? :twitcy: T e x behändigt o ta med sig frysta matportioner...
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Micro

Tack för era svar, men jag har ingen möjlighet att ta någon låda utan har ett skåp över frysen som är perfekt men vill ju också att det ska se snyggt och rätt ut. tänkte om det var någon som hade tips på storlek och märke. Har också tänkt en enkel är mest ute efter att tina och värma.

Jag har monterat en i skåpet över kyl o frys funkar perfekt. Jag kan ta några bilder på den imorgon och skicka över till dig.Du kan även få mått och fabrikat om du är intresserad.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Micro

Söker konstant efter en mindre Micro, hur små har ni hittat, jag har fått tag på en vanlig ugn på 9liter, (220v) skulle vara kanon om jag hittar en Micro i samma storlek, 12/24/220v spelar inte så stor roll... både till lastbilen och husbilen. Idéer?

( Edit. Inom rimligt pris, waeco har en 24 v för 13000kr , den är inte intressant. )
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Micro

Har en inverterad fundering.

I vår Kabe satte förste ägaren in en mikro (över frysen). En mikro kräver 235 V och ända sedan husvagnstiden så har vi försökt att klara oss utan "landström". Just nu tjänstgör mikron som ett lite väl dyrt förvar av knäckebröd, kex och dagsbehovet av mjukt bröd.

Med en gasolugn så går det ju också att värma färdigmat. Den borde även kunna rosta bröd. Så frågan är om det är en vettig idé eller ej att byta ut mikron mot en gasolugn?

Nu har jag inte kollat upp vad en gasolugn kostar eller hur mycket installationen skulle kosta. Gasol finns ju redan i närheten (kylen och frysen) men det kanske måste vara en direktledning med separat avstängningsventil precis som panna, spis och kyl/frys?

Det är naturligtvis individuellt vad man gillar och använder men det är alltid bra att höra andras erfarenheter innan man fattar sina egna beslut. Man behöver inte göra om andras misstag, utan man kan ju vara kreativ och göra egna nya misstag ;) .

Inser nu att jag har avvikit lite från ämnet så någon adm. får väl flytta mitt inlägg till en ny tråd.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Micro

Personlig erfaring fra en husbil med både micro og gasolugn, det var ugnen som ble brukt selv om micro kunne kjøres på inverter og generatoren som bilen også var utstyrt med. Kan egentlig ikke huske å ha benyttet microen annet enn som et skåp :D. Det at bilen ikke hadde annen oppvarming enn en takmontert aircon gjorde at en satte pris på 100 liter bensintank til generatoren. Dette var en Winnebago vi hadde i Australia hvor oppvarming ikke nødvendigvis er standardutstyr i en husbil.
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Micro

Har en inverterad fundering.

I vår Kabe satte förste ägaren in en mikro (över frysen). En mikro kräver 235 V och ända sedan husvagnstiden så har vi försökt att klara oss utan "landström". Just nu tjänstgör mikron som ett lite väl dyrt förvar av knäckebröd, kex och dagsbehovet av mjukt bröd.

Med en gasolugn så går det ju också att värma färdigmat. Den borde även kunna rosta bröd. Så frågan är om det är en vettig idé eller ej att byta ut mikron mot en gasolugn?

Nu har jag inte kollat upp vad en gasolugn kostar eller hur mycket installationen skulle kosta. Gasol finns ju redan i närheten (kylen och frysen) men det kanske måste vara en direktledning med separat avstängningsventil precis som panna, spis och kyl/frys?

Det är naturligtvis individuellt vad man gillar och använder men det är alltid bra att höra andras erfarenheter innan man fattar sina egna beslut. Man behöver inte göra om andras misstag, utan man kan ju vara kreativ och göra egna nya misstag ;) .

Inser nu att jag har avvikit lite från ämnet så någon adm. får väl flytta mitt inlägg till en ny tråd.


Jag har en inverter/konverter på 1000w till micron som är på 700w. Initialtestet igår är att det verkar fungera(dvs att köra på 12V) :D.

Men har bara tänkt det för uppting och uppvärmning, matlagning kräver nog högre effekt o för lång tid för att inte tömma batteriet.

Min tyvärr egna erfarenhet av gasolugn i förra bilen är nästan svedda ögonbryn då ugnen inte hade annat än manuell tändning, så den blev oanvänd, går säkert bättre med auto-tändning. Det fanns en likadan "kran"till den som till andra gasolförbrukare.
 
Toppen