• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att skilja på ditt och mitt kan vara svårt

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
[FONT="Verdana","sans-serif"]Min svåger bor till och från i villa i Sverige resp i Alecante i Spanien! Han använder sin husbil mest för resor mellan Sverige/Spanien och för utflykter i Spanien med Alecantevillan som bas.[/FONT]

[FONT="Verdana","sans-serif"]Man undrar hur det funkar med ärligheten där nere när det kan gå till så här, [/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]¤[/FONT][FONT="Verdana","sans-serif"] en natt vid utflyckt blev han påkörd av en tysk som hyrt en spansk husbil och sedan sökte smita men den kraken fick han tag i vilket blev dyrt för denne[/FONT]

[FONT="Verdana","sans-serif"]¤[/FONT][FONT="Verdana","sans-serif"] natten därpå hade han parkerat på gatan utanför sin villa i Torrevvieja och då såg det ut som här på bilden – den skurken fick han däremot inte tag på …… ! [/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Tjuven tyckte antagligen att svågern hade för många hjul och stal därför de 2 bakre hjulen på boggin, han har nog allmänt svårt att skilja på ditt och mitt också! [/FONT]
1509731_1066012233415172_1587650495198272069_n.jpg

https://www.facebook.com/photo.php?...79574001775.1073741828.100000192179499&type=1
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Att skilja på ditt och mitt kan vara svårt

Mycket trist men enkelt att förhindra med en sats specialbultar -muttrar som finns att köpa på dom flesta tillbehörsaffärer även i Spanien.
Jag kör inte en meter med något fordon utan att ha en sådan bult -mutter
på varje hjul. Kostar ett par hundringar för en sats på 4 st.
En billig försäkring och idiotsäkert.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Att skilja på ditt och mitt kan vara svårt

Håller delvis med dig Stasse men i min svågers fall (6 hjul) krävs det två satser låsbultar (a' 199:- finns på Kama) men då får man räkna med omaket av två olika låsnycklar.

Har en likadan husbil med boggi (= 6 hjul/5 ton) och har inte heller låsbultar till dessa Fiat std (stål-)fälgar. Otroligt "lågt" att nån är så dj-a knäpp/snål att han stjäl så "enkla och relativt billiga ting"! Det räcker ju inte med vanliga doningar för att ta bort de båda bakre hjulen i boggin.

"Man" räknar helt enkelt inte med att "böset" åker omkring med verktyg för att lyfta 5 tonsbilar, det är nog ytterst få som är ute efter specialhjul till husbilar (beställningsjobb?) - men de finns ju bevisligen .... !

På p-bilar med dyrare alu-fälgar använder man åtm jag låsbultar, eftersom man inte alltid parkerar hemma eller på "bösfria" platser.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Att skilja på ditt och mitt kan vara svårt

Lita inte för mycket på dessa låssatser,det finns att köpa hylssats på öppna marknaden som tar de flesta låsmuttrar,vi har en i verkstaden som hjälp för de som lagt bort sin nyckel.
Olle.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Att skilja på ditt och mitt kan vara svårt

Pratade alldeles nyss på Skype med min svåger och hans rättsröta i Spanien som startade denna tråd!

Nu hade svågern och hans fru just återkommit efter att ha varit och handlat på en stormarknad ett stycke från Torrevvieja, då hände det igen;
¤ enligt en Spansk HB-granne som stog på parkeringen 10 m ifrån svågerns HB
¤ hade en Italiensreg HB kommit och ställt sig bredvid med bla en liten flicka och motorn igång i ca 5 min, drar sedan snabbt därifrån (totalt åtgick 5 min)
¤ när min svåger kom tillbaka var fönstret vid sittgruppen uppbrutet och bodelsdörren öppnad inifrån
¤ hela bilen genomsökt, nyinhandlade kläder fortfarande i påsar försvunna liksom GPS, nyinhandlad TV, mmm borta - och utslitet ointressant skåpsinnehåll över hela golvet.

Va f-n ska man säga nu efter den 3-je påkörningen, stölden och inbrottet i Spanien inom loppet av 1,5 vecka. HB grannen, reagerade inte/uppfattade inget konstigt ... inget denne kunde förvänta sig ske mitt på dagen bland andra människor!
Enda förklaring till hur det gått till är att fönstret brutits upp, den lilla flicken stoppats in genom fönstret (alla gardiner fördragna men inget larm fanns) och sedan öppnat bodelsdörren för mamman ... pappan höll under tiden varvet uppe på motorn, så kan det gå till och det gick på bara ca 5 min!

Att anmäla stölder till Polis, att nyttja marknadens kamerabevakning för att avslöja "böset" är tydligen inte praktiskt möjligt under helger ... i Spanien!

Min svågers reaktioner efter hjulstölden, han köpte 2 låssatser till hjulen! Efter vårt senaste samtal han ska installera JR-Larmcenters larm, när han kommer hem efter påsk, han vill inte ta ner sin husbil till Spanien och åka husbil där mera - där tycks europas tjyvpack numera ha samlats. Dessa tre händelser tycks helt ha ändrat min svågers uppfattning av Spanien, kanske avyttrar han även villan i Torrevvieja?

I fortsättningen kommer han att nöja sig med att nyttja sin husbil i mer civiliserade, fungerande länder typ Sverige, Tyskland och ett fåtal ytterligare och jag kan förstår honom, detta har inte varit roligt för dem som älkat sitt Spanien tidigare!

Är min svåger verkligen ensam om denna typ av händelser vid resor med husbil i Spanien? Min frus kusin har i sig motsvarande men ännu värre erfarenheter, men då i Portugal och för ca 10 år sedan!

PS i samband med stölden av 2 kpl hjul, 3m ifrån hans villaytterdörr på öppen gata, upptäcktes i efterhand att även de båda vindrutetorkarna stulits!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att skilja på ditt och mitt kan vara svårt

Olarmad bil röner mycket ont, var den än är i Europa.

Jappe
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Att skilja på ditt och mitt kan vara svårt

Pratade alldeles nyss på Skype med min svåger och hans rättsröta i Spanien som startade denna tråd!

Nu hade svågern och hans fru just återkommit efter att ha varit och handlat på en stormarknad ett stycke från Torrevvieja, då hände det igen;
¤ enligt en Spansk HB-granne som stog på parkeringen 10 m ifrån svågerns HB
¤ hade en Italiensreg HB kommit och ställt sig bredvid med bla en liten flicka och motorn igång i ca 5 min, drar sedan snabbt därifrån (totalt åtgick 5 min)
¤ när min svåger kom tillbaka var fönstret vid sittgruppen uppbrutet och bodelsdörren öppnad inifrån
¤ hela bilen genomsökt, nyinhandlade kläder fortfarande i påsar försvunna liksom GPS, nyinhandlad TV, mmm borta - och utslitet ointressant skåpsinnehåll över hela golvet.

Va f-n ska man säga nu efter den 3-je påkörningen, stölden och inbrottet i Spanien inom loppet av 1,5 vecka. HB grannen, reagerade inte/uppfattade inget konstigt ... inget denne kunde förvänta sig ske mitt på dagen bland andra människor!
Enda förklaring till hur det gått till är att fönstret brutits upp, den lilla flicken stoppats in genom fönstret (alla gardiner fördragna men inget larm fanns) och sedan öppnat bodelsdörren för mamman ... pappan höll under tiden varvet uppe på motorn, så kan det gå till och det gick på bara ca 5 min!

Att anmäla stölder till Polis, att nyttja marknadens kamerabevakning för att avslöja "böset" är tydligen inte praktiskt möjligt under helger ... i Spanien!

Min svågers reaktioner efter hjulstölden, han köpte 2 låssatser till hjulen! Efter vårt senaste samtal han ska installera JR-Larmcenters larm, när han kommer hem efter påsk, han vill inte ta ner sin husbil till Spanien och åka husbil där mera - där tycks europas tjyvpack numera ha samlats. Dessa tre händelser tycks helt ha ändrat min svågers uppfattning av Spanien, kanske avyttrar han även villan i Torrevvieja?

I fortsättningen kommer han att nöja sig med att nyttja sin husbil i mer civiliserade, fungerande länder typ Sverige, Tyskland och ett fåtal ytterligare och jag kan förstår honom, detta har inte varit roligt för dem som älkat sitt Spanien tidigare!

Är min svåger verkligen ensam om denna typ av händelser vid resor med husbil i Spanien? Min frus kusin har i sig motsvarande men ännu värre erfarenheter, men då i Portugal och för ca 10 år sedan!

Vet inte, men själv har jag bott i Spanien i ca. 25 år och har aldrig varit med om något liknande, varken i bostaden eller bilen.

Har blivit bestulen två gånger i mitt liv och båda gångerna som gäst på Hotel Sheraton i Stockholm.

Min personbil har blivit stulen flera gånger och varje gång i Stockholm.

Tror det är tillfälligheter och att din svåger helt enkelt haft otur. Tror faktiskt inte att risken är större i Spanien, än i Sverige för att råka ut för kriminalitet. Det finns faktiskt statistik som talar för mitt påstående.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Att skilja på ditt och mitt kan vara svårt

När det gäller stölder finns det här också. Var till Lilla Edet och skulle ta ut lite kontanter ur en bankomat. Under och strax bredvid satt en tiggare. Jag vågade inte ta ut några pengar och fick vara utan. Jag lånade av grabben.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att skilja på ditt och mitt kan vara svårt

Den stora parkeringsplatsen intill ett shoppingcentrum nära Torrevieja är som gjord för inbrott i husbilar. Förövaren sitter lugnt och väntar på att någon (fet) husbil ska parkera där. Han väntar tills husbilsfolket har gått iväg för att shoppa och är bilen olarmad så är det bara att ta för sig. Busen vet att det dröjer tills någon kommer tillbaka till husbilen men har säkert också garderat sig för ett sådant scenario med hjälp av en eller flera vakter som håller reda på detta.

Står bilen lite ensligt, långt från infarten till parkeringsplatsen, så kan det finnas icke bilburet bus som nyttjar situationen, mopedburen ungdom kanske. Smash and grab och då blir inte larm lika avgörande. Bra lås, en annan svag länk hos de flesta husbilar, kan göra skillnad här. Ungdomarna försvinner snabbt på sina tvåhjulingar efter uträttat ärende.

Jag tycker faktiskt att försäkringsbolagen borde ställa krav på att husbilar ska vara utrustade med bra larm för att försäkringen ska gälla!

Jappe
 
Toppen