• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

batterier.

F

F.d. 23032

Guest
hej hej.jag har en mercedes 206 d 1976(hanomag).och behöver nya batterier.
de gamla var på 88 amp.
behöver även ny laddare.nu är det så att det är inte separata kretsar för start och bodel,båda batterierna försörjer allt.funkar det då om jag sätter in 2 st global fritidsbatteri på 110 ah st?vad ska jag ha för laddare?som det är kopplat nu laddas batterierna endast omjagstår vid stolpe(har en mek förklarat)..
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: batterier.

Det låter som du parallellkopplar start och bodelsbatteri? Kan vara knivigt då om du byter bodelsbatteribanken och kopplar direkt med startbatteriet?

Det finns speciella "Elblock" i husbilar som prioriterar startbatteriet och sen laddar bodelsbatteriet vid körning.

Ctek har också DC/DC laddare som kan nyttjas för att skilja bodels och startbatteri.

Finns många tips om du går in på "sök" och söker på elblock , Ctek bland annat.

Husbils- och båtfirmor har grejjer.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: batterier.

Hej kentish och välkommen.

Ett par funderingar bara på dina batterier.

Först.... du har väl 12V startmotor i din bil så batterierna inte blir seriekopplade till 24V när du använder startmotorn, för då kan det bli struligt.

Är nog också inne på samma linje som inlägg två. Under förutsättning att startmotorn går på 12V så borde du kanske fundera på att få batteribanken omkopplad så du har ett enskilt startbatteri och kanske två bodelsbatterier i stället, och start och bodel blir separerade när du "campar" med bilen, så du vet att du har startström kvar utan att behöva snåla på bodelsströmmen.

Fritidsbatterier som du funderar på mår tyvärr inte så bra av det stora uttaget som sker med en startmotor, de är mer byggda för att mölja på lite och länge.
Skall du fortsätta att ha batterierna till både start och bodel så skulle det nog vara bättre med batterier som tål mera strömrusning, kanske marinbatterier som brukar vara lite mitt i mellan, eller ev. vanliga startbatterier.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: batterier.

Om du skal ha betteriene i parallell og bruke de både for start og bodel så velg AGM, nesten like mange Ah/kg som fritidsbatteri og en CCA som et startbatteri. Et skillerele er en god sikring mot tømming av startbatteriet, men for best kapasitet burde frakoblingen være spenningsstyrt fra startbatteri - spenning under 12V kobler fra og over 12,7V kobler sammen. Vet ikke om et slik skillerele finnes, men det ville løse mange problemer (untatt ladning av startbatteri fra felles 230V lader til dette trenger en trigger fra bobatteri siden også).

Drømme skillereleet skulle koble fra når begge batterier kommer ned til 12V og til når ene siden er over 12,7V. Frakoblingen er enkel - den er alltid felles. Tilkoblingen litt mer logikk, men 2 billige batterivern som driver det store skillerelet skulle fungere.

Et medlem som har mye erfaring med bruk av stor felles batteribank er Bredomobil, men han praktiserer manuell overvåkning av spenning - det fungerer også!
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: batterier.

hej hej.jag har en mercedes 206 d 1976(hanomag).och behöver nya batterier.
de gamla var på 88 amp.
behöver även ny laddare.nu är det så att det är inte separata kretsar för start och bodel,båda batterierna försörjer allt.funkar det då om jag sätter in 2 st global fritidsbatteri på 110 ah st?vad ska jag ha för laddare?som det är kopplat nu laddas batterierna endast omjagstår vid stolpe(har en mek förklarat)..

Laddas inte batterierna via generatorn när du kör?
Känns som en konstig lösning med endast 2 fritidsbatterier. Som Jankro skriver är ett fritidsbatteri inte gjort för att driva startmotor.
En ytterligare nackdel med ett fritidsbatteri är att du inte får ut tillräckligt med volt när det börjar tömmas (mät ett fulladdat fritidsbatteri när det är fulladdat jämfört med när 50% återstår så kommer du att se en märkbar skillnad). Detta problem kommer man ifrån om man väljer AGM batterier som kostar en aning mer.

Har du flera strömkällor så är ju CTEKD250S Dual ett bra val (exempelvis generator och solpanel). XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX/Annons/HBK-web
 
Toppen