• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Waypoints i Google Maps

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har lyckats behålla den gamla Google Maps på datorn och den fungerar bra. Bl.a. kan jag lägga upp långa rutter med flera waypoints i den. På min nya Samsungplatta däremot kan jag inte bli av med nya Google Maps hur jag än försöker. Jag lyckas inte få ihop några rutter med flera "stopp" i den. Går det överhuvudtaget?

Tröttsamt med alla IT-fjollor som hela tiden ska "förbättra" allting!

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Waypoints i Google Maps

Varför håller du på med alla konstigheter? Du har ju IGO, där går det... Sen åker väl inte du efter någon sån rutt i alla fall:wideeyed:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Waypoints i Google Maps

I iGO kan du på ett enkelt sätt lägga upp 20 delmål och sedan låta appen fixa det lämpligaste vägvalet alltefter valda ruttinställningar. Denna funktion har jag inte hittat i andra navigeringsappar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Waypoints i Google Maps

Jag vet att det går att göra i iGo.

Ämnet var och är varför en sådan förnämlig funktion försvann från Google Maps eller är det så att jag inte har hittat den.

Lundsholm! Naturligtvis åker jag inte efter förutbestämda rutter men jag vill gärna kolla lite rutter innan jag drar och det kunde man göra i gamla Google Maps.

Jappe

PS. I datorn kan man byta till gamla Google Maps men i Samsungplattan verkar det fullständigt omöjligt. Beror det på att Google tycker att plattsurfarna kan behandlas sämre än datornyttjarna?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Waypoints i Google Maps

Om du verkligen verkligen vill ha tillbaka gamla maps i plattan så verkar det finnas en öppning här som kanske kan vara värd att undersöka närmare: Revert back to previous version of Google Maps on Android - CNET

Jag har inte testat det själv och det kommer jag nog inte göra, högst troligt inte du heller. :D

mvh jocke

Undersökte maps lite mer grundligt och det vekar bara gå att välja start och slutmål i telefonen, i datorn med nya maps verkar begränsningen vara 10 punkter.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Waypoints i Google Maps

Hej Jappe

Jeg vedlægger et print screen der viser ruteplanlægning i google.

Som du kan se, så kommer der forskellige ruteforslag mellem de 2 valgte byer.

Hvis du vil have flere waypoint ind så skal du klikke på det lille + ved siden af uret med teksten "tag afsted nu"

Du kan lægge flere viapunkter ind, og du kan flytte dem i den rækkefølge du ønsker.

Er det den funktion du savner?
 

Bilagor

  • Test Jappe.jpg
    Test Jappe.jpg
    285,9 KB · Visningar: 15

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Waypoints i Google Maps

Ja, i datorn fungerar det men inte i en Samsungplatta. Jag förstår inte varför plattmänniskorna ska diskrimineras på det viset. Enligt dem själva ska de ju snart besitta jorden och datormänniskorna långsamt dö ut! :D

Jappe
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Waypoints i Google Maps

Hej Jappe

Jamen, du har jo fuldkomment ret.

Jeg har lige prøvet min Samsung Plade.

Hverken i APP-en eller på Google maps via internetbrowser findes den mulighed for flere waypoints som findes på min PC.

Det var dog besynderligt, og helt hen i vejret at træffe beslutning om at lave funktionaliteten sådan.

Men måske: folk der bruger plader, lever et simpelt liv uden omveje! :D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Waypoints i Google Maps

Mener viapoints er støttet i Mapfactor Navigator i alle 3 varianter: Free, paid og truck. Brukte free på mobilen sist år på en rundtur med rundt 20 viapoints.

Men på den andre side Nokia hadde viapoints i første utgave av Here på Nokia C6 og har det i dag på web, men ikke på noen av dagens apps! Men den imponerte meg sterkt på mandag - hadde en snartur til Sydney området og kjørte ut av ruten et sted - i løpet av noen sekunder så foreslo den først hvor vi kunne snu, men før vi kom til det punktet hvor det var mulig å snu så hadde den regnet om hele ruten på over 500 km til et nytt alternativ. Vi snudde og ruten smatt tilbake rett etter 100 m.

En annen særhet jeg fant var at når vi startet hadde den lagt opp to alternative veier - den ene var egentlig helt uaktuell, en skogsvei som store deler av året krever 4-hjulsdrift ble regnet inn. Fjernet markeringen av at jeg kunne kjøre grusvei så kom den med beste vei hele veien - total kjørestrekning den dagen ble 1116 km, halvparten med en ny hestetransport på slep.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Waypoints i Google Maps

Det är väldigt synd att Here inte har ordnat sync/import av rutter mellan Here.com och appen på ett liknande sätt som med collections. Ruttplaneringen vid hemsidan är helt okej och navigatorn är helt okej, lite smörolja på det så skulle de ta ett kliv upp. Dags att mejla dem igen. :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Waypoints i Google Maps

At rejse med Google Maps er også helt nyt for mig.

Jeg har for ca. 10 dage siden
kunne bruge min smartphone Android 4,2 og med GPS
til at lave rute til en udvalgt plads på Google Mina kartor - app.

Nu kan jeg ikke få det til at funke p.t.
Jeg koncentrer mig mest om at lave film og bruger PC GPS uden Google.
Men i Google Mina kartor findes der en hjælp som skriver at man skal klikke' på Naviger.
Den knap finder jeg ikke.

Har tænkt på at købe en Acer 10,5" tablet - med GPS - selvfølgelig.
Jeg kan samtidig bruge tableten' til trådløs kontrol af optagelser.

Jappe, Kaehne m.fl. - var det en hjælp ?
eller har i hjælp til mig :oops::)
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Waypoints i Google Maps

Ja, i datorn fungerar det men inte i en Samsungplatta. Jag förstår inte varför plattmänniskorna ska diskrimineras på det viset. Enligt dem själva ska de ju snart besitta jorden och datormänniskorna långsamt dö ut! :D

Jappe

Har man iGO finns inget direkt behov men visst funkar waypoints i Google Maps på iPad/iPhone!

image.jpg
Reklamen får man på köpet!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Waypoints i Google Maps

Bredo, är det i appen "Mina kartor" som navigeringsknappen saknas?
I min app "mina kartor" kommer navigeringsknappen fram efter att jag tryckt på en ikon på kartan.

mvh jocke
 

murphy

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
3678
Medlemskap
2024
Sv: Waypoints i Google Maps

En dum fråga; men vad är iGO för nåt? Har också problem med dessa "ruttplanerare". :confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Waypoints i Google Maps

Det är en navigeringsapp som bara finns för iPaddor och möjligen iPhonar. Mycket bra sådan faktiskt, kanske den bästa idag.

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Waypoints i Google Maps

Bredo, är det i appen "Mina kartor" som navigeringsknappen saknas?
I min app "mina kartor" kommer navigeringsknappen fram efter att jag tryckt på en ikon på kartan.

mvh jocke

Tack Jocke
Funkar BredoMobils Mina Kartor som rutt givare på din smartphone och tablet ?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Waypoints i Google Maps

"Mina kartor" kan skicka positionen till mina navigeringsappar, så här ser det ut:

[YOUTUBE]kSltmMTSado[/YOUTUBE]

mvh jocke

Tillägg efter att kontrolläst frågan, jag har endast testat med min telefon för jag har ingen tablet.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Waypoints i Google Maps

Tusind tack Jocke.
Virker rutgivaren för positionen båda på
TomTom Go
Here
Google med waypoints på Mina kartor
Sygic

?

Hvilken android smartphone ?
Troligen min Medion smartphone är skräp :rolleyes:

Problemet är at hitta 3" eller mindre 4" ny smarthone.
Jag har en Samsung 2,8" android 2,2 :oops: - men den er bra för fickan.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Waypoints i Google Maps

Jag kontrollerade igen och gick vidare med mina navigeringsappar från Mina kartor:

TomTom Go, säger att adressen inte kan finnas. :oops:
Here, fungerar perfekt. :)
Sygic, min sygic körde vilse Motala i lördags och tycks ha fastnat i Motala! (återkommer när den hittat hem igen) :mad:
Maps, fungerar perfekt. :)

Min telefon är en Oneplus One, den är bra men skärmen är stor, 5,5"

mvh jocke
 
Toppen