• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äventyrligare förr?

F

F.d. 55374

Guest
När vi gjorde vår första husbilsresa i Europa för en del år sedan (har inte gjort så jättemånga) hade vi endast kartor till hjälp (några år för gamla kom det att visa sig..)
Det blev många felkörningar, campingar som fanns utmärkta på kartan hade försvunnit osv.., men vi "hittade" andra alt.Små vackra byar och även campingar. En camping i Tjeckien som vi läst om i en reseberättelse och som var känd för sin restaurang med bra och billig mat. När vi till slut hittade dit var vi dom enda camparna och restaurangen hade inte öppnat för säsongen. Det blev "nödproviant" i husbilen, pulvermos och Bullens korv. Gott ?.. Nja, mätta blev vi i alla fall.

Det blev lite av ett äventyr varje dag, roligt och spännande!

När man åker nu har man GPS, appar med ställplatslistor, tömmningsställen mm. Inget fel med det, men det äventyrliga är borta, det är mer förutsägbart.
Många minnen har vi från vår första Europaresa !
Tommy R
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Äventyrligare förr?

:) Äventyren finns där fortfarande, de är bara några knapptryckningar bort.

Off brukar de stå på knapparna! :D
Efter det börjar äventyret och det går ibland hur bra som helst.
Ibland går det dock faktiskt inte alls lika hur bra som helst och då kan man fuska och leta på de däringa On-knapparna och låta elektroniken reda ut röran man hamnat i. :)

mvh jocke
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Äventyrligare förr?

Det låter som när vi är ute och åker. Vi planerar i stort sett inget, möjligen bokar vi färjan över Engelska kanalen om vi bestämt oss för att åka till UK. Annars bestämmer vi väderstreck att åka mot strax innan avfärd. Det känns som riktig semester då, och det totala motsatsförhållandet till vardagens schemalagda och tidsstyrda arbetsliv.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Äventyrligare förr?

Mon børn som er vokset op med laptops, GPS, tablets, smarthones er fantasi-forladte ?

Det er vel mest et spørgsmål om eventyrlyst, kreativitet og fantasi - hvis man vil se positivt på livet.
Få det bedste ud af sine muligheder.

PS. skal man tage ud fra overskriften vil jeg sige:
Stakkels mennesker som ikke kan genfinde sin barndoms fantasi.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äventyrligare förr?

Första året letade vi ställplatser med Bordatlas katalog men den upplevelsen saknar vi inte. Många ställplatser hade försvunnit flera år tidigare men var inte borttagna från katalogen. Med apparna Mobil Life + och iGO har vi sparat mycket tid för väsentligheter.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Äventyrligare förr?

Svar: NEJ, äventyret fortsätter!

Vi har rest en hel del i många år och då var det ALLTID papperskartor, kvällsplanering, snack med lokalbefolkningen och "äventyret" gav full pott varje gång. Jag kan inte minnas att det har varit några problem någonsin (ingen Alzheimer ännu, inte "light" heller). Nu ska vi sätta igång med Knarreviks tips om IGOPrimo, MobilLife +, view points & andra moderniteter vilket blir ett nytt äventyr. Klarade Jappe av detta med alla sina plattor, paddor & nallar så ska vi också klara det : )

Vad vi däremot inte är vana vid är gråvattentömning & färskvattenpåfyllning vilket säkerligen underlättas med dagens teknik (som dessutom kostar en hel del pengar). Tömningsplatser finns inte utstakade på gammaldags papperskartor och då får man anpassa sig till omständigheterna. Ska bli lika kul som första gången man passerade tullen till ett annat land, annat språk, annan mat, andra pengar & man var ständigt "rädd" för "bovar & banditer" som spanade från varje hörn...

Tid & kärlek har vi så det räcker så det ska nog bli spännande att testa dagens moderniteter. Låter jag gammaldags...?

Åldras med värdighet.jpg
Bild: lånad från nätet
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Äventyrligare förr?

Svar: NEJ, äventyret fortsätter!

Vi har rest en hel del i många år och då var det ALLTID papperskartor, kvällsplanering, snack med lokalbefolkningen och "äventyret" gav full pott varje gång. Jag kan inte minnas att det har varit några problem någonsin (ingen Alzheimer ännu, inte "light" heller). Nu ska vi sätta igång med Knarreviks tips om IGOPrimo, MobilLife +, view points & andra moderniteter vilket blir ett nytt äventyr. Klarade Jappe av detta med alla sina plattor, paddor & nallar så ska vi också klara det : )

Vad vi däremot inte är vana vid är gråvattentömning & färskvattenpåfyllning vilket säkerligen underlättas med dagens teknik (som dessutom kostar en hel del pengar). Tömningsplatser finns inte utstakade på gammaldags papperskartor och då får man anpassa sig till omständigheterna. Ska bli lika kul som första gången man passerade tullen till ett annat land, annat språk, annan mat, andra pengar & man var ständigt "rädd" för "bovar & banditer" som spanade från varje hörn...

Tid & kärlek har vi så det räcker så det ska nog bli spännande att testa dagens moderniteter. Låter jag gammaldags...?

Visa bilaga 96403


Bild: lånad från nätet

Ser att ni fastnat i appträsket... tom innan ni börjat köra er nya husbil ....men efter ett tag när man får lite erfarenhet, så släpper man kopplet och kör på känsla... De bästa platserna har i allafall vi ramlat på utan planering...skönt!!


 
Senast ändrad:
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Äventyrligare förr?

Vi har GPS, men man kan inte slå in koordinater på den, utan bara gatuadresser. Det funkar ju med ställplatser i Bordatlas, men inte för ställplatser som anges på HBK tyvärr... Men å andra sidan blir det mer äventyrligt! Vi hamnar fel allt som oftast. En av de bästa nödmåltiderna vi haft (när vi inte hittade fram till en camping med restaurang och det var nästan tomt i kylskåpet) var vita bönor med Amaronevin ;)

Helena & Peter
FREEDOMtravel
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Äventyrligare förr?

[FONT="Verdana","sans-serif"]Nu har jag aldrig gjort någon jordenruntsegling, det verkade så långtråkigt![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Vid 17 års ålder seglades det på Nordsjön och Engelska kanalen. På senare år på Skagerrak och Östersjön. Inga stora vatten men stora äventyr för en yngling och senare för familjen. Men alltid visste man var man var, trots dåligt väder kunde man fastställa sin position. Bara att göra det med en radiopejl, nattetid i dåligt väder, var ett äventyr. Sjökortet var livsnödvändigt. Att inte veta sin position kunde vara förenat med livsfara. Min första Decca radionav.system var ett lyft men när GPS släpptes fri för privatbruk var det en dröm som förverkligades. Utan möda visste jag kontinuerligt var jag var. Äventyret blev inte mindre för det, snarare större, horisonten vidgades. På sjön eller på land, ingen större skillnad, man skall veta sin position![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]För mig gäller det än idag, vet jag inte min position, är jag vilse![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Jag använder alla hjälpmedel som står till buds, äventyret blir inte mindre! Tvärtemot, tack vare t.ex. GoogleEarth hittar man nya ställen som gör äventyret ännu större.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Vi reser fortfarande både till sjöss och på land men de senaste sex åren med husbil har för oss varit minst lika äventyrliga, trots alla hjälpmedel, som sjöresorna. Dessutom har vi sett mera på kortare tid, tack vare alla hjälpmedel![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Planeringen är lagom noggrann, den nyttjas vid behov, även den ser vi som ett hjälpmedel för att nå våra mål men den frångås flitigt för att nå ännu bättre mål.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Tur att vi är så olika, jag formligen älskar GPS![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Allt var inte bättre förr![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]:)Julian[/FONT]
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Äventyrligare förr?

Även att köra genom DDR var mycket spännande, med en tur via Berlin också bra. Åkte många gånger från Trelleborg till Sassnitz o sen söderut polisen peka om man körde med halvljus att släcka.

Leif
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Äventyrligare förr?

Första året letade vi ställplatser med Bordatlas katalog men den upplevelsen saknar vi inte. Många ställplatser hade försvunnit flera år tidigare men var inte borttagna från katalogen. Med apparna Mobil Life + och iGO har vi sparat mycket tid för väsentligheter.

Använde också Bordatlas i några år, men har övergått till Promobil, Campercontacts och Husbilsklubbens ställplatslista.

Problemet har ju blivit omvänt, man har för mycket information och måste filtrera lite. Brukar välja en plats i ett område där jag tror att dagsetappen är lagom plus ett alternativ i närheten. Händer inte sällan att populära platser är fullbelagda ganska tidigt.

Vill gärna vara på plats i dagsljus, i varje fall på okända platser, så sen höst och tidig vår krävs bättre planering. Tycker inte om att komma till en fullbelagd ställplats och vara tvingad att söka vidare i mörker.
 
F

F.d. 55602

Guest
Sv: Äventyrligare förr?

Citat från dagens GP:

"De belgiska semesterfirarna packade in sina skidor, satte sig tillrätta i bussen och räknade med att stiga av vid liftarna i franska La Plagne. Men de hamnade vid Medelhavet - busschauffören hade kört 120 mil fel. Han hade ställt in sin GPS på ett annat La Plagne, en liten by i södra Frankrike nära spanska gränsen. Chauffören tvingades vända åter mot Toulouse och belgarna nådde sin skidort 24 timmar försenade."

En liten kommentar: När jag gick i skolan hände det att en av våra lärare ofta använde sig av följande omdöme om en elev:
Din hjärna är så liten, att den inte skulle räcka till ett par kalsonger åt en papegoja.

Det var då det, men busschauffören ovan hade kanske som ende aspirant gjort sig förtjänt av omdömet sjuttio år senare.
rutnanny
 
Toppen