• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen Dovado TINY AC router

F

F.d. 50609

Guest
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Vart ansluter du denna riktantenn ?

Den kan hantera två WLAN. Dvs ansluta sig till ett öppet WLAN och sedan dela ut det i ett annat WLAN.

Med en riktantenn kan man då ta in campingens/ställplatsens WLAN och dela ut det i husbilen till alla andra saker.

Räckvidden på de fria WLANen brukar ju vara si sådär.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Vi har använt den tidigare modellen, Dovado Tiny, i flera år. Den funkar perfekt som Hotspot. Den matas med en Wifi sniffer WL510 via en TP-kabel. Vi köpte oxå till en 12 volts kabel original för den stabiliserade spänningens skull, hälsar Björn
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Kjell&Co och ClasOhlson borde ha, sök på wifi antenn.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

OM det går att avbeställa det modemet från eBay så har jag ett sådant modem som du kan få gratis
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Det var ju verkligen snällt. Men det går inte avboka.
Varför ska du inte ha det modemet? Det är superbra, har ett hemma här som sitter i en dovado PRO. Superstabilt.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Har tre stycken och behöver enbart två..
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Det var omtänksamt!
Finns säkert nån annan i klubben som vill ha!
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Jag kommer också att köpa en Tiny.
Lurar bara på vilken antenn som skulle passa bäst.
Kanske skulle man sätt en riktantenn på TV-antenns masten.
Eller så får det bli en lös antenn i bilen.

ClasB är modemet olåst, jag kan i så fall ge en slant för det.
Har bara 3G modem, men det duger väl egentligen ;-)
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Nu finns Dovado Tiny AC med i Kjell & Company:s sortiment. Tyvärr finns den inte i butik förrän i vecka 13 och då har vi redan startat husbilsresan söderut för att möta våren. Jag hade gärna testat den under resan men nu får det vänta till hösten. Kanske någon annan hinner prova den innan dess. Jag är nyfiken på eventuella erfarenheter.

Leif Torså
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Inköpt och provkörd.


Har testat den med två 3G-4G USB modem och det funkar utmärkt.
Har kopplat upp den mot tre olika WLAN och det funkar kanon att dela ut dessa i Dovadons eget WLAN. Den finessen kommer att användas flitigt ihop med den yttre antennen.
Ett dilemma med den yttre antennen är att den bara klarar 2,4GHz. Men å andra sidan har ju 5GHz sämre räckvidd så det är nog ett ickeproblem.

Använder denna antenn WLAN-antenn > Antenner | Kjell.com

Kommer att montera den i bakkant på TV-antennen så den blir riktbar.

Nackdel då: Man måste starta om routern ofta när man labbar med den för att ändringarna skall gälla ;-)

Det verkar inte fungerar inte med WPA2 enterprise, alltså när man loggar in på ett nätverk som använder authentication server. Testade på jobbet men löste det inte.
Men har aldrig råkat ut för det vid publika WLAN.
 

snilss12

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
KNISLINGE
HBK-Nr
5145
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Jag köpte en Dovado Tiny AC igår. Men detta med en extra antenn?

Min tanke med detta är att kunna ta in Wifi på camping med mera, utomlands i huvudsak. I Sverige brukar vi internet dela via iphone. Möjligen köper jag ett modem med hallon kontantkort. Jag vill ha en yttre antenn på magnetfot som jag kan dra ut genom fönstret och sätta på taket (tror jag når upp....plåtis). Tror det räcker med 2.max 3 m kabel. Alltså i första hand för Wifi men även för 3G/4G om möjligt.

Men jag förstår inte detta med 2,4 GHerz resp 5 GHerz. Vi vill kunna koppla upp iphone, ipad resp laptop. Går dessa på olika Herz? Kan någon förklara och rekommendera antenn?

//Stefan
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Inköpt och provkörd.


Har testat den med två 3G-4G USB modem och det funkar utmärkt.
Har kopplat upp den mot tre olika WLAN och det funkar kanon att dela ut dessa i Dovadons eget WLAN. Den finessen kommer att användas flitigt ihop med den yttre antennen.
Ett dilemma med den yttre antennen är att den bara klarar 2,4GHz. Men å andra sidan har ju 5GHz sämre räckvidd så det är nog ett ickeproblem.

Använder denna antenn WLAN-antenn > Antenner | Kjell.com

Kommer att montera den i bakkant på TV-antennen så den blir riktbar.

Nackdel då: Man måste starta om routern ofta när man labbar med den för att ändringarna skall gälla ;-)

Det verkar inte fungerar inte med WPA2 enterprise, alltså när man loggar in på ett nätverk som använder authentication server. Testade på jobbet men löste det inte.
Men har aldrig råkat ut för det vid publika WLAN.


Jag har också testat lite med extern antenn men endast inomhus i husbilen. Funderar också på att sätta antennen på tv-antennens fäste på nått sätt.
Men kan man få ner en till kabel genom röret? Har det smala röret så jag tror inte det går...får klättra upp o kolla senare idag...
 
Toppen