• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krock husbil - bil. Barn allvarligt skadade.

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Krock husbil - bil. Barn allvarligt skadade.

Om jag tolkat rätt så är det barn i husbilen som blivit allvarligt skadade. Kan någon utifrån bilden avgöra vilken husbilsmodell det handlar om? Intressant att veta hur många bältade platser det finns i bilen.

aake
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Krock husbil - bil. Barn allvarligt skadade.

Det finns säkerligen bältade platser på samtliga platser, det fanns det ju även i vår gamla 90:a.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Krock husbil - bil. Barn allvarligt skadade.

Det ser ut som en RollerTeam. Ganska ny x250 kaross med det mesta av dragbilen kvar utom tak och bakvägg. Traditionellt karossbygge i lägre mellanklass. Säkert airbags i hytten men inget mer än bälten utan sträckare för barnen bak. Litet att fundera på.
Hoppas att dom klarar sig och inte får men för livet
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: Krock husbil - bil. Barn allvarligt skadade.

Har fulgt med på denne saken. Slik jeg forstår det er de som er alvorlig skadet alle med i husbilen, mens de som satt i personbilen klarte seg og kunne forlate sykehuset. HVa er det som gjør at man er mer utsatt for skader i en husbil enn en personbil?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Krock husbil - bil. Barn allvarligt skadade.

Bilföretagen lägger stora pengar på att konstruera krocksäkra bilar vilka också testas noga.
Husbilar byggs av små tillverkare och pengar finns inte till motsvarande jobb. Viktgränserna gör också att man inte kan bygga dem lika säkra.
De kraven vi ställer på bilarna gör det också svårt att bygga säkert.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Krock husbil - bil. Barn allvarligt skadade.

Har fulgt med på denne saken. Slik jeg forstår det er de som er alvorlig skadet alle med i husbilen, mens de som satt i personbilen klarte seg og kunne forlate sykehuset. HVa er det som gjør at man er mer utsatt for skader i en husbil enn en personbil?

Tror inte att detta gäller generellt. Det är stor skillnad mellan olika husbilar i stabilitet, men jag har iofs inte sett någon jämförande stistik om olycksutfall.

Jag känner mig tämligen säker i min 5 ton Sprinter med original förarhytt och all den säkerhetsstandard som MB bygger in. Bodelen med 47 mm sandwich torde också tåla en hel del, men där bak sitter jag och makan aldrig under färd.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Krock husbil - bil. Barn allvarligt skadade.

Korthusen på bilderna i Allt om Husvagn & Camping rasar naturligtvis ihop vid kollision, men det finns stabilare byggen. Redan för några decennier sedan hade jag en Niesmann Clou byggd med 50 mm sandwichlaminat med PU-skum och jag såg på den tiden bilder på hur en sådan bil hade klarat en motorvägsolycka med rullning i sidled några varv i hög fart, basfordonet blev tämligen mosat men påbyggnaden såg ut att gå återanvända.

Och vid en frontalkrock med vår nuvarande bil, vilken är byggd på ungefär samma vis, så tror jag att det vore svårt för något av inredningen i bodelen att hitta in i förarhuset (särskilt som vi oftast kör med mellandörren stängd. Denna, liksom mellanväggen i övrigt. är byggd i 47 mm laminat och torde vara stabilare än förarhusets plåtkaross.

Så här ser dörren till förarhuset ut i öppet läge:
RIMG0010 (Large).jpg

aake
 

bossebagare

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8546
Medlemskap
2024
Sv: Krock husbil - bil. Barn allvarligt skadade.

Och vem äger Iveco då kolla detta utdrag från Wikipedia.

Iveco skapades under 1970-talet genom en sammanslagning av flera europeiska lastbilstillverkare. Iveco startade 1974 då Klöckner-Humboldt-Deutz (dagens Deutz AG) kom överens med Fiatkoncernen om ett samarbete inom nyttofordon. Fiat Veicoli Industriali S.p.A. med Fiats dotterbolag Lancia Veicoli Speciali S.p.A., OM från Italien och franska UNIC slog sig samman med Magirus-Deutz från Västtyskland. 1975 började Iveco sin verksamhet. 1980 valde Klöckner-Humboldt-Deutz att sälja sina andelar till Fiat.

Företaget är alltså från grunden ett europeiskt företag även om det ofta ses som enbart italienskt då Fiat äger det. Iveco gick 1986 samman med Ford Truck i Storbritannien och 1990 togs ENASA/Pegaso i Spanien över av Iveco. Iveco tog även över Seddon Atkinson.

Det kvittar vad för chassi du har det är påbygget som är den svagaste länken.
Det är ju för lite skyddsbarriär i byggnationen ett stålskelett som skyddar sidorna och taket hade varit att fördra men då hade bilarna blivet för tunga
så vill man åka säkert så skall man nog ha en plåtis...Bosse
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Krock husbil - bil. Barn allvarligt skadade.

det är så Nordic bilarna byggs med en vägg mellan hytt och bostad dåskulle dom vara inne på rätt väg men tyvär så är det den bilen som fått mest skit för sit bygge med mellanvägg, av skälvlärda förståsigpåare, antagligen för att den är svensk byggd,
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Krock husbil - bil. Barn allvarligt skadade.

Man skulle bra gärna vilja veta hur de där barnen satt i husbilen. Om bältade, typ av bälte, i vilken riktning, samt vad de hade framför sig (troligen ett bord).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Krock husbil - bil. Barn allvarligt skadade.

Litt tillegg på Iveco historien, i Australia var det et tungt lastebilmerke International (brukte samme logo som IH International Harvester) disse bilene er i dag Iveco.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Krock husbil - bil. Barn allvarligt skadade.

IH-lastbilar har funnits även i Sverige, inte minst som brandbilar.

I slutet av 1970-talet var IH Scout (och större Traveler) populära 4WD-fordon. (Har själv disponerat en Scout, som sedermera såldes till Christer Glenning...)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Krock husbil - bil. Barn allvarligt skadade.

Bild från Mora Brandkår av förarhytten:

15feb721.jpg
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Där ser man anledningen till att, alla iallafall
klarade livet.(hittar ej någon info om annat iallafall)
Dessa deformationszoner finns inte på min 90:a.
Risken är att jag och min familj inte skulle ha överlevt
en liknande krasch.

Vi skänker våra tankar till familjerna och deras barn.
 
Toppen