• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allt dör.. bilen stannar vid ljuspåslag???

F

F.d. 28251

Guest
Hej!
Har en Fiat Ducato 99 Disel .. är ett hemmabygge men det är inte problemet här.
Det dök upp ett fel som jag inte blir klok på... När ljustutan användes så stendog bilen..., innerlyset glödde och batt+olje lampan lös.. allt annat dog.. till och med klockan dog... efter ca: 1 minut kom det tillbaka och bilen gick att starta.
Men så fort jag försökte vrida på lyset så stendog allt igen,... prövade att köra i någon mil och satte på lyset under färd.. bilen stendog... väntade och startade igen.

Plockade då bort säkringarna till lysena.. och startade.. satte lysvredet och satte i säkringarna en efter en... så fort lyset belastades av någon säkring stendog allt igen.. va fan????

Plockade bort lysvredet och kollade strömmen i kontakten.. startade och satte sedan i säkring efter säkring.. bilen funkar... sliter i var kabel som jag ser inne under panelen likt ute i motorrummet... sätter sedan tillbaka lysvredet i elkontakten.. vrider på det.. allt funkar som det skall... dock så smäcker inte det i något relä eller något när ljustutan används... det gjorde det innan...

Hel, Halv och positionsljus.. ljusvred..ljustuta.. allt funkar !

VAD HÄNDE ??????
Måste lista ut detta... Kan ju hända igen mitt på motorvägen en mörk kväll... vad kan felet vara.. för det är naturligtvis kvar någon stans....:wideeyed:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Allt dör.. bilen stannar vid ljuspåslag???

Jag tycker det låter som ett jordfel. Måntro en Ducato 99a har samma sorts jordkontakter i en krans till höger i motorrummet, framifrån sett, samt framtill höger om handskfacket i kupén. Kolla dessa ställen!
Göte J
 
F

F.d. 28251

Guest
Sv: Allt dör.. bilen stannar vid ljuspåslag???

Okej...

Då är det bara att leta om dåliga jordkontakter eller om man ser några tydliga spår av kortslutningar. Men det är nog inte så lätt...

Jag tänkte på en annan sak... när allt stendog så försvann alls ström... men mätaren till tempen flög upp i topp istället och sjönk sedan tillbaka, kan det indikera något fel relaterat till fläktreläer eller dylikt??? tänker att allt annat dör, utom batt+olje lampan.. taklampan som glöder och just tempmätaren som får en toppspik ungefär som en riktig el kyss innan den går tillbaka...

Ni skall veta att detta gör en konfunderad och om inte orolig... vågar fan köra med något som kan stendö helt plötsligt.. :twitcy:
 

Per&Laila

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
622
Medlemskap
2024
Sv: Allt dör.. bilen stannar vid ljuspåslag???

Har varit med om liknande fel,fast en vw husbil då var det tändningslåset.Strömmen gick när jag bländade av, kom tillbaks efter en stund. Fick byta tändningslåset.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Allt dör.. bilen stannar vid ljuspåslag???

Ikke unormalt med jordingsproblem på 99 Fiat, de to "kronene" løsner fra torpedoveggen og gir alle mulige eller skal vi si umulige feil.
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Allt dör.. bilen stannar vid ljuspåslag???

Fiat har säkert haft hjälp av några konsulter från Lukas. Jag hade en ford capri i min ungdom. El systemet var Lukas och det gav en möjlighet att utforska elektronikens magi. Det verkar som du just upplevt det oförklarliga vilket var Lukas gåva till mänskligheten.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Allt dör.. bilen stannar vid ljuspåslag???

Lucas sysslade inte med elektronik, utan med elektricitet.

Men uppfann mörkret, det gjorde han ...

Frånsett det, brukade äldre Fiat-produkter ha system från Magneti Marelli, vilket är ett mer komplicerat sätt att stava till BOSCH.

Tyvärr var det ofta något fel på kopieringsapparaten hos M M ...
 
Toppen