• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SNIPE

F

F.d. 55460

Guest
Har just fått hem min parabol och jag får inte den att gå till den inställda sateliten. Den går upp och sedan går den till "Home". Ni (måste vara några stycken) som installerat en Snipe har ni några förslag på vad det kan vara för fel jag gör.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: SNIPE

[/ATTACH]

Jag har monterat min parabol nu. Man måste göra efter instruktionen. Jag skulle prova den ute på gräsmattan innan jag monterade den på bilen, jag kopplade den till en batteriladdare, den gav ca 14 volt. parabolen vägrade flytta på sig. Jag bytte till ett 12 volts batteri, nu funkade det klockrent tog ca 30 sekunder, sedan hade jag bild.
Nu har jag monterat den på bilen, elen kopplade jag i garaget, på den lampan som finns där, plus och minus, på rätt ställe. Det finns en tredje kabel som jag kopplade på bakljuset. Den är till för att dra ner och låsa parabolen när man startar bilen. Är väldigt viktigt.
För att parabolen ska hitta, måste man ha någorlunda fri sikt, parabolen är GPS programmerad, så den funkar inte inomhus.
Lycka till.
 

Bilagor

  • WIN_20150215_150256.JPG
    WIN_20150215_150256.JPG
    316,3 KB · Visningar: 6
  • WIN_20150217_164537.JPG
    WIN_20150217_164537.JPG
    276,3 KB · Visningar: 1

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE

[/ATTACH]

Jag har monterat min parabol nu. Man måste göra efter instruktionen. Jag skulle prova den ute på gräsmattan innan jag monterade den på bilen, jag kopplade den till en batteriladdare, den gav ca 14 volt. parabolen vägrade flytta på sig. Jag bytte till ett 12 volts batteri, nu funkade det klockrent tog ca 30 sekunder, sedan hade jag bild.
Nu har jag monterat den på bilen, elen kopplade jag i garaget, på den lampan som finns där, plus och minus, på rätt ställe. Det finns en tredje kabel som jag kopplade på bakljuset. Den är till för att dra ner och låsa parabolen när man startar bilen. Är väldigt viktigt.
För att parabolen ska hitta, måste man ha någorlunda fri sikt, parabolen är GPS programmerad, så den funkar inte inomhus.
Lycka till.

Min snipe, Mobilsat Reflexion (den senaste varianten i somras) går till hemläge via GPS - när bilen nått 10 km/tim.
Har aldrig kopplat in "den tredje kabeln". Kanske bara gäller den variant jag har?

Har aldrig haft de problem du beskriver - efter två Snipe-installationer; du har förstås kopplat antennkabeln till din TV (med satellittuner eller till en satellitbox?) och 12 v kabeln till 12 v uttag eller batteri?
Prova på gräsmattan.
Annars är det nog bara att reklamera?
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE

Plus, förstås att ställa in dej på rätt satellit!
Dvs, en som du har stöd för i din mottagare.
Prova Astra 1 med en massa gratiskanaler.
Du borde åtminstone få in någon ..

När du söker på din mottagare (i TV:n om du har inbyggd satellitmottagare, eller din satellitbox) - kan ta 10-15 minuter, får du in några kanaler då?

Det satellitantennen gör är att ställa in sig på den satellit du väljer;
Sedan är det upp till satellitmottagaren att visa kanalerna på satelliten ifråga.
Och det är mottagaren som måste söka fram kanalerna, dvs., visa dem på din TV!
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE

Har just fått hem min parabol och jag får inte den att gå till den inställda sateliten. Den går upp och sedan går den till "Home". Ni (måste vara några stycken) som installerat en Snipe har ni några förslag på vad det kan vara för fel jag gör.

Går inte satelliten till någon av satelliterna?
Då är det fel på enheten!
Jag väljer satellit A, brum, brum i 20 sekunder, sedan har den fixerat!
Reklamera?
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: SNIPE

Jag har inte provat utan den tredje kabeln, har bara följt instruktionen och nu funkar det utmärkt.
Idag körde jag ut bilen ur garaget och provade, det gick inte att köra parabolen med tändningen på, jag stängde av motorn. Tryckte på knappen för Thor satelliten, parabolen gick upp och började söka, tog mindre än en halv minut. Så fort jag startade motorn, gick parabolen ner och låste. Tycker detta var bra, så man inte glömmer.
Parabolen är helt ny och köpt för en månad sedan, kostade 16900:-
Skulle vara intressant att höra hur det gått för Micke o Yvonne
 
F

F.d. 55460

Guest
Sv: SNIPE

Tackar för alla svar, förstår att den inte funkar då jag bara testat den inomhus. Får göra ett nytt försök utomhus.
 
F

F.d. 27178

Guest
Sv: SNIPE

Hei. Jeg hadde det samme problemet med min Snipe, den søkte lenge uten og finne signal(viktig med fri sikt) før den gikk til home. Hos meg viste det seg at kontrollboksen måtte oppgraderes. Etter oppgradering fungerer det veldig bra. Jeg kjøpte min Snipe i Tyskland så jeg fikk oppgradere den selv.
Hilsen Gunni.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE

Skall man åka söderut så är det nog bäst att ansluta "den tredje kabeln".
De flesta campingar i bl a Spanien har ställningar på en höjd av ca 3,5 meter där man hänger upp väv som skydd mot solen.
Har man haft antennen uppe så hinner man inte få upp 10 km/t när man skall ut från campingplatsen och det blir "bye-bye" till antennen.
 
F

F.d. 55460

Guest
Sv: SNIPE

Har nu testat den utomhus och då fungerar den, (så tack för tipset) sedan får jag se om jag måste uppdatera när jag kopplat in TVn, men det får vänta tills det blir lite varmare.
 
F

F.d. 55460

Guest
Sv: SNIPE

Nu har jag en fråga till ang. fastsättningen på taket.
Har ni både limmat och skruvat eller räcker det med
att bara limma plattan??
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: SNIPE

Jag gjorde väldigt rent, lade på Al plattan, åt rätt håll, ritade med blyertspenna runt och markerade hålen. Därefter slipade med ett fint vattenslippapper, utan vatten och borrade hålen med 2 mm borr. Därefter tejpade jag 5-6 mm utanför strecken. Nu limmade jag med silikon, först 8-10 mm innanför blyertsstrecket, sedan fram o tillbaka med ca fem cm mellanrum.
Nu satte jag i en skruv och riktade in den i rätt förborrat hål och lade ner plattan, drog ett par varv på skruven samt riktade in nästa skruv. Nu drog jag dit resten av skruvarna och växeldrog tills silikonet päste ut runt om. Nu sprayade jag på diskmedel på silikonet och drog med fingret bort överskottet, drog bort tejpen. Tyckte det blev riktig bra och snyggt. Väntade ett par dagar, sedan vaxade jag hela bilen.
Att bära upp parabolen var inte lätt, man måste lyfta under i fästet, inte i själva parabolen, då man kan skada motordriften.
 
Toppen