• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ska man byta olja o filter efter avställningen?!

Swiftjonne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Olofström
HBK-Nr
15538
Medlemskap
2025
Mina funderingar är om man bytte olja o filter nån månad innan avställningen o nu när bilen har stått över ett halvår snart ska man ändå byta olja o filter så allt e nytt innan start??
Eller det har ingen betydelse?! Sen är ju vad är bäst, filter från biltema eller original från ford själv? Kör en rimor med ford 2.4 tdci 140hk 2008.
Jag uppfattade även att den motorn inte har någon partikelfilter??
Kan de verkligen stämma? Försäljaren sa att de inte var någon partikelfilter!
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: ska man byta olja o filter efter avställningen?!

Jag har alltid bytt olja precis innan avställning, då ställer du bilen utan fukt o smutspartiklar i oljan ( som separerar under vintern ). När det gäller oljefilter tycker jag inte du ska köpa billiga från biltema. Fick förklarat en gång att det sitter en tryckventil i filtret som kan öppna för tidigt i billiga filter med för lågt oljetryck som följd, om det är sant vet jag inte men det finns bra filter som inte är " original " dumt att snåla på små prisskillnader som det handlar om.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: ska man byta olja o filter efter avställningen?!

Hej, oljefilter eller inte från Biltema har nog varit på tapten i fyrtio år snart, och än är det nog inte bevisat att de är kassa, utan förmodligen tillverkade av samma fabrik som de flesta andra filter (troligen). Det hände förr ibland att Biltema kartongerna tog slut ? och då stog det mera kända namn på ersättningen som låg i hyllorna.

Joppe oljetrycket bestäms absolut inte av ojefiltret, utan oftast av en fjäder och tryckventil i motorns oljepump eller ännu mer avancerade delar. Att något så simpelt som själva oljefiltret skulle få bestämma oljetrycket i en motor är inte vettigt, så det du hört är inte sant :p:, och om någon sagt det så har de helt enkelt ljugit för dig för att få sälja dyra filter.

Det finns en fjäder och en viss begränsning i filtret.
Om man kör, gissningsvis femtusen mil eller mer utan att byta filter, så det blir fullständigt täppt i själva filterdelen så ger fjädern med sig och oljan passerar genom filterhuset men inte genom själva partickelfiltret och renas inte längre. Motorn får fortfarande olja men orenad men ändå med fullt tryck.

Att det inte finns något partickelfilter i en -08 är troligen sant, och inget du skall sörja över om du inte vill åka in i miljözoner med höga krav.

M.v.h. JANKRO.
 

Swiftjonne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Olofström
HBK-Nr
15538
Medlemskap
2025
Sv: ska man byta olja o filter efter avställningen?!

Tack för svaren! De e alltid bra med tips från andra erfarna husbilsåkare!
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: ska man byta olja o filter efter avställningen?!

Hej, oljefilter eller inte från Biltema har nog varit på tapten i fyrtio år snart, och än är det nog inte bevisat att de är kassa, utan förmodligen tillverkade av samma fabrik som de flesta andra filter (troligen). Det hände förr ibland att Biltema kartongerna tog slut ? och då stog det mera kända namn på ersättningen som låg i hyllorna.

Joppe oljetrycket bestäms absolut inte av ojefiltret, utan oftast av en fjäder och tryckventil i motorns oljepump eller ännu mer avancerade delar. Att något så simpelt som själva oljefiltret skulle få bestämma oljetrycket i en motor är inte vettigt, så det du hört är inte sant :p:, och om någon sagt det så har de helt enkelt ljugit för dig för att få sälja dyra filter.

Det finns en fjäder och en viss begränsning i filtret.
Om man kör, gissningsvis femtusen mil eller mer utan att byta filter, så det blir fullständigt täppt i själva filterdelen så ger fjädern med sig och oljan passerar genom filterhuset men inte genom själva partickelfiltret och renas inte längre. Motorn får fortfarande olja men orenad men ändå med fullt tryck.

Att det inte finns något partickelfilter i en -08 är troligen sant, och inget du skall sörja över om du inte vill åka in i miljözoner med höga krav.

M.v.h. JANKRO.
Du har nog helt rätt när det gäller oljefiltret, var många år sedan jag hörde om det så jag har blandat ihop det lite. :)
 
Toppen