• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Vill nämna att dom som är på gång så här på vårkanten att köpa ny husbil över 7,5 t måste ha färdskrivare i sin husbil. (det spelar ingen roll om det är en pb klass 2)

Nyare husbilar har digitala färdskrivare som man måste ha digitalt kort för att få bruka bilen. Dom med gamla färdskrivare som har pappersblad är lite enklare. Men kom ihåg att byta blad varje dag.

Det som kan bli problem för vissa personer är att har du ett yrke där du kör bil med färdskrivare så på fredag kväll när arbetsveckan är slut kanske du har kört dina timmar och måste ha dygnsvila/veckovila. Då är det inte så kul att veta att jag inte får köra sin husbil för fören du vilat dina timma/dagar, för där säger lagen stopp.

JOE
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Färdskrivare gäller väl bara yrkestrafiken.
Var har du hittat uppgiften?
Jag har aldrig sett en tung husbil med färdskrivare.

De gamla färdskrivarna försvann väl för många år sedan (?)
 

jan-olof

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6186
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Hej hittade detta på transportstyrelsen

Färdskrivare
Alla fordon som omfattas av reglerna för kör- och vilotider inom EU ska vara utrustade med färdskrivare, enligt Rådets förordning (EEG) nr 3821/85.[/U]

I färdskrivaren registreras bland annat förarnas kör- och vilotider. Med hjälp av uppgifterna som registrerats i färdskrivaren kan förare, företag och kontrollmyndigheter kontrollera att reglerna följts.

Det är bara de som går i yrkesmässig trafik.

mvh Jan-Olof
 
F

F.d. 55717

Guest
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Gick för ett tag sedan del 3 av YKB som vi yrkeschaufförer ska gå
Enl den läraren så gäller kör och vilotidsregler Allt över 7,5 ton, yrkesmässigt LR ej.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Isåfall lär det bli körförbud på många fordon :mad:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Har tittat på nya husbilar över 7,5 ton och de hade inga färdskrivare. Jag tror det kravet inte gäller pb2.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Tog förra våren C1 kort i en husbil utrustad med digital färdskrivare. Bilen vägde 4250 kilo men jag fick välja att köra upp utan den. Dock kom likväl frågor kring denna på teoriprovet.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Det kan nog vara som Joe50 skriver att alla fordon 7,5 ton omfattas av reglerna för kör- och vilotiden. I[FONT=&quot] Europaparlamentets och rådets förordning[/FONT] (EG nr 561/2006) som har fastställts av Transportstyrelsen att gälla från 2013 med stöd i Kör och vilotidsförordningen (SFS 1994:1297) står att
[FONT=&quot]"Artikel 3[/FONT]
[FONT=&quot]Denna förordning skall inte tillämpas på vägtransporter med[/FONT]

[FONT=&quot]h) fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåtna vikt som inte överstiger 7,5 ton, vilka används för icke kommersiell transport av gods."[/FONT]


[FONT=&quot]Dessa regelverk är inte lätta att förstå, men min tolkning är att reglerna för kör- och vilotider gäller även för icke kommersiella transporter om fordonet, eller fordonskombinationen inte väger under 7,5 ton.[/FONT]


[FONT=&quot]Däremot står det i nämnda förordning i 5 § att förare skall fortlöpande skall göra anteckningar i tidbok. Så någon färskrivare är inte krav.[/FONT]


[FONT=&quot]Johan K.
[/FONT]
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Jag har pratat i telefon med en tjänsteman på transportstyrelsen idag som bekräftar uppgifterna.
Vad jag förstår så är det många husbilsägare som missat det här.
Över 7,5 t då gäller kör och vilotider samt färdskrivare.

JOE
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Jag har en svåger som kör en slamsugare 12 ton C kort
deras företag har ca 15 bilar,
dom har dispens ,,ingen färdskrivare?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Körtid mm gäller bara för yrkesmässig trafik inte för privata husbilar. Reglerna gäller då alla tunga fordon. Det finns också regler för fordon under 3,5 ton men då krävs bara dagbok. Sluta nu skrämma upp folk med sagor då ju ingen använder husbilar för yrkesmässig trafik.
 
Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Körtid mm gäller bara för yrkesmässig trafik inte för privata husbilar. Reglerna gäller då alla tunga fordon. Det finns också regler för fordon under 3,5 ton men då krävs bara dagbok. Sluta nu skrämma upp folk med sagor då ju ingen använder husbilar för yrkesmässig trafik.

Bestliner! Du kanske själv ska sluta skriva eller svamla här. Här försöker jag informera fakta och får såna svar från dig.
Det du skriver här är att transportstyrelsen bara svamlar. Se till att du har torrt på dina fötter innan du svarar. Jag tycker du ska ringa transportstyrelsen i Borlänge och fråga vad som gäller med färdskrivare.

JOE
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t



Bestliner! Du kanske själv ska sluta skriva eller svamla här. Här försöker jag informera fakta och får såna svar från dig.
Det du skriver här är att transportstyrelsen bara svamlar. Se till att du har torrt på dina fötter innan du svarar. Jag tycker du ska ringa transportstyrelsen i Borlänge och fråga vad som gäller med färdskrivare.

JOE

Du har helt missförståt detta. Allt finns att läsa på transportstyrelsens hemsida.
Vilotidregelverket gäller enbart för yrkesmässig trafik inte för privatkörning.
Om fordonet är över 3,5 ton skall det om det används då ha färdskrivare annars gäller dagbok. Jag tror det är ovanligt att husbilar används för yrkesmässig trafik men om de skulle göra detta gäller givetvis lagen.
För oss övriga gäller att fordonet inte behöver ha färdskrivare. Detta regelverk började gälla 2006 och finns att läsa i sin helhet.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Vid närmare studier av ämnet har jag hittat följande dokument på Transportstyrelsens hemsida som klargör vår fråga:

[FONT=&quot]Promemoria rörande kör- och vilotider samt färdskrivare vid vägtransport [/FONT](http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/vag/yrkestrafik/pm-gallande-fran-21-mars-2014.pdf)

[FONT=&quot]Här kan man läsa bland annat:
[/FONT]
[FONT=&quot]En personbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten för fordonet eller för fordonskombinationen vid tillkopplat släp, överstiger 7,5 ton även om transporten INTE är kommersiell.(Källa: ECJ C-317-12 Daniel Lundberg).[/FONT]

När det gäller färdskrivare så gäller reglerna om tidbok endast transporter med fordon som inte överstiger 3,5 ton.

[FONT=&quot]Jag vill poängtera att detta regelverket är inget som en vanlig polisman har kompetens i. Inte heller vilken trafikpolis heller utan endast sådana som genomgått en särskild utbildning. Regelverket är som tidigare sagts mycket omfattande och komplicerat.[/FONT]

[FONT=&quot]Johan K.
[/FONT]
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Jag har en svåger som kör en slamsugare 12 ton C kort
deras företag har ca 15 bilar,
dom har dispens ,,ingen färdskrivare?

Detta förhållande kan ha med följande paragraf att göra:

[FONT=&quot]"Förordning (2004:865)[/FONT]
[FONT=&quot]om kör-och vilotider samt färdskrivare, m.m[/FONT]

[FONT=&quot]2 § [/FONT]
[FONT=&quot]Artikel 5–9 i förordning (EG) nr 561/2006 och förordning (EEG) nr[/FONT]
[FONT=&quot]3821/85 ska inte tillämpas på vägtransporter inom Sverige som utförs med[/FONT]

........
[FONT=&quot]6. fordon som används i samband med underhåll av avloppsöversvämningsskyddsvatten, gas och elanläggningar, underhåll och kontroll av vägar, dörr till dörr insamling och bortskaffande av hushållsavfall, telekommunikationstjänster, radio och TV sändningar och pejling efter radio och TV-sändare eller mottagare.

[FONT=&quot]........[/FONT]"[/FONT]


[FONT=&quot]Men som sagt är regelverket inte [/FONT][FONT=&quot]enkelt[/FONT][FONT=&quot] och varje aktör som utför transporter med tunga fordon bör nog kontrollera vad som gäller för just deras transporter[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]


[FONT=&quot]Johan K.[/FONT]
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Vill nämna att dom som är på gång så här på vårkanten att köpa ny husbil över 7,5 t måste ha färdskrivare i sin husbil. (det spelar ingen roll om det är en pb klass 2)

Nyare husbilar har digitala färdskrivare som man måste ha digitalt kort för att få bruka bilen. Dom med gamla färdskrivare som har pappersblad är lite enklare. Men kom ihåg att byta blad varje dag.



Det som kan bli problem för vissa personer är att har du ett yrke där du kör bil med färdskrivare så på fredag kväll när arbetsveckan är slut kanske du har kört dina timmar och måste ha dygnsvila/veckovila. Då är det inte så kul att veta att jag inte får köra sin husbil för fören du vilat dina timma/dagar, för där säger lagen stopp.

JOE

Du har helt rätt, säkert många som inte kan eller vill förstå

MVH

Stig
 
Toppen