• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Windows 7

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag har broblem med att plöstligt HBK: sida har blivit trög på min båda PC laptop med Windows 7 ... tar nästa en minut att uppdatera en sida.
iPad kör jag på samma hemma nät med wifi och går fort som den...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Windows 7

Jag har broblem med att plöstligt HBK: sida har blivit trög på min båda PC laptop med Windows 7 ... tar nästa en minut att uppdatera en sida.
iPad kör jag på samma hemma nät med wifi och går fort som den...

Det är nog många som upplever att Windows går trögt efter jämförelse med en blixtsnabb iPad, även om en hel minut är i längsta laget.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7

Jag skrev otydligt ... Jag kommer in på ex.Aftonbladets sida fortare.. att jag upplever att endast HBK sidan som är trög. Började tre fyradagar sen.

Kan det vara någon uppdatering av Windows som spökar?
 
Senast ändrad:

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7

Hej. Jag har W7 och har gjort alla aktuella uppdateringar. Min maskin går som den skall vid laddning av HBK's hemsida. Kolla "Inställningar för Kompabilitetsvyn" under Verktyg i IE (Internet Explorer). Lägg till husbilsklubben.se
Testa att köra hemsidan i Firefox-browsern. Går det snabbare i denna, fortsätt använda denna browser. Lycka till.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7

Hej ! Jag ringde till telia support och felet hittades mellan min rauter och Telias sändar mast enligt telia och det stämmer för att nu fungera alla datorer .... Men tack för hjälpen och att ni bryr om även mig som skriver så dåligt ..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7

Sacce, ifall du får för dej att byta webbläsare så rekommenderar jag
Internet Explorer eller allra helst Google Chrome, dessa är snabba och användarvänliga för gemene man/kvinna.

Firefox är mycket mer avancerat med sina tusentals tillägg, men jag rek. denna webbläsare för mer avancerade användare som vill "finlira allt".

:)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7

Ifall du är nöjd med IE så låt det vara så,
Google Chrome kommer att vilja knyta in dej i en massa, ibland onödiga konto-kopplingar.

Egentligen en grundregel i PC-världen, rör inget ifall det fungerar.
Vi har på jobbet ett par PC med >50 användare som ändå funkar bra, då vi inte har behörighet att ändra något.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7

Det är nog många som upplever att Windows går trögt efter jämförelse med en blixtsnabb iPad, även om en hel minut är i längsta laget.

Då måste det vara så att jag har något strul med min iPad. Jag kör Chrome båda på min gamla laptop med Windows7 och på iPaden men datorn är minst dubbelt så snabb. Har du något tips på vad jag kan ha för problem på plattan?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Windows 7

Alla datorer åldras och dör så småningom. Det borde ju gälla även paddor och plattor men jag har ännu inte upptäckt något sådant hos mina plattor. Paddan är såpass ny så den är väl knappt inkörd än.

Alltså, åldras paddor och plattor lika snabbt som datorer?

Om det skulle vara någon skillnad, kan det då möjligen bero på hårddiskarna, hdd resp. ssd?

Jappe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7

Alla datorer åldras och dör så småningom. Det borde ju gälla även paddor och plattor men jag har ännu inte upptäckt något sådant hos mina plattor. Paddan är såpass ny så den är väl knappt inkörd än.

Alltså, åldras paddor och plattor lika snabbt som datorer?

Om det skulle vara någon skillnad, kan det då möjligen bero på hårddiskarna, hdd resp. ssd?

Jappe

Värme och fukt är i princip den värsta fienden för elektronik, en platta får nog smaka på mer varierande miljöer, men alstrar å andra sidan mindre värme.
så det är nog mycket upp till användaren, vilken som lämnar in först.
Mekaniska diskar i laptops är en dålig kombo, så med ssd så klarar de betydligt tuffare tag.

Har själv inte lyckats knäcka nån platta ännu, däremot givit bort en slö jäkel från ICA, den var hemsk.

Har däremot skrotat 3st laptops och 6st desktops den dyraste gick på 35000kr 1996, det sved å slänga'n i soptunna :p:
sjukt va pengar man lagt ut genom åren på slik elektronik :(
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Windows 7

Alla datorer åldras och dör så småningom. Det borde ju gälla även paddor och plattor men jag har ännu inte upptäckt något sådant hos mina plattor. Paddan är såpass ny så den är väl knappt inkörd än.

Alltså, åldras paddor och plattor lika snabbt som datorer?

Om det skulle vara någon skillnad, kan det då möjligen bero på hårddiskarna, hdd resp. ssd?

Jappe

Min iPad2 är 4 år och still going strong.
Den har uppdaterats åtskilliga gånger, senast för någon månad sedan, och laddas så gott som nattligen.

Än märker jag inga ålderskrämpor men den är naturligtvis långsammare än en ny iPad Air som har en betydligt modernare processor.

Jämfört med min senaste laptop på drygt 2 år och dyrare är den betydligt snabbare och framför allt enklare.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7

Alla datorer/plattor/paddor med gammal hårdvara och operativsystem kommer med tiden sega ner sig när man uppdaterar program och appar till nya versioner vilket helt enkelt beror på att nya versioner oftast kräver mer av systemet och hårdvaran även om system och hårdvara är i perfekt skick.

Om systemet eller hårdvaran börjar fela så brukar det komma diverse felmeddelande på skärmen allt oftare.

Hårddiskar är tåligare än man tror, bara en hdd som pajat sedan 1998 för mig och den var ökänd för det då.

Troligare att minnena, moderkortet, processorn, nätdelen eller annat pajar före hdd:n.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7

Alla datorer/plattor/paddor med gammal hårdvara och operativsystem kommer med tiden sega ner sig när man uppdaterar program och appar till nya versioner vilket helt enkelt beror på att nya versioner oftast kräver mer av systemet och hårdvaran även om system och hårdvara är i perfekt skick.

Om systemet eller hårdvaran börjar fela så brukar det komma diverse felmeddelande på skärmen allt oftare.

Hårddiskar är tåligare än man tror, bara en hdd som pajat sedan 1998 för mig och den var ökänd för det då.

Troligare att minnena, moderkortet, processorn, nätdelen eller annat pajar före hdd:n.

På laptops som jag tror vi råkade börja diskutera när vi säger dator, så brukar batteriet va det första som kroknar.
Sen brukar hdd vara känslig, tapp i golvet m.m.
Min dotter behövde bara ge sin dyra laptop en smäll för att döda hdd. självklart hade garantin gått ut:(
Själv hade jag förr en värsting game-laptop Dell XPS 17" som jag fick byta grafikkort i 4ggr! tack o lov på garantin :)
I höstas dog min HP HDX 20" laptop vägrade att starta, blev soptunnan.
Min nuvarande Asus ROG game-laptop funkar fortfarande med den e bara 6mån.
Har även fortfarande igång en gammal Asus Eee 901 med ssd, används i garaget, ute m.m. den har fått smaka mycket stryk, men still going strong. bara bytt batteriet :)
Min platta en Sony Xperia Z tablet går fortfarande bra efter 1,5år.

Men man får väl helt enkelt vara glad att allt med elektronik, (å de e mycket)
behagar starta o fungera i vardagen :)
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7

" Min dotter behövde bara ge sin dyra laptop en smäll för att döda hdd. självklart hade garantin gått ut:( "

Självklart tål inte en hdd mekanisk påverkan när den är i gång, risken är stor att huvudet slår i magnetskivorna och repar dessa, samma risk finns med portabla hdd om man inte kopplar från/avmonterar hdd:n i systemet innan man drar ur usb-kabeln, huvudet hinner inte gå till " parkeringsläget " vilket gör att det kan repa skivorna vid rörelser.

En ssd tål ju mycket mer mekanisk påverkan, dess livslängd avgörs mer av tillverkningskvalitet, arbetstemperatur och hur många gånger en minnescell skrivs över
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Windows 7

Varför är ssd-arna så dyra fortfarande? Kan det bero på samverkan mellan storbolagen inför en större omställning till ssd? Stor produktionsomställning? Gamla maskiner ska slitas ut först. Patentkrångel? Fördröjning av ekonomiska skäl, alltså?

Jappe
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7

Min iPad2 är 4 år och still going strong.
Den har uppdaterats åtskilliga gånger, senast för någon månad sedan, och laddas så gott som nattligen.

Än märker jag inga ålderskrämpor men den är naturligtvis långsammare än en ny iPad Air som har en betydligt modernare processor.

Jämfört med min senaste laptop på drygt 2 år och dyrare är den betydligt snabbare och framför allt enklare.

Är väl kanske att generalisera lite väl mycket? Snabbare - på vad då?

  • Accessa hårddisk/minne? Läsa in stora filer o.d. Beror på om du har mekanisk disk, flash, SD eller inte
  • Bearbeta mycket, t ex bearbeta stora fotofiler (t ex via Photoshop)? Hoppa mellan program igång? Mm. Beror på processor, disk/externt minne och framför allt internminne
  • Surfa på internet? Beror till 90% på hur snabb uppkoppling du har mot internet, till viss del även din router/nätverkskort

Allt detta oavsett ipad/iphone/Mac, Android platta/lur eller PC/laptop/stationär dator.

Jag har en laptop som går som en raket, med Intel I7 processer, stor SSD-disk och 8 GB internminne. Med 4k-skärm.
Kan dessutom köra processorn/kärnorna i 4 olika hastigheter beroende på önskad balans snabbhet - batteriförbrukning.
Klart som 17 att den är snabb! Med den spec:en är den förstås relativt färsk, cirka 1.5 år.

Med en äldre enhet: Ska man ha en snabb dator/platta/mobiltelefon utan att uppgradera minne, disk, etc., måste man vårda den m.a.p. installerade program, skräpfiler, virus etc.
Oavsett plattform/utrustning.
Min andra dator/laptop är en gammal Thinkpad från 2008, snart 7 år gammal - still going strong, och fortfarande mycket snabb! Den är välvårdad.

Så: Vårda din gamla laptop!
 
Toppen