• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Windows 7

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Windows 7

Jag generaliserar inte, min senaste laptop med snurrande disk är betydligt långsammare än min gamla iPad. Numera får den tjänstgöra till säkerhetskopiering av bilder.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7

Varför är ssd-arna så dyra fortfarande? Kan det bero på samverkan mellan storbolagen inför en större omställning till ssd? Stor produktionsomställning? Gamla maskiner ska slitas ut först. Patentkrångel? Fördröjning av ekonomiska skäl, alltså?

Jappe

Kolla in Dustin Weekendrea (fredag-söndag);
Såg att de hade en Intel 240 GB SSD för strax under 1000 kr.
Prisvärt!

SSD gör underverk om du är "disktung".
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7

Jag generaliserar inte, min senaste laptop med snurrande disk är betydligt långsammare än min gamla iPad. Numera får den tjänstgöra till säkerhetskopiering av bilder.

Men det framgår inte av ditt inlägg ...
Okay, så klart den är långsammare än en iPad med annan typ av disk.
Installera en SSD på din laptop så ska du få se ...
Gäller förstås alla enheter med mekanisk hårddisk. laptopar eller inte.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7


Synd.
Var är du nu, är du i respektive bor var i Sverige? Långt från Ängelholm?
Är du i närheten kan jag hjälpa dej att klona din nuvarande disk till en ny SSD;
30-45 minuter så startar vi upp din laptop med en ny SSD, det du möter är exakt samma användarsnitt som innan bytet.
Men med en mycket snabbare HD!
Hör av dej, hjälper dej gärna - skicka ett PM ...

PS. Först måste du/vi förstås få tag i en SSD-disk. DS.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Windows 7

Jag tänkte väl det, det är inte bara att riva ut den gamla och knö in den nya disken. Tackar för erbjudandet, jag kanske tar dig på orden men inte just nu! Nu använder jag 285 giggar i en 500gb-disk så det får väl bli en 500gb ssd i så fall. Jag gillar laptopens storlek (11,6") så detta verkar ju bättre än att köpa en ny! :)

Jappe
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7

Kan rekommendera uppgradering av hårddisken till SSD. Gjorde detta för ett år sedan i min Dell E4310 från 2010 och den blev märkbart snabbare. Har W7 32-bit och I5 processor. En förutsättning för at få snabb maskin är att ominstallera operativsystemet en gång per år. Jag vet att detta är jobbigt, men det är värt det.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7

Det rensar maskinen från från ovidkommande DLL-filer, (Dynamic Link Library) vilka installeras med varje program. Men när man avistallerar programmet lämnas dessa DLL-filer kvar. Vid varje start an datorn, läses hela denn atabell av DLL-filer igenom, vilket tar tid när många sådana finns i datorn. Dessutom sparas en massa annan information som är bra att "ta bort".

Om ominstallation lönar sig, beror ju naturligtvis på hur många program man nstallerar och avinstallerar. Min erfarenhet är dock att en periodisk ominstallation är nyttig.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Windows 7

Windows 7 og 8 i 64-bits utgave er klart forbedret når det gjelder håndtering av DLL. Sammen med en SSD disk som ikke er for liten gir det en maskin som går like bra i mange år.

Når det gjelder pris på SSD så er prisene fallt sterkt de siste månedene spesiellt på 2,5 tommers formfaktor som benyttes i de fleste laptops. En Samsung EVO 1TB koster her i Australia omlag 3500 kr i dag. Men en 500 GB koster under det halve - det er flere som konkurrerer på SSD opp til 500 GB.

Oppgraderte min Windows tablett fra 64GB til 500 GB for omlag 1700 sek, og det med mSATA drive som har 500 som største pr. i dag.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7

Kan rekommendera uppgradering av hårddisken till SSD. Gjorde detta för ett år sedan i min Dell E4310 från 2010 och den blev märkbart snabbare. Har W7 32-bit och I5 processor. En förutsättning för at få snabb maskin är att ominstallera operativsystemet en gång per år. Jag vet att detta är jobbigt, men det är värt det.

Som nämnts i andra trådar, man kommer långt med rensningsprogrammet CCleaner, sök via Google, eller ladda ner direkt från Piriform-länken (finns en gratisversion):

https://www.piriform.com/ccleaner/download

Jag kör filstädning (temporära filer, crashfiler, loggar mm) 3-4 g/månad och registerstädning (Windows Registry) nån gång per månad.
Tillsammans med ambitionen att hålla nere antalet installerade program ger det en varaktigt snabb dator (enligt min erfarenhet).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7

Det rensar maskinen från från ovidkommande DLL-filer, (Dynamic Link Library) vilka installeras med varje program. Men när man avistallerar programmet lämnas dessa DLL-filer kvar. Vid varje start an datorn, läses hela denn atabell av DLL-filer igenom, vilket tar tid när många sådana finns i datorn. Dessutom sparas en massa annan information som är bra att "ta bort".

Om ominstallation lönar sig, beror ju naturligtvis på hur många program man nstallerar och avinstallerar. Min erfarenhet är dock att en periodisk ominstallation är nyttig.

Tomas, jag använder Revo uninstaller pro.
Städar makalöst bra i min laptop :)
Revo Uninstaller Pro - Uninstall Software, Remove Programs easily, Forced Uninstall, Leftovers Uninstaller, Portable Uninstaller
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Windows 7

Öhhh, en liten kontrollfråga innan jag eventuellt försvinner från internet..

Jag installerade revo och testade att ta bort ett program, efter det ficka jag en rekomendation att rensa "leftovers"

Nu ser det ut så här och jag känner mig osäker på om jag ska "select all" och radera alltihop?

Image 6.jpg

mvh jocke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7

Jocke markera endast de 3 filerna i fet stil, och det är inte fel att alltid ta en backup.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Windows 7

Det gick bra och min trial på Revo ska användas mer.:)
Backup är inte riktigt min grej, jag har gjort det två gånger på två år.
Första gången gick det bra, andra gången gick det inte helt bra och jag fick slita ur sladden och batteriet ur laptopen när det började blåsa ut rök ur fläktutblåset... :oops::D

mvh jocke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Windows 7

Rök ur laptopen e inget gott tecken :oops:

Pro har egen backup, jag själv tar sällan backup, fast jag har dubbla hdd i min laptop, slarver:(

I pro-versionen har du även städfunktioner som jag tycker är bättre än t.ex. Ccleaner.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Windows 7

Jag kom relatvt billigt undan, fläkten var tydligen full av damm och den klarade inte av att kyla datorn under den ökade belastningen vid säkerhetskopieringen.
Ska testa Revo mer men det känns som det blir ett köp av pro. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Windows 7

Okej, Revo är bra och och rensar bort leftovers bra, nu till min nästa fundering..
Hur mycket leftovers har jag egentligen i datorn efter ett par år där säkert 100 program kommit och gått?
Det jag tänker på är när Revo låter programmens egen avinstallerare göra jobbet och det kommer fram ett popupfönster som talar om att programmet är avinstallerat i sin helhet, när man låter revo jobba vidare kan man lungt konstatera att "I sin helhet" är en klar överdrift för en del program.
Finns det något mer program som kan hitta gamla leftovers eller tar ccleaner dem?

mvh jocke

ps, jag har gjort en backup idag (äntligen) och är redo för en rejäl vårstädning! :D
 
Toppen