• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil till alperna igen

F

F.d. 1470

Guest
Så har man varit i alperna igen - 56 timmar på autobahn känns även om tyska dieseln är urstark.

Livigno senaste vecka (v8) var som vanligt en fin upplevelse med enkelriktad tunnelkörning med maxhöjd 3,6 m in i dalen, strålande solsken och även nysnö (som vi alltid jagar).

Som husbilsägare är det alltid intressant att uppleva alla de varianter på vintercamping med husbil som förekommer på en stor vinterställplats i södra europa. Vi har ju husbilen enbart till vintercamping så vi ställer ju kraven samma framkomlighet, komfort och frihet som på sommaren, på fordonet. Många andra är mer "flexibla" om man säger så.

Det var mycket frusna vattentankar, hinkar under utlopp, disk och dusch i centrumbyggnad, byte av gasflaskor både dag och - nattetid, startkablar på morgonen p.g.a. avsaknad av motorvärmarmöjligheter samt t.o.m. några bilar som åkte iväg mitt i natten när (enda) värmaren lade av.

Ström finns men bara med kapacitet för laddning.

Mellan 18 på kvällen och 10 på morgonen var det mellan 10-18 minusgrader, på dagen plusgrader i solen.

Själva hade vi det som vanligt gott, med varmt golv, fullt fungerande vvs-system och isolering som gör att vi inte ens märker om det är -2 eller -20 ute. Och inga italienska gasflaskeproblem. Webasto DualTop Evo (den nya varianten installerad för 2 säsonger sedan, den gamla var ju lynning) har fungerat klockrent och under 7 nätter förbrukade vi 19 liter diesel a´€ 0,85 per liter så det blev billigt.

Bifogar några bilder:
Visa bilaga DSC00994.JPG
Visa bilaga DSC00991.JPG
Visa bilaga DSC01700.JPG
Visa bilaga DSC01701.JPG
Visa bilaga DSC01569.JPG
Visa bilaga DSC02097.JPG
Visa bilaga DSC02291.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Husbil till alperna igen

Skidbuss till lift?

MVH

Stig

Nja, av princip undviker vi det. Tycker det är bökigt och dumpar det vill vi kunna vara först vid liften. Dessutom tycker vi att en stor del av charmen med alperna är att kunna gå i byn på kvällen och äta ute prisvärt. Men samtidigt är Livignos stora nackdel att dalen är långsträckt och skidsystemet uppdelat på två områden på vardera sidan av dalen.

Bussar rullar hela tiden så vill man slippa gå kan man ta buss några hundra meter från ställplatsen men samtidigt är det bara några hundra meter till till första liften så när vi ville åka på Carosello3000-sidan gick vi till lift (och in till absoluta centrum på kvällen ca 500-600 m). Ville man åka på Mottolino-sidan (vid dump) så kan man gå ca 1 km eller då ta bussen.

Pris per natt €12 per husbil och €4 per person, inklusive laddel och sketchy men ganska ok WiFi.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Husbil till alperna igen

Vintercamping i alperna, undrar varför vi inte tänkt på det.
Har inte ens tänkt tanken att man faktiskt kan ta husbilen till alperna för att åka skidor/bräda.
Vi tillhör kategorin som (hitills) ställt av husbilen senast i november månad.
Har några frågor som ni gärna får svara på:

Vad har ni för däck på bilen?
Är er bil framhjuls- eller bak-hjuls-driven?
Behöver ni använda snökedjor?

Tack för ett inspirerande inlägg

Bettan o Einar
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Husbil till alperna igen

Vintercamping i alperna, undrar varför vi inte tänkt på det.
Har inte ens tänkt tanken att man faktiskt kan ta husbilen till alperna för att åka skidor/bräda.
Vi tillhör kategorin som (hitills) ställt av husbilen senast i november månad.
Har några frågor som ni gärna får svara på:

Vad har ni för däck på bilen?
Är er bil framhjuls- eller bak-hjuls-driven?
Behöver ni använda snökedjor?

Tack för ett inspirerande inlägg

Bettan o Einar

Tack för det!

Vi har under de senaste 30 åren kört mycket och ganska snabbt på (riktiga) fjällvägar i Norge och i Sverige samt till alperna, både med personbil och husbil och aldrig haft bullriga och asfaltsupprivande, rutigenslammande dubbdäck (där fick jag till det - däckdiskussioner i annan tråd tack :)) utan bra friktionsdäck så aldrig problem med dubbfria tyskland till alperna.

Vi åker alltid dit där det snöar som mest men har bara en gång i alperna behövt ta fram kedjorna på våra framhjulsdrivna husbilar, och då hjälpte inte ens det utan bogsering krävdes. Men då har vi ju inte heller haft 8 m långa boogiebilar med enorma garagen bak utan tänkt till lite. I alperna snöröjer man ju fruktansvärt snabbt och effektivt så sällan problem där - Norge lite värre. Större problem är ju ofta mindre körningar ut och in på parkeringar och dylikt.

Innan nuvarande 4x4 drivna Mercedes (normalt bakhjulsdriven men med inkopplingsbar 4-hjulsdrift) hade vi bakhjulsdriven Iveco. Och innan dess 3 olika framhjulsdrivna. Mycket stor skillnad mellan bak- och framhjulsdrivet och utan nuvarande 4x4 skulle vi varit ställda flera gånger på norska vestlandet. Men normalt fungerar framhjulsdrift och kedjor bra i alperna om man är beredd på lite skitigt vägkantsarbete i mörker. Man kan ju dessutom alltid parkera en husbil en natt innan man klättrar upp till skidorten om man skulle träffa ett megasnöfall precis på kvällen när man kommer fram. Så tveka inte att pröva på grund av det - ofta större problem med vattensystemen och värmekomforten men allt beror ju på hur anpassningsbar man vill vara och vilken typ av bil man har i övrigt.

Vårt måtto är ju samma frihet, framkomlighet och komfort som på sommaren och då är det skönt med bakhjulsdrift och underbart befriande med 4x4x så man aldrig behöver oroa sig för hur det ser ut på vägen.

Bifogar en bild från Myrkdalen i Norge nu i januari. Personbilen på bilden lägger på kedjor och jag glider iväg med våra 4x4 och friktionsdäck. Bakhjulsdrivet skulle klarat detta bra också men längre fram krävdes nästan pistmaskin för att komma upp sista biten in på parkeringen. Dagen efter dök dock flera framhjulsdrivna upp när det var bättre plogat.

WP_20150128_20_40_49_Pro__highres.JPG
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Husbil till alperna igen

Vilken väg körde du? En snabb titt på kartan ger tre alternativ, via Waduz verkar vara best men jag vet inte hur vägarna är, tunnlar?

MVH

Stig
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Husbil till alperna igen

Vilken väg körde du? En snabb titt på kartan ger tre alternativ, via Waduz verkar vara best men jag vet inte hur vägarna är, tunnlar?

MVH

Stig

Google maps vägrar acceptera vägtunneln in i dalen så får ta det muntligt. I Tyskland via Ulm och sedan gratisvägen över Fernpass och Landeck. In i Schweitz via väg 27, förbi Scoul och Zernez, där man tar österut upp på passvägen till tunneln vid norra infarten till Livignodalen.

Schweitz kräver ju 32 CHF för ett tiodagars vägkort för över 3,5 ton. Livignotunneln ca 3,5 km lång, kostar €25 per väg och är 3,6 m hög. Enkelriktad men normalt snabbt. Lördag morgon 05.00-10.00 dock enbart trafik ut från Livigno.

Man kan även köra via Nauders och sedan västerut till tunneln men då ett betydligt högre pass, vilket kan vara stängt. Ett annat alternativ via Nauders och Bormio och sedan Mottolinopasset in till Livigno men även detta lite mer väderutsatt så de flesta norrifrån kör "vår" väg.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Husbil till alperna igen

# under 7 nätter förbrukade vi 19 liter diesel a´€ 8,5 per liter så det blev billigt.#

Hej.
19 x 8,5 =161,5 Euro. Du har kanske betalat 0,85 Cent för 1 l diesel då blev det billigt, eller ?

Mvh.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Husbil till alperna igen

# under 7 nätter förbrukade vi 19 liter diesel a´€ 8,5 per liter så det blev billigt.#

Hej.
19 x 8,5 =161,5 Euro. Du har kanske betalat 0,85 Cent för 1 l diesel då blev det billigt, eller ?

Mvh.

Jo, helt rätt. Eller som det anges på skyltar och pumpar där nere 119 (9an upphöjd) i Tyskland och 859 i Livigno så man blir lite yr...

Livigno (liksom Samnaun i Schweitz) är ju så avskilda dalar så de är tax - free zoner. Dock är det ju med detta som med pick-up bilar i Sverige, man sätter i stället priset lite högre så klockor etc lika dyrt som i Sverige. Dock är sprit och bränsle verkligen billigt. Tur att man kan ta med sig fler liter diesel hem än Stroh Rum :)
 
Toppen