• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Synpunkter på Nordic 599 husbil?

F

F.d. 28005

Guest
Hej

Är ute efter min första husbil till familjen bestående av mig, sambo och två barn. För mig är det viktigt att den även fungerar bra på vintern. Vill inte köpa för stor husbil som första bil utan maxlängd på 6m.

Den husbil som verka stämma in på min beskrivning är Nordic 599 med alkov som finns i många ex i prisintervallet 200 000 - 300 000 SEK och med årgångar 1998 - 2002.

Frågor:
- Hur är kvalitén på en Nordic 599 i dessa årgångar? Ofta vanligt med fuktproblem, rost, mögel eller något annat?
- Den finns både med Fiat Ducato 2,5 TDi CAT (framhjulsdriven) och Mercedes motor Sprinter (bakhjulsdriven). Vilken motor rekommenderar ni? Blir det mycket reparationer när en motor från 1998 har gått + 10 000 mil? Vågar man ta denna bil ner på en långresa till Europa? Är det lätt att hitta reservdelar?
- Vad saknas på en Nordic 599 jmf med de bästa idag? Vilka extra investeringar skulle ni göra? Solceller, micro mm?
- Vilka andra husbilar skulle ni rekommendera istället för Nordic 599 med bra vinteregenskaper och maxlängd 6 m?
- Kan det vara ide att importera en från Tyskland via mobile.de – Gebrauchtwagen und Neuwagen – Deutschlands größter Fahrzeugmarkt
- När jag läst om längd och vikt verka det smart att satsa på på en bil under 6 m eftersom det blir mycket dyrare med bro och färjeavgifter. Håller ni med?
 
Lösning
Sv: Synpunkter på Nordic 599 husbil?

Hvilket år sluttet Nordic med treramme i husbygget? Jeg hadde en diskusjon med en av konstruktørene i 2004 og han påstod at trerammen var mye bedre enn sandwich. Vi ble ikke enige :D så Nordic var helt uaktuell for meg.

Sök på youtube "nordic husbil", finns en film från deras produktion 2012, dom bygger fortfarande med träreglar.
F

F.d. 30553

Guest
Sv: Synpunkter på Nordic 599 husbil?

Hej på er där ute , nu har jag försökt ett antal gånger att försöka tillhanda hålla ett Bro Bricc...........men njet , tänkte nämligen ta premiärturen med husbilen i slutet på April ner till Holland och senare i år Mosel dalen , bilat i Europa ett antal gånger mellan 300 = 500 mil . Men nu har vi köpt vår första husbil vilket ska bli spännande.
Ps Så kom med förslag vad ni tror felet är:
 
F

F.d. 28005

Guest
Sv: Synpunkter på Nordic 599 husbil?

Japp en budget på 200 000- 300 000 SEK känns bra för en första husbil. Trivs familjen bra i den så blir det säkert att byta upp sig längre fram.

Har hittat lite olika husbilar på nätet i den prisklassen med Alde värme:
- Nordic 595, 599 och Four Season
- Kabe Travelmaster (finns med både alkov och utan)
- Dethleffs A5810
- Burstner T604
- Dethleffs Premium T6406
- LMC Liberty i flera olika modeller
 

Fialotta

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Uppsala
Sv: Synpunkter på Nordic 599 husbil?

Vet inte om TS har kommit vidare i sina funderingar, men här är mina synpunkter på Nordic 599.
Vi köpte efter många år med husvagn en Nordic 599 -94 hösten -13 för att testa husbilsliv. Eftersom vi gillar att vara ute på vintern föll valet på en äldre Nordic (plånboken var i princip helt tom, så det var så det blev).

Fördelar:
Liten och smidig
Mysig, plats för stort umgänge
Stort toautrymme med bra förvaring
Massor med förvaringsutrymme inne i bilen, även i köket
Suverän värme (dock lite golvkallt)
Lyxigt med ugn
Bekvämt för två personer att sitta och häcka framför TV:n

Nackdelar:
Absolut inte plats för fler än två boende blev vi varse då en vuxen dotter följde med en sväng. När vi vaknade och ville stiga ner från alkoven och göra frukost snarkade en trött tonåring i den enda sittplatsen...
Totalt hopplöst kök att laga ens frukost i - minutiös planering krävs.
Varmt och väldigt nära taket i alkoven och besvärlig stege att klättra ner för. Har man bäddat för fler än en person nere kan man inte ha stegen framme.
Absolut noll stuvutrymme för bord, stolar etc. Man får lov att ha utemöblerna uppe i alkoven. I den enda lilla lastluckan rymdes bara en vattenkanna, en modifierad minigrill (avsågade ben), matta och lite småsaker.
Det bullrar något exceptionellt när man kör, fortare än 80 är plågsamt ;)

Detta var reflektioner från hon som mest tittar på det invändiga. Motor och sånt vet jag inget om.

Vi bytte ganska raskt ut vår mysiga men hopplösa Nordic 599. Valet föll på en Adria Coral SP -06. Har dock inte testat den den här vintern då vi inte haft några vintersulor. Men vi har konstaterat under vinterns försök till "torrcamping" på garageuppfarten att Truma är inte som vattenburet...
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Synpunkter på Nordic 599 husbil?

Hvilket år sluttet Nordic med treramme i husbygget? Jeg hadde en diskusjon med en av konstruktørene i 2004 og han påstod at trerammen var mye bedre enn sandwich. Vi ble ikke enige :D så Nordic var helt uaktuell for meg.

Sök på youtube "nordic husbil", finns en film från deras produktion 2012, dom bygger fortfarande med träreglar.
 
Lösning
Toppen