• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Huawei E5786 erbjuder blixtsnabb hastighet och stöder nästa generations LTE-Advanced

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
En ny Mifi är kanske på gång?

huawei-e5786.jpg


Den här verkar spännande. Någon som köpt den?


Produktinformation
Huawei E5786 erbjuder blixtsnabb hastighet och stöder nästa generations LTE-Advanced CAT6 nätverk, nedladdningshastigheter med upp till otrolig 300 Mbps.

Denna modell är olåst och fungerar på alla 3G- och 4G-näten i Sverige (och många andra länder).

Upp till 10 st enheter via WLAN kan använda routerns mobila bredband samtidigt.

Den fungerar med alla typer enheter som stöder WLAN såsom datorer, surfplattor, smartphones, spelkonsoler osv. Eller anslutning via USB.

Operativsystem: Windows XP/Vista/7/8, MacOS X 10.6-10.8

4G: 300 Mbps Cat 6 LTE 800/1800/2100/2600 MHz

3G: 43.2 Mbps DC-HSPA+ UMTS 850/900/1900/2100 MHz

Display: 1,45 tum

SIM-kortplats: Standard

Minneskort plats: MicroSD (max 32 Gb)

Antenn: 2 st inbyggda samt 2 st uttag för extern antenn (Se tillbehör. 2st adapterkablar behövs)

Batteri: fast, 3000 mAh, ger upp till 10 timmar drifttid eller 500 timmar i viloläge

OBS! Huaweis produkter är ofta ställda att inte tillåta roaming som standard. Detta kan göra att vissa SIM-kort inte hittar alla sina tillgängliga 2G, 3G eller 4G-nät. Slå på roaming för maximal täckning och funktion.

För extern antenn (se tillbehör) behövs 2st Huawei adaptrar (se tillbehör).
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Huawei E5786 erbjuder blixtsnabb hastighet och stöder nästa generations LTE-Advan

Jag var inne på att skaffa den "senaste" Huawei och ställde frågan till en av leverantörerna (ingen reklam) som hade både det ena och det andra och fick svar/tips att satsa på ZTE MF910 (det senaste, snabbaste, enklaste, säkraste osv... + mycket annat mellan himmel & jord).
Så det blev en ZTE MF910 som jag hann testa hemma med en Mimo antenn. Att routern (med inbyggt modem) kunde serva 14 användare betyder inte så mycket i mitt fall, men jag blev impad av hastigheten. Kunde inte märka någon större skillnad mellan den fasta uppkopplingen och den portabla routern.

Har redan sagt upp det fasta nätet pga 3 månaders uppsägning och letar efter en "pålitlig" operatör som är villig att erbjuda 40 GB upp till max 250:-/månad. Mer än så tycker inte jag ska behöva kosta, men det är ett ämne för en annan tråd...

Nu är det så att det här är inte riktigt mitt område då jag är en vanlig användare, men det funkade under rådande hemma-förhållanden. Nu återstår att testa ZTE ute i det fria också, vilket jag får återkomma med...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Huawei E5786 erbjuder blixtsnabb hastighet och stöder nästa generations LTE-Advan

Jag var inne på att skaffa den "senaste" Huawei och ställde frågan till en av leverantörerna (ingen reklam) som hade både det ena och det andra och fick svar/tips att satsa på ZTE MF910 (det senaste, snabbaste, enklaste, säkraste osv... + mycket annat mellan himmel & jord).
Så det blev en ZTE MF910 som jag hann testa hemma med en Mimo antenn. Att routern (med inbyggt modem) kunde serva 14 användare betyder inte så mycket i mitt fall, men jag blev impad av hastigheten. Kunde inte märka någon större skillnad mellan den fasta uppkopplingen och den portabla routern.

Har redan sagt upp det fasta nätet pga 3 månaders uppsägning och letar efter en "pålitlig" operatör som är villig att erbjuda 40 GB upp till max 250:-/månad. Mer än så tycker inte jag ska behöva kosta, men det är ett ämne för en annan tråd...

Nu är det så att det här är inte riktigt mitt område då jag är en vanlig användare, men det funkade under rådande hemma-förhållanden. Nu återstår att testa ZTE ute i det fria också, vilket jag får återkomma med...

ZTE MF910 klarar ju bara 100 Mbit/s vilket är sämre än den jag har nu på 150. Den jag funderar på klarar 300 Mbit/s om operatörerna fixar sitt.
Vill bara ge ett råd vad gäller Mimo antenn. Köp istället två rund strålande och placera dem med minst en meters avstånd på taket. Jag som har Plåtis tar ju två med magnet.:)

5225_01%20(Small)-280x280_0.jpg

Magnetfotsantenn 7dBi för Huawei 3G/4G-modem

Jag har beställt två som jag plockar upp på Costa Tropical i samband med Boulen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Huawei E5786 erbjuder blixtsnabb hastighet och stöder nästa generations LTE-Advan

Nej det är rätt, vi åker ju som du säger inte bara i Sverige. Tänkte inte på det :oops: Det kan ju finnas andra länder som är mer på hugget och då kan ju denna manick vara kanon.

//Evanders
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Huawei E5786 erbjuder blixtsnabb hastighet och stöder nästa generations LTE-Advan

Tack SirMcLain! Antenner är ingen större kostnad och ZTE har redan 2 ingångar så det är grönt. Det blir 2 nya antenner!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Huawei E5786 erbjuder blixtsnabb hastighet och stöder nästa generations LTE-Advan

Glömde fråga, ska du ha båda antenner permanent på taket? Om det är så, är dom limmade med sikaflex eller...?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Huawei E5786 erbjuder blixtsnabb hastighet och stöder nästa generations LTE-Advan

ZTE MF910 klarar ju bara 100 Mbit/s vilket är sämre än den jag har nu på 150. Den jag funderar på klarar 300 Mbit/s om operatörerna fixar sitt.
Vill bara ge ett råd vad gäller Mimo antenn. Köp istället två rund strålande och placera dem med minst en meters avstånd på taket. Jag som har Plåtis tar ju två med magnet.:)

5225_01%20(Small)-280x280_0.jpg

Magnetfotsantenn 7dBi för Huawei 3G/4G-modem

Jag har beställt två som jag plockar upp på Costa Tropical i samband med Boulen.


Sitter just nu och försöker komma fram till någon form av beslut innan jag trycker på "köp"... :)
Hur lång sladd är det på magnetfotsantennerna?
Jag behöver inget exakt millimetermått utan mer: är de en halvmeter, en meter eller flera metrar?
Kanske frågan skulle ställas så här: räcker sladdarna mellan antennerna och routern om jag i princip kan montera routern var som helst i husbilen och antennerna kan också i princip monteras på relativt valfritt ställe på taket.

Jag är allt annat än en postorderhandlare och jag brukar normalt klämma och känna på grejerna innan såna här beslut tas!
Jag har bara 10 mil till Loh så köper blir det galet så går det ju att lösa på det klassiska viset. :)

mvh jocke
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Huawei E5786 erbjuder blixtsnabb hastighet och stöder nästa generations LTE-Advan

Jag har köpt en på Kjell o. Co. pris 399 kr
Den heter MidiMag 3g/4g lte här.
Antennkabeln är 5,0 met lågförlustkabel.
Den har fungerat bra för mig.
Provade först en liten rundstrålande tallriksmodell som var dubbelt så dyr men den tyckte jag inte fungerade, så den gick i retur.
Krister.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Huawei E5786 erbjuder blixtsnabb hastighet och stöder nästa generations LTE-Advan

Sitter just nu och försöker komma fram till någon form av beslut innan jag trycker på "köp"... :)
Hur lång sladd är det på magnetfotsantennerna?
Jag behöver inget exakt millimetermått utan mer: är de en halvmeter, en meter eller flera metrar?
Kanske frågan skulle ställas så här: räcker sladdarna mellan antennerna och routern om jag i princip kan montera routern var som helst i husbilen och antennerna kan också i princip monteras på relativt valfritt ställe på taket.

Jag är allt annat än en postorderhandlare och jag brukar normalt klämma och känna på grejerna innan såna här beslut tas!
Jag har bara 10 mil till Loh så köper blir det galet så går det ju att lösa på det klassiska viset. :)

mvh jocke

Jag uppfattar att de är ca: 5m styck. Jag har dragit den högra på taket som är längst bort, till vänster fönster (ca 3 m) och sedan upp en halvmeter på insidan och har lång sladd kvar.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Huawei E5786 erbjuder blixtsnabb hastighet och stöder nästa generations LTE-Advan

Tackar för era svar, fem meter räcker länge.
Har det hänt nåt annat på routerfronten eller är Huawei E5786 fortfarande fullt okej?

:D:D Orderna är lagd så nu vill jag inte ha något svar på min fråga! :D:D
 
Senast redigerad av en moderator:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Huawei E5786 erbjuder blixtsnabb hastighet och stöder nästa generations LTE-Advan

Tackar för era svar, fem meter räcker länge.
Har det hänt nåt annat på routerfronten eller är Huawei E5786 fortfarande fullt okej?

:D:D Orderna är lagd så nu vill jag inte ha något svar på min fråga! :D:D

Vart fall tar det några år innan de svenska mobilbolagen kommer upp i dom hastigheterna.;)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Huawei E5786 erbjuder blixtsnabb hastighet och stöder nästa generations LTE-Advan

Steg 1 i mina försök att komma igång med det här är avklarat, grejerna kom redan igår, simkortsklippare är ordnad och ett simkort har nu åkt in i huawei.

Problem 1: hur skriver man in pinkoden för kortet i en router?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Huawei E5786 erbjuder blixtsnabb hastighet och stöder nästa generations LTE-Advan

Man sätter kortet i en telefon och tar bort PIN-koden eller så finns det en del routrar som man kan ange PIN i uppsättningen.
Surfa in mot den IP som brukar anges någonstans på routern.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Huawei E5786 erbjuder blixtsnabb hastighet och stöder nästa generations LTE-Advan

Tackar, jag valde telefonlösningen och tog bort pinkoden, nu fungerar det bra. :)


IMG_20150520_180349.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Huawei E5786 erbjuder blixtsnabb hastighet och stöder nästa generations LTE-Advan

Tänkte inskaffa en till säsongen 2015, såg att den enligt denna instruktion How to Connect Huawei E5786 to Wi-Fi and Access the Internet funkar som en wifi extender med, så fint att koppla in sig med på campingarnas wifi :)

Enligt instruktionen i den länken finns alternativet att sätta ett kryss i en ruta för Wifi extender, i min E5786 finns tyvärr inte det alternativet att välja. Jag kanske gör något fel.

mvh jocke
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Huawei E5786 erbjuder blixtsnabb hastighet och stöder nästa generations LTE-Advan

Borde finnas om det är en E5786. Jag har ju en äldre ver, men där är det redan vid inloggningen 2 knappar on/off för 3,4G och WiFi.

Skärmklipp 2015-05-20 21.21.51.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Huawei E5786 erbjuder blixtsnabb hastighet och stöder nästa generations LTE-Advan

Jag ska nog se efter om det följde med någon bruksanvisning...
Där det står wi-fi extender i instruktionen jag länkade till tidigare och även i din bild, på den raden står det wps i min och det har jag för mig är nån slags säkerhetsgrej.
Nu har jag dessutom försäkrat mig om modellen: E5786s-32a
Installerade även ett par appar i telefonen via qr-koder som dök upp i routern, den ena appen används för att komma åt alla inställningar i routern men jag har inte lyckats hitta något om wifi extender där heller, den andra appen vet jag faktiskt inte riktigt vad den är till för ännu.
Internet fungerar som det ska och det räcker bra för mig, får jag även igång wifi extender så är det en bonus. :)

mvh jocke

Det kunde gjorts snyggare och bättre, men inte snabbare!

IMG_20150521_220122.jpg

Man måste ju testa i skarpt läge. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen