• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AL-KO:s ACS-fjäderben

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Någon som kan tipsa om var jag kan införskaffa AL-KO:s ACS-fjäderben till FIAT Heavy chassie? Alltså till min egen Frankia -08 5-tonare. Gärna till bra pris, lägsta jag hittills hittat är 11 175 kr paret inklusive moms men exklusive frakt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: AL-KO:s ACS-fjäderben

Såg att Bossings hade en annons att dom gjorde jobbet inkl mtrl för drygt 13000kr. Då ingick ljusinställning och det bästa av allt även hjulinställning med fyrhjulsmätning.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: AL-KO:s ACS-fjäderben

Hur man än gör så blir det aldrig rätt styrgeometri när man flyttar bakaxeln från dess ursprungliga avstånd från framaxeln. :mad:
 

Pooldigger

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024
Sv: AL-KO:s ACS-fjäderben

Hej!
Fick bytt till dessa fjäderben hos Bossings Kostnad drygt 12000:-
på min Frankia 840.
Stor skillnad på bilen nu till det positiva
:mcride:
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: AL-KO:s ACS-fjäderben

Tack för svaren, dock söker jag alternativet att endast köpa två lösa fjäderben, monteringsarbetet ordnas på annat håll. Det lägsta priset om 11 175 kr är från Bossings. Jag har sökt på e-Bay men inte lyckats finna någon som säljer dessa; tips sökes.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: AL-KO:s ACS-fjäderben

Hej Åke ! Har tidigare berättat om mitt byte till dessa fjäderben, inköpta hos Tolsson maskin i Hedemora kolla tolsson.se
Lycka till önskar
Hasse
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: AL-KO:s ACS-fjäderben

Tack Hasse, har kollat Tolson som håller priset 12 625 kr paret.

Samtidigt uppkommer frågan om bakre stötdämpares kondition, varför jag dessutom här undrar vad priset (och inköpsställe) kan vara för dessa fyra. Jag kan tyvärr inte finna dessa på exempelvis e-bay: tips sökes!
 
Toppen