• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enkel och billig parabolantenn utan självinställning, handjagad?

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Jag undrar hur och om man kan ha en handdriven parabol när man semestrar i Europa? Har aldrig varit i kontakt med parabolsystem (kabel hemma). Automatiska system från 8 till 25 tusen är för dyrt.

/PA
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Enkel och billig parabolantenn utan självinställning, handjagad?

I de tyska elekronikvaruhuset hittar du väskor med allt vad som behövs för 100 euro. Finns säkert också att köpa över nätet.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Enkel och billig parabolantenn utan självinställning, handjagad?

Jag har idag beställt en Snipe pro max. Den är självsökande och funkar så långt norrut man kan köra med bil. Allt enligt försäljaren, återstår att se. Priset 16 900:- på Satelitproffsen i Göteborg. Den minsta kostar under 10 000:- och är också självsökande. Den klarar sig upp till Jämtland.
Att försöka ställa in en parabol själv, skulle i alla fall inte jag ge mig in på.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Enkel och billig parabolantenn utan självinställning, handjagad?

I dag er det enklere enn tidligere å stille inn selv, men en trenger å trene litt på finjusteringen - enten via grafisk signalmonitor i tvbildet fra tuneren eller bedre med en måler i kabelen. Grovinnstillngen finnes det mengder av apper for smartphones for - et problem er at kompass ikke fungerer særlig bra inne i en bil eller like rundt den og appene bruker kompass-føleren for å peke ut retningene en skal sette parabolen i. Start først med å stille elevasjon (høyde over horisonten) på parabolen og vri den forsiktig inn mot retningen til du får signal - vri frem og tilbake til maks signal, finjuster så elevasjonen til ny maks signal og sjekk så at det er rett satelitt du har funnet. Det er ikke store forskjellen på retningen til de forskjellige satelittene.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Enkel och billig parabolantenn utan självinställning, handjagad?

Jag har en parabol på stativ som jag ställer utanför bilen. Efter lite övning går det lätt att rikta in den med hjälp av signalstyrkemätaren i parabolmottagaren. Ofta vrider jag upp tv-ljudet till max och hör genom ett öppet fönster när jag har parabolen rätt riktad.
Allra först ställer jag in höjdvinkeln och sedan vrider parabolen i sidled för att finna signalen.
 
Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Enkel och billig parabolantenn utan självinställning, handjagad?

Dom första åren medhusbil använde jag en BAS 60 parabol (dom fyrkantiga,) fäst på en mast inne i garderoben, använde en sat sökare med ljud och visare,
Det är ganska svårt att få in sattrliten, men det går. nackdel man måste parkera så att inga träd skymmer söderut.
Fördelen med en lös parabol måste vara att man kan ställa den där man har bäst sikt söderut. Numera har jag en SNIPE .

Jägarn
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Enkel och billig parabolantenn utan självinställning, handjagad?

Har varit i Göteborg och hämtat den nya parabolen, Snipe pro max. De ville ha 500:- i frakt, vilket jag tyckte var dyrt, så jag åkte de 12 milen själv.
Det är en mardröm att köra i Göteborg. Det springer folk överallt, de skiter fullständigt i ljussignaler. Cyklister kommer med en jäkla fart från alla håll, det är rena vilda västern. Det är säkert 20 år sedan jag passerade korsvägen, jag tog mig igenom utan att köra på en enda. När spårvagnen kommer skingrar sig folkmassan före vagnen och sluter sig efter.
Hade jag vetat, hade de fått skicka parabolen. Kommer att undvika GBG i möjligast mån.
Nu har jag min parabol och sitter och försöka läsa instruktionen, som tyvärr inte har någon svensk text. Jag tillhör den generationen som gått 8 år i folkskolan. Därav dålig på engelska, men kan alla kungar i Sverige och halva psalmboken utantill.
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Enkel och billig parabolantenn utan självinställning, handjagad?

Tack för alla bra svar!
Det blir en lös parabol så den kan stå i syd och bilen i skuggan!
PA
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Enkel och billig parabolantenn utan självinställning, handjagad?

WIN_20150217_164537.JPG

Idag har jag monterat parabolantennen på husbilen. Jag har gjort efter instruktioner och hoppas allt är tätt och sitter bra. Ska skaffa kabelklammor som limmas på taket, vill inte göra mer hål än nödvändigt. I morgon ska vi koppla alla kablar, De är i alla fall tillräckligt långa.
Nu blev husbilen lite högre 2980 mm och lite tyngre, men inom lastvikten.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Enkel och billig parabolantenn utan självinställning, handjagad?

Visa bilaga 95703

Idag har jag monterat parabolantennen på husbilen. Jag har gjort efter instruktioner och hoppas allt är tätt och sitter bra. Ska skaffa kabelklammor som limmas på taket, vill inte göra mer hål än nödvändigt. I morgon ska vi koppla alla kablar, De är i alla fall tillräckligt långa.
Nu blev husbilen lite högre 2980 mm och lite tyngre, men inom lastvikten.
Vad väger parabolen?
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Enkel och billig parabolantenn utan självinställning, handjagad?

Den parabolen jag köpt väger 19,5 kg Det är en Snipe Pro Max. den största i denna serie. Den var dyr, kostade 16 900:- på Satelitproffsen Mölndahlsvägen 11 i Göteborg.
Enligt försäljaren ska den funka på Nordkap. Innan jag monterade den testade jag den på gräsmattan. Blev förvånad att det gick så lätt. Satte fast kablarna på rätt ställe, kopplade ett batteri, tryckte på knappen för Thor satelliten. Det började surra och parabolen snurrade runt och vickade lite fram och tillbaka, samt skevad. Den hittade satelliten och vi fick knivskarp TV-bild inom 30 sekunder.
Jag är väldigt nöjd hittills,, får se när vi är ute och åker om det håller i sig.
WIN_20150215_150256.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Enkel och billig parabolantenn utan självinställning, handjagad?

Ska kolla vad en lös handjagad parabol väger. Ställer den på en tripod bredvid HB så blir höjden densamma. Med en bra sat-finder borde det inte ta så lång tid att få bra mottagning. Skönt att röra på sig efter en lång resa. Annars är det kul att fixa lite.

/PA
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Enkel och billig parabolantenn utan självinställning, handjagad?

Billig og fleksibel parabol. Selfsat disk (samme som snipe bruker), tripod fot fra satproffsen, 2 x 10 m gummiert coax kabel med hurtigkobling skjøter, alt kjøpes fra satproffsen. Samt ett godt kompass. Kommer langt med under 2000 sek. Da kan man parkere under trær osv, og ta inn det man trenger.

Om man vil ha CD sør for Nurnberg, er det bare en ting som gjelder, tradisjonell parabol disk minimum 85cm.

Å finne satelitter er enkelt.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Enkel och billig parabolantenn utan självinställning, handjagad?

Nackdelen med en självsökande parabol är att man tittar allt för mycket på TV-skärmen.
Hade en manuell parabol i förra bilen och då blev det mycket mer tid över för andra aktiviteter.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Enkel och billig parabolantenn utan självinställning, handjagad?

Nackdelen med en självsökande parabol är att man tittar allt för mycket på TV-skärmen.
Hade en manuell parabol i förra bilen och då blev det mycket mer tid över för andra aktiviteter.

Nu är det så, att Ritva är handikappad och måste vila ganska mycket. Därför har jag monterat på denna antenn. Jag är glad att hon orkar följa med.
 
Toppen