• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Tv'n i HB

Thomas.M

FD HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Haninge
HBK-Nr
16090
Medlemskap
2021
När den tv'n har stått på en 10 min slocknar den sen får man vänta 15 min
då går det att sätta på den igen..men sen slocknar den igen och så kan jag hålla på ett tag,sen kan den stå på utan att slockna.
Är det ett Strömförsörjning problem??

//Thomas
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Problem med Tv'n i HB

När den tv'n har stått på en 10 min slocknar den sen får man vänta 15 min
då går det att sätta på den igen..men sen slocknar den igen och så kan jag hålla på ett tag,sen kan den stå på utan att slockna.
Är det ett Strömförsörjning problem??

//Thomas

Det är nog en dålig lödning som rör på sig när den blir varm eller en komponent som slutar fungera när den blir varm. Att lämna in den lönar sig inte, det blir för dyrt. Köp kylspray & blås på (bit för bit) när TV'n lägger av så kanske du har tur & hittar felet. Börja med spänningsdelen.
Det enklaste är nog att köpa en ny TV som man kan få under 2000:- & då är det LED.

Bennie
 
J

Jarn

Guest
Sv: Problem med Tv'n i HB

Om du står på el så kan det bero på att TVn inte klarar runt 14 V, vilket man ofta har i uttagen om laddning pågår.
Har själv råkat ut för det, därför går TVn när laddningen sedan avtar eller man inte står på El.
 

Thomas.M

FD HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Haninge
HBK-Nr
16090
Medlemskap
2021
Sv: Problem med Tv'n i HB

Tack för hjälpen ska nog pröva att köpa en ny TV verkar enklast.
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Tv'n i HB

Om du står på el så kan det bero på att TVn inte klarar runt 14 V, vilket man ofta har i uttagen om laddning pågår.
Har själv råkat ut för det, därför går TVn när laddningen sedan avtar eller man inte står på El.

Vi har precis samma fel, ska prova att koppla in en spänningsregulator för att få ner spänningen till rätt nivå. Det är LTC-tv.
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Tv'n i HB

Var kopplar du in en Spänningsregulator?

Mvh Thomas

Mellan utgående och tvkontakten så jag kan styra vad tvn får för spänning, tror jag:)
Det är sonen som hållit på att mäta och sagt att jag ska köpa regulatorn.
Får kolla fram i vår när bilen är hemma igen.

Sån här har jag beställt tidigare i dag, med display som kan visa både ingående och utgående spänning, har även en off-knapp. Knappt 48skr.

LM2596 Adjustable Step-down Voltage Regulator Buck Converter Module with Voltmeter Display for DIY - Free Shipping - DealExtreme
 
Senast ändrad:

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Problem med Tv'n i HB

Mellan utgående och tvkontakten så jag kan styra vad tvn får för spänning, tror jag:)
Det är sonen som hållit på att mäta och sagt att jag ska köpa regulatorn.
Får kolla fram i vår när bilen är hemma igen.

Sån här har jag beställt tidigare i dag, med display som kan visa både ingående och utgående spänning, har även en off-knapp. Knappt 48skr.

LM2596 Adjustable Step-down Voltage Regulator Buck Converter Module with Voltmeter Display for DIY - Free Shipping - DealExtreme

Korrekt funktion, MEN
--> "Maximum output current of 3A, continuous current can not exceed 2A",
Jag tror detta är på gränsen för att den klarar en tv som brukar ligga minst kring dessa strömmar.

Själv handlade jag Adjustable Step-Down Module - Blue (DC-DC 12A) - Free Shipping - DealExtreme som klarar 12A.
Den har visserligen ingen egen display, men jag tycker det räcker med multimeter inkopplad när man justerar den vid driftsättning.
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Tv'n i HB

Korrekt funktion, MEN
--> "Maximum output current of 3A, continuous current can not exceed 2A",
Jag tror detta är på gränsen för att den klarar en tv som brukar ligga minst kring dessa strömmar.

Själv handlade jag Adjustable Step-Down Module - Blue (DC-DC 12A) - Free Shipping - DealExtreme som klarar 12A.
Den har visserligen ingen egen display, men jag tycker det räcker med multimeter inkopplad när man justerar den vid driftsättning.

Nu har jag pratat med sonen, det är tydligen till antennförstärkaren som spänningen är för hög och inte till tvn som jag trodde. Så fel av mej alltså :confused:
 

Thomas.M

FD HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Haninge
HBK-Nr
16090
Medlemskap
2021
Sv: Problem med Tv'n i HB

Ni är grymma med all kunskap som ni besitter..skulle behöva en Husbil for Dummis, det min första HB.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Tv'n i HB

:wink:

Ja varför inte, när jag satt i styrelsen jobbade vi på att ta fram en "köpguide". Vad det blev av den får vi se i framtiden.

Kunskap kring Väldigt mycket, finns i "SÖK" funktionen,
det gäller bara att lära sig att skriva in sökord som "taggar" här på forumet, så finner vi det mesta! :)

Lycka till med er husbil & njut av livet!


Ni är grymma med all kunskap som ni besitter..skulle behöva en Husbil for Dummis, det min första HB.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Tv'n i HB

Försök utan antennförstärkare (koppla förbi den). LTC-TV'n skickar ut 5 volt på antennuttaget så har ni en aktiv antenn är det inte säkert att förstärkaren behövs.
Med LTC och diginova-antenn gör förstärkaren varken till eller ifrån i vår HB.
 
Toppen