• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Hej och god fortsättning på er

Då jag nu har bestämt mig för att sätta in en dieselvärmare undrar jag :

Har någon haft problem med dessa ?
Är det något mer man ska skicka efter samtidigt, typ ljuddämpare el.dyl ?

Kjelle
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare

Hej och god fortsättning på er

Då jag nu har bestämt mig för att sätta in en dieselvärmare undrar jag :

Har någon haft problem med dessa ?
Är det något mer man ska skicka efter samtidigt, typ ljuddämpare el.dyl ?

Kjelle

Om man trivs med att bo intill en flygplats så kommer man inte att klaga på ljudet.. Vi andra skulle nog välja till extra ljuddämpare (efterklok)

Personligen ångrar jag att jag valde 2kW istf 5kW-versionen, fast söderut och sommartid fungerar det säkert, men här i Norrland blir det klent.

Jag har planer att inom de närmaste åren byta min mot den större modellen.
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare

Nu blev jag lite villrådig efter Teknikpatas inlägg
5 kW värmer ju även vatten. Då skulle man ta bort gasolvattenvärmaren och sätta dieselvärmaren där i stället. Hmm.....får nog fundera lite lite till.

Kjelle
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare

Nu blev jag lite villrådig efter Teknikpatas inlägg
5 kW värmer ju även vatten. Då skulle man ta bort gasolvattenvärmaren och sätta dieselvärmaren där i stället. Hmm.....får nog fundera lite lite till.

Kjelle

Njaoe, det finns även luftvärmare på 5kW
Aliexpress.com : Buy Air Parking Heater(5KW, 12/V,diesel) for Truck, Bus,similar with webasto heaters from Reliable bus conversion suppliers on Parking heater manufactur factory | Alibaba Group

Naturligtvis kan man kombinera olika varianter för att nå sitt syfte, men frågan blir ju inte lättare av de olika alternativen.

Vattenvärmaren 5kw liquid parking heater - Shop Cheap 5kw liquid parking heater from China 5kw liquid parking heater Suppliers at Parking heater manufactur factory on Aliexpress.com värmer ju dock inte luften som de dyrare europeiska varianterna så vitt jag minns kan göra.

Jag själv skulle inte valt bort gasolpanna för diesel, utan haft diesel-luftvärmare + gasol för varmvatten, eller varför inte alltihop om man gillar att koppla en massa själv :)
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare

Hej igen

Nu letar jag efter nått ställe att köpa värmeslangar och luftventiler då jag tänker dra ett separat värmesystem för dieselvärmaren. Det ända jag hittade var hjertmans. Kanske finns det någon annanstans ? Anledning är jag tänker dra värmen på samma sidan som alla vattenledningarna, som alltid tenderar att frysa.

Kjelle
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare

Ja du Sacce.....vad enkelt det kan vara. Där finns ju allt man kan tänka sig. Nu är det bara att klura ut själva slangdragningen
Iden är ju att slippa dra utanför/under bilen som det är nu på vissa ställen.

Tack och GOTT NYTT ÅR

Kjelle
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Dieselvärmare

Varför inte koppla in på befintliga systemet och med en egen cirkulationspump. ???


Med vänlig hälsning,

Claes
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Om tillförlitligheten på dieselvärmarna i din länk kan jag tyvärr inte uttala mig om, men själv har jag använt Eberspächer dieselvärmare under många år i maskiner och även i personbilen och de har under alla år fungerat felfritt.

Om Du är intresserad kan du gå in på "eberspaecher.se" och kolla. Det finns en mängd olika modeller med olika anpassning och tillbehör.
Det är naturligtvis andra priser på dessa värmare men om ekonomin tillåter så kan det vara värt en titt.

Enligt min erfarenhet behöver du minst en 5kw värmare till en husbil såvida det inte rör sig om ren sommaranvändning.

/Stig
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare

Varför inte koppla in på befintliga systemet och med en egen cirkulationspump. ???


Med vänlig hälsning,

Claes

Jo, jag tänkte det också först men för min del så stöter det på problem.

1. Nästa 2 meter av slangen går oisolerad under bilen ( går iof att isolera )
2. Det mesta av värmen stannar när den passerar trumavärmaren = varmt i garderoben.
3. Hela sidan med friskvattenslangarna är kall ( frysrisk )
4. Om det blir väldigt kallt kan jag köra både Truman och dieselvärmare

Men jag ska kolla det enkla alternativet först. Än så länge är det bara planering

Kjelle
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare

Hej igen

...då jag tänker dra ett separat värmesystem för dieselvärmaren...

Kjelle

Med den erfarenhet jag skaffat under första året med dieselvärmare så anser jag att det är ett bra beslut.
Även om det är simpelt att leda in värmen i befintliga slangar så skapar det problem som blir rätt avancerade att lösa på ett bra sätt.
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare

Hej igen

Nu håller jag på att provmontera värmaren. Men det blir lite kablar över
På tjocka kabeln från värmaren sitter det två kontakter som är utstuckna efter ca 1 dm.
I slutet på kabeln sitter det också 2 kontakter + 2 st klena kablar som det inte sitter någon kontakt på. Är det för något extra kan kan koppl in på dom ? Kan dom bara hänga där till ingen nytta i mitt fall ?
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Dieselvärmare

Hej!
Om jag förstår dig rätt så har du en luftvärmare.
Det kommer ut två kablar från insugspipen för förbränningsluften dessa två skall kopplas till bränslepumpen.
Kolla att du vänder pumpen rätt vä finns en pil.
Från stora kabelhärvan som skall kopplas in i Värmaren går inte att koppla fel kommer det ut 6 st kablar som skall kopplas ihop med reglagets kablar färg mot färg.
Sedan skall en kabel röd kopplas till pluspolen den bruna till minuspolen.
sedan finns det kablar över dessa skall till eventuell fjärrstart och den andra är för läsning och programering av värmaren så dessa kan du lämna därhän.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Glöm inte säkringen. På min Truma combi 6d skall både plus och minuskabeln säkras om man kopplar den direkt på batteriet. Vet ej varför men jag säkrade båda.
Ha det
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Dieselvärmare

Hej

Diesel är iofs trevligt då man slipper jaga dyr gasol men hur fixar ni ström, dieselvärmarna verkar dra från nästan 2A, ligga still två dagar då sänker två batterier,
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Dieselvärmare

Har ingen expertkommentar till strömförbrukningen, men jämför man luftvärme diesel/gasol så för utom starten så skiljer sig bara förbrukningen åt av bränslepumpen och den pumpar bara några deciliter/timme.
Fläkten lär dra lika mycket, men det beror ju lite på om det är en billig kolborstad likströmsmotor från kina eller en modern motorteknik med varvtalstyrd trefasmotor. Där kan nog effektförbrukningen vara hälften, men man får vad man betalar för.
24Watt för en elfläkt är nog ganska normalt annars.
Jag minns från den tiden man tog en värmare från en gammal Bubbla och satt in i en buss att det sög ur batterierna, ibland hade man en varm bil men kunde inte starta.
Har man gasol som värmer vattenburet system så behövs bara en liten strömsnål cirkulationspump, men det går kanske inte riktigt att jämföra eftersom det är lättare att reglera, ska en dieselvattenvärmare gå ner i temp så kan den nog behöva startas om och det drar ström.
Strömförbrukningen är och förblir ett stort problem om man inte har tillgång till el och det verkar som om man inte löser det även om det rent tekniskt finns lösningar, men som vanligt är det marknaden som styr och vi som bor uppe i nordpolen är nog inte högprioriterade.:cool:
Kör ju numera en diesel med hjälpvärme och det luktar inget vidare när den går, kör man inte omkring mycket på vintern så är jag tveksam till dieselvärmare totalekonomiskt och komfortmässigt och med tanke på service och tillförlitlighet. Det är nog mycket det att det låter bra att ha det så.
Vad man kunde göra och som man säkert inte får är att ta en tank från en gasvolvo och sätta in någonstans och tanka vid macken eller via diverse adaptrar fylla direkt i tuberna.:confused:
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

På vår förra husbil hade vi gasolvärmare Truma som jag kompletterade med en 2 kw Webasto - allt luftvärme. Upplevde ingen större ökning av elförbrukningen när jag gick från gasol till diesel. Jag har inte mätt själv men jag tror det är endast uppstartsfasen som är lite tyngre på dieselvärmaren och som suger el. "Blåsfläkten" är nog ganska jämförbar mellan diesel och gasol.

Vår nuvarande bil har vi haft sedan -09 och den är utrustad med enbart Webasto DualTop, kombinerad luft- och varmvattenvärmare. Vi har stått i -20/-25 och efter ett par dygns stillastående i den temperaturen behöver vi öka på elbanken (2 bodelsbatterier a 85 Ah) via körning/elstolpe/elverk. Oftast friparkerar vi heller inte längre tid vintertid. Så problemet uppstår i praktiken inte alls. Summan av kardemumman är att nästa husbil, leverans om några veckor, givetvis har dieselvärmare! Ingen tvekan!!!!!!
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare

Jag hade inte någon ljuddämpare på avgasröret från början,men det har jag satt dit nu .
Det är en stor skillnad på ljudet utanför.
Om du tar inluften innifrån så behöver du en ljuddämpare på den slangen.

/sten-åke

Jag är helt novis på detta men har nyligen köpt en husbil med dieselvärmare monterad. Jag upplever att den låter väldigt mycket speciellt utanför bilen. Finns det ljuddämpare att montera för att dämpa ljudet? Vem gör sådana lösningar?

Ingemar
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare

Hej

Jag har köpt den här. Lev med brevbäraren dagen efter. Jag har inte monterat den än. Den är inte större än ett paket piptobak

Kjelle
 
Toppen