• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släckstav i stället för pulversläckare.

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Släckstav i stället för pulversläckare.

Kan inte hitta att man angett brandklassning på produkten någonstans.
Brandklassningen är ett objektivt mått på släckförmågan i olika matriel.
Skulle aldrig lita på denna
/Thomas
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Släckstav i stället för pulversläckare.

EGENSKAPER
Brandklasser: A, B, C, F och EL < 115,000 volt
Innehåll: Strontiumnitrat, bindemedel, katalysator
Restprodukt: Strontiumkarbonat, icke-korrosivt med partikelstorlek 1-3
mikron.
Användningsområden: Rondering, maskinsläck, restaurangkök,
motorbränder, båtar, bussar, som fasta handbrandsläckare på väggen.
Lagring: Relativ fuktighet max 98 %. -55C till +55 °C.
Hållbarhet: Hållbarhet 10 år i icke-korrosiv miljö.
Skyddsutrustning: Ingen särskild skyddsutrustning krävs
REMP-värde: 0,4
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Släckstav i stället för pulversläckare.

Produktblad från Brandposten.

http://www.brandposten.se/produktblad/Produktblad_PSE.pdf

Säkerhetsblad.

http://www.brandposten.se/produktblad/Sakerhetsdatablad_Cleansol.pdf


De är ganska dyra, pris från 500 och uppåt beroende på modell, något billigare utomlands.

Fördelen är ju att de trots allt har stor släckförmåga trots sin storlek, lite kort räckvidd möjligtvis, lättplacerade och lätthanterliga jämfört med vanliga pulver- och skumsläckare, upp till 10 års förvaring, tål kyla och värme och det verkar inte som att de lämnar rester som en pulversläckare gör och skall tydligen inte vara direkt hälsovådliga heller.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Släckstav i stället för pulversläckare.

Denna typ av släckare verkar vara klassad för A, B, C, (F och EL)? Däremot säger produktbladet inget om effektiviteten. Så här skriver Brandskyddsföreningen på sin hemsida:

Brandsläckare klassas enligt en europeisk standard, SS EN3-7. En bokstavskod anger mot vilka brandtyper släckaren är lämplig. Hur effektiv släckaren är anges av en sifferkod. Ju högre effektklass (siffra) desto effektivare släckare. Effektivitetsklassningen erhålls efter provning av släckeffekten mot standardiserade provbränder. Den för närvarande högsta klassificeringen för A-bränder är 55 och för B-bränder 233. För C-bränder finns ingen klassificering.
  • För hemmet, villan, fritidshuset och kontoret rekommenderas en pulversläckare på minst 6 kg. Enligt Brandskyddsföreningens riktlinjer för Brandsäkert hem® rekommenderas en 6 kg pulversläckare med lägsta effektivitetsklass 43A 233BC.
  • Släckaren ska vara certifierad av SBSC, DNV eller annat SWEDAC-ackrediterat certifieringsorgan.
Innan jag vet något om hur effektiv den är skulle jag inte byta ut mina pulversläckare, men som komplement kan den fungera.

Johan K.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Släckstav i stället för pulversläckare.

Ja, som komplement hade jag också tänkt före innan jag tar till pulversläckaren som oftast förstör allt i ett utrymme även om man bara skulle släcka en liten brand i papperskorgen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Släckstav i stället för pulversläckare.

Finns inte kolsyresläckare längre? Fördelen med en sådan är att ingen pulver- eller skumsanering behövs. Sedan är ju frågan vilken brandklass en kolsyresläckare har & om den går att släcka alla typer av bränder. Å andra sidan, om branden är av en storlek så att man behöver ta till en släckare så spelar det väl ingen roll om man släcker med pulver. Både brandskador & sanering tar väl försäkringen hand om.

Bennie
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Släckstav i stället för pulversläckare.

Finns inte kolsyresläckare längre? Fördelen med en sådan är att ingen pulver- eller skumsanering behövs. Sedan är ju frågan vilken brandklass en kolsyresläckare har & om den går att släcka alla typer av bränder. Å andra sidan, om branden är av en storlek så att man behöver ta till en släckare så spelar det väl ingen roll om man släcker med pulver. Både brandskador & sanering tar väl försäkringen hand om.

Bennie

CO2-släckare saknar jag också, suveräna.
På mitt jobb har vi flest kolsyresläckare, men även pulver.
 
Toppen