• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Begränsat antal mottagare i Macs mailprogram?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag använder programmet Mail i min Mac. När jag lägger fler än ca 20 mottagare så går det inte att skicka. Hur får man bort begränsningen av antalet mottagare? Det är väldigt irriterande. Sen har det försvann det massvis med e-postadresser från min gamla adressbok när jag uppgraderade från OS Lion till OS X Yosemite. Var är dom???

/Ludde
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Begränsat antal mottagare i Macs mailprogram?

Antalet du kan sända till samtidigt är en inställning som görs på epostservern. Alltså ingenting du kan ändra på utan sköts av din epostleverantör.

Mail har ingen adressbok så man använder Kontakter till detta. Däremot sparar den de man använt eller mottagit som förslag.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Begränsat antal mottagare i Macs mailprogram?

Jag har Telia som e-postleverantör. Hur går jag in och ändrar antal tillåtna mottagare? Måste väl vara fler än jag som har behov av att ha fler än 20 åt gången?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Begränsat antal mottagare i Macs mailprogram?

En slik begrensning er satt for å forsøke å hindre spam. På samme måte er det endel mailprogrammer som putter inkommende mail med mange motakere direkte i spam-kurven. Begge deler fungerte før spam-senderne gikk over til å sende enkeltmail. Men det er ikke sikkert det er mailserveren som sperrer, mange mail-klienter har en grense på hvor lang mottakerlisten kan være. Når får u feilmeldinge, når du legger til neste adresse eller når du trykker send?

Er det når du trykker send så kan du prøve en annen gateway - har du en google konto så kan du benytte denne for å logge på smtp serveren til google. Tilsvarende er mulig med en microsoft konto og live-mail / outlook / hotmail smtp servere om en har som login en hotmail, live.com eller outlook.com adresse. Google har en høyere grense enn 20 - tror den er 100. Microsoft hadde ingen grense tidliger, har ikke sjekket om det er endret.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Begränsat antal mottagare i Macs mailprogram?

Det som kreves er å logge på SMTP med en gmail konto. Hvilken konto son sender mailen sjekkes ikke.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Begränsat antal mottagare i Macs mailprogram?

Trinn 1. Register en gmail konto.
Trinn 2. Sett SMTP.gmail.com som utgående mail server med pålogging din gmail konto.
 
Toppen