• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
I min Knaus instruktionsbok står det att snökedjor inte får monteras på däck med aluminiumfälg.
Någon som vet varför?

Finns det någon annan variant som skulle funka och som är godkänd i EU länder där krav finns på "snökedjor"?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Det är klart att man kan ha snökedjor i kombination med aluminiumfälgar. Aluminium- & stålfälgar uppfyller de (samma) krav på en fälg för att användas på ett fordon som myndigheter & tillverkare fastställt. Orsaken till att dom avråder är väl att kedjorna kan skada fälgarna.

Bennie
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Hur vet fälgen att det inte är plåtfälg?
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

I min Knaus instruktionsbok står det att snökedjor inte får monteras på däck med aluminiumfälg.
Någon som vet varför?

Finns det någon annan variant som skulle funka och som är godkänd i EU länder där krav finns på "snökedjor"?

Aluminiumfälgarna till vissa husbilar "sticker" ut mer ur hjulhuset , annat inpressningsmått, kedjor får inte plats!
Så är det på min ducato 230 från 2000
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Aluminiumfälgarna till vissa husbilar "sticker" ut mer ur hjulhuset , annat inpressningsmått, kedjor får inte plats!
Så är det på min ducato 230 från 2000

När jag var på Bilprovningen i juni så frågade jag just om att byta fälgar. Svaret jag fick var att hjulet INTE får gå utanför skärmen. Alltså köpte jag alu-fälgar med samma ET som originalfälgen.

Bennie
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Aluminiumfälgarna till vissa husbilar "sticker" ut mer ur hjulhuset , annat inpressningsmått, kedjor får inte plats!
Så är det på min ducato 230 från 2000

Jag har en helintergrerad, på Ducato chassi, så där sitter ju hjulen förhållandevis djup inne i hjulhuset.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Hur vet fälgen att det inte är plåtfälg?

En aluminiumfälg är ALLTID tjockare i godset än en stålfälg. Orsaken är att aluminium inte är lika hållfast mot som stål. Aluminiumfälgar är i allmänhet gjutna & därefter bearbetade i mått på vitala ytor.

Bennie
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

En aluminiumfälg är ALLTID tjockare i godset än en stålfälg. Orsaken är att aluminium inte är lika hållfast mot som stål. Aluminiumfälgar är i allmänhet gjutna & därefter bearbetade i mått på vitala ytor.

Bennie
Så om man sätter SAMMA däck på plåt resp stålfälg blir resultatet olika?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Nej, naturligtvis inte. Anläggningsytorna för däcket på alu-fälgen är svarvade i mått för att motsvara desamma på en stålfälg likaså anläggningsytan mot bromsskivan. Den extra godstjockleken på alufälgen ligger på alla luftytor, alltså alla ytor som inte ska vara i kontakt med något. Om du köper en alu-fälg med samma mått (ET, bultdelning & bredd) som originalfälgen i stål så blir det samma sak. Fördelen med en alu-fälg är att den har lägre fjädrad massa (vikt) & bättre värmeledningsförmåga vilket gör att den följer vägbanan bättre (bra väghållning) & ökar däckets livslängd (leder bort värmen så däcket blir kallare). Den är också i mitt tycke oftast mycket snyggare.

Bennie
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Med denna utomordentliga upplysning, så finner jag att snökedjorna inte har en aning om på vilka fälgar dom hamnar. Eller?
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Finns det någon annan variant som skulle funka och som är godkänd i EU länder där krav finns på "snökedjor"?

AutoSock: "Användbar på aluminiumfälgar - även då snökedjor av metall inte är tillåtna" "AutoSock skadar inte aluminiumfälgar."

Snökedjor vs. AutoSock
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Med denna utomordentliga upplysning, så finner jag att snökedjorna inte har en aning om på vilka fälgar dom hamnar. Eller?

Nu skojar du väl?:confused: Snökedjor är döda ting utan mänskliga sinnen eller känslor. Du får nog förklara hur du tänker & vad du vill få svar på.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Springertorsten, vart vill du komma med de här kommentarerna? :confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Ikke noe enkelt svar, men et delvis. Avhengig av type kjede så kan de under bruk gnage på felgen. Med stålfelg så er det endast lakken som får stryk, eller hjulkapselen - med alu blir det da sår i felgen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

ofta är aluminiumfälgarna bredare och/eller har annan offset än stålfälgarna, det gör att det kan bli trångt i hjulhuset, och snökedjor som tar i skärmarna rakar rent ordentligt! :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Om det inte går att montera snökedjor på din bil med alu-fälgar så går det inte heller om du har stålfälgar. Det låter så dumt att jag har svårt att tro på detta. Förklaring på skillnaden mellan alu-fälg & stålfälg & att det endast är materialtjockleken på LUFTYTOR (& vad som menas med luftytor) som skiljer har du redan fått. Om du inte köper detta så är det väl enklast att du vänder dig till en återförsäljare för snökedjor & provar. Kedjan skall gå fri från skärm & hjulhus när du kör. Den får heller inte skada fälg, bromssköld etc. Men som sagt, vänd dig till en återförsäljare av snökedjor.

Bennie
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Snökedjor i kombination med aluminiumfälgar

Om det inte går att montera snökedjor på din bil med alu-fälgar så går det inte heller om du har stålfälgar. Det låter så dumt att jag har svårt att tro på detta. Förklaring på skillnaden mellan alu-fälg & stålfälg & att det endast är materialtjockleken på LUFTYTOR (& vad som menas med luftytor) som skiljer har du redan fått. Om du inte köper detta så är det väl enklast att du vänder dig till en återförsäljare för snökedjor & provar. Kedjan skall gå fri från skärm & hjulhus när du kör. Den får heller inte skada fälg, bromssköld etc. Men som sagt, vänd dig till en återförsäljare av snökedjor.

Bennie
Hur ska snökedjor skada fälgen? Dom monteras väl rund däcket?
8871495434270.jpg
 
Toppen