• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjänstevikt och totalvikt

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Jag har en Kabe Classic 740 T (2015 års modell) på gång. Leverans till våren. En sak som förbryllar mig lite är att tjänstevikten anges til 3050 kg och totalvikten til 4250 kg (har heavy chassi). Kan det vara möjligt att man kan lasta på 1200 kg utrustning inkl. allt man behöver för resan som husgeråd kläder, verktyg, mat, campingstolar .....ja du vet allt.
Vore fantastiskt om det är sant men kan det vara så att tjänstevikten är satt för lågt av tillverkaren Kabe. I och för sig, 3200 kg i tjänstevikt skulle fortfarande vara ok.
Någon i klubben som har en kommentar att ge?
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt och totalvikt

I din lastvikt måste du räkna med saker som markis, ugn och all extra utrustning som inte fanns med vid registreringsbesiktningen. Jag tror dock att du får rätt många lastkilon för privat utrustning också. Passagerarna ska också ingå i lastvikten.
Vi har en liknande storlek på bil och vi klarar oss på ca 3800 kg. Vi är 2 personer. Det är alltid bra att kontrollväga bilen när all önskvärd utrustning är ombord. Lycka till med nya bilen.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt och totalvikt

Vår bil är "orginal" på 3500 kg, men vi fick den uppvägd till 4250 kg när den registrerades. I somras kontrollvägde jag bilen med full semesterpackning, och då landade vi på 3800 kg. Alltså med en marginal på 450 kg. En nackdel är att bilen måste in på besiktning redan efter ett år och framåt. Men en kontroll av polisen kan bli mycket mer kostsam.
 
Toppen