• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fasta tankar ?????

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Har alltid ansett att fasta tankar inskränker friheten med husbil. Men nu har jag kikat på en USA bil där man har tankar till allt. Gasol, toa, gråvatten och färskvatten.

Hur funkar det med att fylla o tömma om man som jag helst undviker campingplatser? I Sverige i första hand men även i våra kringliggande länder?

Har inte fått fram viktuppgifter på den aktuella bilen ännu men tror att totalvikt och lastvikt är väl tilltagna så det inte skall vara några problem att köra med fulla tankar
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Fasta tankar ?????

Hej, jag är nog kanske inte helt rätt man att svara för de som har fasta tankar till allt vet nog bättre än mig.
Men det finns ett par kartor att titta på för att hjälpa dig med dina funderingar, dels den som ligger i högerkanten på framsidan:
https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=zjPF-4vWzBaQ.k7N1ai3IOVxI
Gröna pluttar betyder tömningen är i marknivå och orange plutt innebär utslagsvask som gör att det inte så lätt låter sig tömmas från en tank (även om det går)

Gasolkartan som finns under förmåner är också bra att använda som beslutsgrund:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/685411

Vidare finns den här danska kartan som har en del gasolställen i sverige:
SaniStations - DACF Camperguide

När det gäller gasolen brukar de som har fast tank berätta att de fyller på väldigt sällan, och fast toatank borde man inte behöva tömma varannan dag direkt som en kassettnyttjare som jag behöver göra.

mvh jocke
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fasta tankar ?????

Det är lite individuellt. Jag tycker det är perfekt, men främst toan tycker en del kan vålla problem.

Det är ganska komfortabelt att kunna vara ute en vecka utan att behöva tänka på vardagliga trivialiteter. USA bilar brukar dessutom ha inbyggda elverk så inte ens det behöver man tänka på..

/M
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Fasta tankar ?????

Ja LPG är samma sak, vi har fast toa & gasol tank, Har inte upplever att ska vara några problem,
något svårare att tömma toa här hemma, mot övriga Europa
Med vänlig hälsning
Skoogis
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Fasta tankar ?????

Hej o tack.

Det blev inget av med den amerikanska husbilen jag funderade på. När den väl var svenskregistrerad fick den en max släpvagnsvikt på 750 Kg! D.v.s. inget att ha. Annars var den riktigt läcker. Under 6 meter lång och med 7,5 liters V8.

Jag fortsätter istället med mitt ambulansprojekt och i den kommer jag ha en sån där liten "bomb" gasolflaska. Kör gasol endast till köket så en sådan räcker mer eller mindre en säsong. Fast nån form av reserv kommer jag ha med, antingen en lika dan eller en sån där avlång, tror de heter 2000 eller liknande.
 
Toppen