• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

plåtis

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
hej har lite funderingar att kanske byte till en plåtis, för att den tar mindre plats på parkeringen, så kanske man får ha den ifred, men vad skall man välja, krav dieselvärme evnt vattenburet bra isolering(vinter)bra dusch mvh håkan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55532

Guest
Sv: plåtis

Kolla under "husbilsmärke", "La Strada" på forumet.
En del matnyttig information
Lite partisk då jag har en sådan med dubbelgolv,dieselvärme, konpressorkyl mm.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: plåtis

Ja, vi är ganska många som gått från "vanlig" husbil till plåtis och är mer än nöjda med det. Dessutom verkar plåtistrenden bli bara starkare så snart har vi kanske samma scenario som nere i Tyskland där jag har sett siffror på att var tredje nysåld husbil är en plåtis.
Vi tänker som ni att rörligheten och smidigheten är de viktigaste faktorerna som talar för plåtis. Vi har haft vår sedan 2009 och har nu beställt en ny Knaus BoxStar -15.
Rörlighetsbehovet gör att vi förutom dubbla bodelsbatterier utrustat vår bil med 130W solcell, effektiv laddning med Ctek Dual, kompressorkylskåp samt givetvis dieselvärmare. Det sistnämnda viktigast under den kallare delen av året, både bekvämlighetsmässigt och prismässigt. För oss en självklarhet också med uppvärmd avloppstank och dubbdäck. Vi förstärker också isoleringen med tjockt draperi mot förarhuset och mot bakdörrarna.
Inuti bör man nog avstå modeller med kylskåp nere vid golvet. Vi har också avstått den nya trenden med dusch i "gången" eftersom man då blocker både kylskåp och passage - trots att man givetvis vinner på stötrre dusch.
Ja, det var några synpunkter. Som vanligt - besök och titta på många olika modeller innan ni köper. Läs gärna också på plåtisägarnas tummelplats på Kastenwagen Forum. Eller direktkontakta någon av oss plåtisåkare här på HBK!
Lycka till
 
Senast ändrad:
Toppen