• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många år innan TV-antenn/satellit är förlegat?

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Hej

Jag sitter och surfar runt i Världen kring satellitmottagare, då slår mig tanken...
Är både TV-Antenn & Satellitmottagare inom något år överflödigt med allt som idag sker via nätet?

Vad tror du?

Vänl. Magnus
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hur många år innan TV-antenn/satellit är förlegat?

Hej

Jag sitter och surfar runt i Världen kring satellitmottagare, då slår mig tanken...
Är både TV-Antenn & Satellitmottagare inom något år överflödigt med allt som idag sker via nätet?

Vad tror du?

Vänl. Magnus

Om leverantörerna av internet haft obegränsad nedladdning så hade tv antenn och satellit redan varit borta idag!
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Hur många år innan TV-antenn/satellit är förlegat?

Jo, det vet nog i princip Alla som använder en dator i sin husbil! :wink:
Flera lev. har ju redan obegränsad tillgång till internet, McDonalds, Telia Wifi (med abonn.), m.fl.

Men vad tror du kring tidsperspektivet... När är en Antenn/Satellit överflödig?
Jag vet, svårt att svara på, men vad är din personliga uppfattning, nu när du ändå "tänkt till"...

Om leverantörerna av internet haft obegränsad nedladdning så hade tv antenn och satellit redan varit borta idag!
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Hur många år innan TV-antenn/satellit är förlegat?

tar nog ett antal år till,När alla har tillgång till fiber,alt bra uppkoppling mobilt.Slutändan är det ju dock priset som av gör
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Hur många år innan TV-antenn/satellit är förlegat?

Vi får nog lita på antenn/parabol ett antal år till. Förutsättningen antennfrihet är att internetoperatörerna medger obegränsad volym och bra hastighet till rimliga priser och villkor. Som det är nu verkar man gå åt andra hållet. Dyrare avgifter för nedladdad volym. Så länge detta fortgår kommer vi att ha anenner/paraboler kvar.
Jag hoppas dock på obegränsad, trådlös internettrafik till rimliga priser i en nära framtid.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur många år innan TV-antenn/satellit är förlegat?

En får se hva som skjer med 5G når de starter utrullingen rundt 2020. Men jeg har allerede sett en svakhet - de legger opp til en ekstrem bærefrekvens, dette vil gi rekkevidde på basestasjonene til noen få hundre meter i åpent terreng. En god fiberdekning til basene så vil kapasiteten blir stor nok - der det er dekning.

Et spennende prosjekt som er på gang er ice.net i Norge som starter på overgang til 4G LTE også på det eksisterende 450 MHz båndet i tillegg til de bånd de kjøpte i høyere frekvenser. Håper de også klarer å få overtatt Tele-2 sitt nett og konverterer det til 4G LTE. Geografisk dekning på 450, 800-900 langs veiene og GHz båndene i byene med samme terminalutstyr. Uttestingen er i gang med senderutstyr produsert i Europa (Alcatel, Siemens og muligens Ericsson om den siste kontrakten går i orden).

Men en må se volumprising som det verktøy det er for å fordele en begrenset kapasitet, og med trådløst så er det alltid en flaskehals - båndbredde pr. sender - sammen med tilgangen på bærefrekvenser. Bærefrekvenser kan ikke gjennbrukes med overlapp uten at det gir problemer med interferens.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Hur många år innan TV-antenn/satellit är förlegat?

Därför är jag väldigt rädd om mitt abonnemang. 250kr per månad och obegränsad datamängd. Brukar bli runt 50-80gig per månad :D
Körde nu bredbandskollen och fick precis ↓19,009 Mbit/s ner (3,5 ↗upp)

Går inte att nyteckna.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Hur många år innan TV-antenn/satellit är förlegat?

3000Kr/år

Har ni fler abonnemang?


Därför är jag väldigt rädd om mitt abonnemang. 250kr per månad och obegränsad datamängd. Brukar bli runt 50-80gig per månad :D
Körde nu bredbandskollen och fick precis ↓19,009 Mbit/s ner (3,5 ↗upp)

Går inte att nyteckna.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Hur många år innan TV-antenn/satellit är förlegat?

Ja, ni alla nätförespråkare. Hur lätt är det inte att stänga ner nätet? En knapptryckning och all info försvunnen. Lokala sändare är nödvändiga i en krissituation. Är vi kloka skrotar vi inte antenner och satelliter!
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Hur många år innan TV-antenn/satellit är förlegat?

Håller med Riviera, stabiliteten på mobilnät samt fast nät är långt ifrån ok överallt och kommer nog så inte att bli heller till 100%, och jag vill i varje fall ha bild när jag ska titta på tvn, inte bara ibland.. Så tror både parabol och tv antenn kommer att leva vidare..
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Hur många år innan TV-antenn/satellit är förlegat?

Nopp, tv och internet 100/100 ingår i bostaden och kan inte väljas bort, fast telefon skippade jag för 6 år sedan, i mitt abonnemang ingår ju naturligtvis samtal o sms också,
Jo frun och dottern har varsit abonnemang via universal, dom får visserligen betala samtal o sms ( tror det är 38öre min /st) men har obegränsad surf dock i mycket lägre hastighet, 69kr i månaden
Så ca 4800-5000kr per år landar det på totalt för hela familjen, helt okej enligt mig.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Hur många år innan TV-antenn/satellit är förlegat?

Håller också med Riviera. Blir inte dom närmaste 10 åren i alla fall. Sitter just nu i Spanien och tittar på Eurosport via
Parabol, helt gratis och aldrig några störningar. Har också massor av tyska
kanaler och några engelska.
Har egen Parabol med mig som jag monterar på ett vanligt fotostativ och
sätter upp ute på den inglasade balkongen, behöver inte ens öppna fönstren.
Eftersom jag hyr lägenhet här har jag mobilt bredband och det vet ju alla som vistas i Spanien hur dåligt det är. Och dyrt.
I Sverige är det bättre men det dröjer nog där också.
Trådlös, obegränsad internettrafik till rimliga priser kommer aldrig för
varför skulle Internetleverantörerna slakta sin Kassako?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hur många år innan TV-antenn/satellit är förlegat?

Jo, det vet nog i princip Alla som använder en dator i sin husbil! :wink:
Flera lev. har ju redan obegränsad tillgång till internet, McDonalds, Telia Wifi (med abonn.), m.fl.

Men vad tror du kring tidsperspektivet... När är en Antenn/Satellit överflödig?
Jag vet, svårt att svara på, men vad är din personliga uppfattning, nu när du ändå "tänkt till"...

Där är ju en kostnadsaspekt också sateliten är dyr och väger några kilo.

Man kan ju ha ett mellanting vanlig Tv per antenn för gratis program och betalkanaler via internet. Vi äldre är slavar under Tv tider , ungdomen idag tittar mer när de själv vill. Det är nog dit vi är påväg.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Hur många år innan TV-antenn/satellit är förlegat?

Hej

Jag sitter och surfar runt i Världen kring satellitmottagare, då slår mig tanken...
Är både TV-Antenn & Satellitmottagare inom något år överflödigt med allt som idag sker via nätet?

Vad tror du?

Vänl. Magnus

Jag har arbetat inom utsändningen av markbunden TV. I den närmaste framtiden är det ingen möjlighet att helt gå över till internet buren TV. I hem med kabelanslutning kan det bli så. Men aldrig för båtar, stugor på ödsliga platser eller husbilar.
Det fungerar idag bra p.g.a. att det är bara ca 10% av tv tittandet som idag sker via nätverk. 90% sker via satellit eller marksänt. Kapaciteten i 4G näten skulle inte ha en chans. Men vist utvecklingen går framåt, och när 4G har ökat kapaciteten några hundra gånger. så kanske det går. Problemet är att annan nätverkstrafik ökar också. om 20 år är varenda kylskåp varenda hushållsapparat uppkopplad. Nätet växer så det knakar. Men kapasitetskraven växer lika fort. så jag har svårt att se det i en nära framtid.

Sen har vi problemet med public service kanalerna som ska kunna nås av alla, utan abonnemang simkort och månadskostnader.

Men som ett alternativ till markbundet, kommer det absolut att fungera.
 
Toppen