• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriteknologi/EBL problemlösningar/solceller via EBL mm

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Batteriteknologi/EBL problemlösningar/solceller via EBL mm

Ja, vad skall man tro. Det finns ju så många åsikter och teorier om batterier. Men om nu Bosch S5/Varta Silver är så bra som här beskrives, nästan i klass med lithium, och så billiga så borde dom ju konkurrera ut alla andra tillverkare i skydd av sitt patent.

Bosch/Varta marknadsför ju inte dom som totalt revolutionerande och dessutom har ju andra, bl.a. Vetus, haft liknande konstruktion i många år.

Anders
 
F

F.d. 50446

Guest
Sv: Batteriteknologi/EBL problemlösningar/solceller via EBL mm

Frånsett vilket batteri som är bäst så finner man väldigt bra info om hur man kan misslyckas ordentligt utan att förstått varför, och att en för stor batteribank i combo med solcell kan förstöra batterier vilket märke/typ det än är.
Har själv E-box 1 som bara har 16A laddare och han beskriver hur dom bytt/renoverat många sådana p.g.a för stor batteribank, ofta monterat av husbilsåterförsäljare, eller solcell med reglage som ger så hög spänning att e-boxladdaren tror batterierna är fulla o.s.v.
Jag finner alla dessa exempel från en som arbetar med just sådana problem väldigt tydliga och klara. Missa inte alla länkar högst upp på sidan.


Hälsningar från Pär
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Batteriteknologi/EBL problemlösningar/solceller via EBL mm

Frånsett vilket batteri som är bäst så finner man väldigt bra info om hur man kan misslyckas ordentligt utan att förstått varför, och att en för stor batteribank i combo med solcell kan förstöra batterier vilket märke/typ det än är.
Har själv E-box 1 som bara har 16A laddare och han beskriver hur dom bytt/renoverat många sådana p.g.a för stor batteribank, ofta monterat av husbilsåterförsäljare, eller solcell med reglage som ger så hög spänning att e-boxladdaren tror batterierna är fulla o.s.v.
Jag finner alla dessa exempel från en som arbetar med just sådana problem väldigt tydliga och klara. Missa inte alla länkar högst upp på sidan.


Hälsningar från Pär

Jo, håller med om att där fanns mycket annan bra info också. Reagerade bara på den heliga graalen Bosch/Varta.

En solcell ger ju hög laddningsspänning men ett batteri som inte är fullt suger ju i sig detta och rapporterar ju inte fulladdad spänning till andra enheter och en solcell skall ju ha sin egen laddningsregulator som fyller upp om inte andra enheter hinner göra det innan.

Trots större båtar och samtidigt husbilar i 25 år har jag dock aldrig stött på havererade batteriladdare p.g.a. överbelstning, har aldrig ens tänkt på detta som ett större problem och de har ju heller inte så mycket delar som kan gå sönder. Däremot att batterierna tappar kapacitet, ja.

Anders
 

AnKa

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
16139
Medlemskap
2024
Hej på er alla.
Måste be om lite råd från alla er som är duktiga på detta och har haft era husbilar länge. Jag har en Hobby 750 -05 ( köpt i år) och jag har försökt förstå vilken typ av elblock jag har då jag inte känner igen detta från någon bild här på forumet (tror faktiskt att Hobby har något eget).

Anledningen till min undran är att när jag läser denna artikel om Bosch S5 / Varta Silver så blir jag lite fundersam på mitt framtida batterival/köp.
Jag har införskaffat en solcellsanläggning 150W med en mppt regulator och sitter nu och funderar lite på bästa inkopling till våren av denna.
Kollade i min Tryska manual och elschemat över elblocket i hopp om att hitta vad den heter men där står verkligen inte mycket av nytta där. Ser dock i shemat att där finns en angiven plint och koppla in Solar på dock är det densamma som (tror jag) D+ går in på. (kommer tyvärr inte åt bilen så jag kan fota mitt elblock förän till våren).

När jag pratar med killen som sålt solcellsanläggningen så säger han tveklöst koppla direkt på bodelsbatteriet. Jag är dock orolig att mitt elblock inte laddar från 240V eller D+ generator om den känner av solcellen?
Har idag bara ett 80Ah gelbatteri som bodelsbatteri vilket jag iof. Tror är helt galet val då laddaren ger 14.4V och och jag har inte hittat någon Switch som medger omkoppling mellan Wet, Gel eller AGM batteri utan mitt block borde vara konstuerat för Wet 14.4V.
Bilen har ett vanligt 100Ah batteri.

Nu till mina frågor:
1. Vad tror ni jag har för elblock?
2. Eftersom jag inte kan koppla om för olika batterityper så tror jag det rätta för mig är att följa trådskaparen och köpa t.ex. 3 nya Varta silver dynamic 100Ah. 2 till bodel och ev. ett för bilen. Hade tänkt mig AGM men när jag läser detta så är jag mycket tveksam till AGM. Är mina funderingar riktiga?
3. Ska jag koppla direkt på bodelsbatteriet eller till detta elblock som inte enl. mig iaf har någon direkt smart inkoppling för solcell? Laddning av bilens batteri är inte så viktigt för mig.
4. Hur många ampere tror ni min laddare ger och tror ni den pallar 2st 100Ah bodelsbatterier?
5. Kan jag hoppa över att köpa nytt Varta silver dynamic för bilen och använda det jag har utan att få problem att 240V laddaren/generatorn inte laddar dom 2st nya 100Ah boddelsbatterierna fullt eller fixar solcellen detta med att ladda upp dom fullt?

Många frågor blev det.
Tack för många tipps i detta eminenta forum.
Mvh
Anders
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50446

Guest
Sv: Batteriteknologi/EBL problemlösningar/solceller via EBL mm

Hej, en snabb googling på "hobby 2005 motorhome battery charger"
ger massor av träffar, så om ingen här kan ge dig svar kanske du finner ett "där ute" t.ex
Battery charging | Motorhome Matters | Motorhomes Forum
där stå bl.a. "The CBE PC-100 system in my 2005 Hobby" så kan du gå vidare med CBE PC-100 om det ger något.

Ang. batterival av typ så kan du nog få lika många svar som användare här på forumet, själv har jag inte så mycket erfarenhet av husbilsladdare så jag litar helt klart mest på den som arbetar professionellt med dessa saker, och kommer använda råden som finns på länken i första inlägget.
Din laddare kanske ger 18-20A? vår ger 18A och man vill ha max 10ggr detta på batteribanken, inkl. startbatteri! dom flesta ligger nog långt över detta utan att det händer nåt, men dom som arbetar med alla trasiga aggregat ser ju hur det kan gå och vet varför.
Själva köpte vi vår bil i slutet augusti batterierna verkade OK väl hemma lät jag 240V sitta i nån vecka och trodde det skulle gå bra, tänkte att alla laddare går ju ned i spänning när det är fulladdat, så är det på den tidigare husbilen, men en dag lät det som om det stod en kastrull med vatten och stormkokade när jag hade nåt ärende in i bilen, tyvärr var det bodelsbatteriet som kokade sönder, så nu måste jag ta reda på hur laddaren mår, satte i ett fulladdat AGM idag, det var det enda jag hade löst och efter en halvtimme så vräker det på med 14,2 V ??
Enligt sidan jag länkar till ska man bara ladda max 2dygn per månad vid förvaring.
En sak är säker i alla fall, det är att dom flesta återförsäljare inte vet ett smack om detta.
Vår bil från 2006 har bara syra eller gel som alternativ, AGM kanske inte fanns eller var så vanligt mitten 2000.
Förmodar du även läst A and N Caravan Services : Banner AGM Batteries

En sak till, jag har 2 likadana multimetrar för ca 500:- st och dom skiljer sig på ca 1V så när man vill veta tiondelar verkar det kosta skjortan om man ska kunna lita mätningarna, och för den som vill lära sig lite om felvisning med multimetrar kan ägna en stund här
How to Determine Digital Multimeter Accuracy

Hälsningar från Pär
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Re: Batteriteknologi/EBL problemlösningar/solceller via EBL mm

Hej på er alla.
Måste be om lite råd från alla er som är duktiga på detta och har haft era husbilar länge. Jag har en Hobby 750 -05 ( köpt i år) och jag har försökt förstå vilken typ av elblock jag har då jag inte känner igen detta från någon bild här på forumet (tror faktiskt att Hobby har något eget).

Anledningen till min undran är att när jag läser denna artikel om Bosch S5 / Varta Silver så blir jag lite fundersam på mitt framtida batterival/köp.
Jag har införskaffat en solcellsanläggning 150W med en mppt regulator och sitter nu och funderar lite på bästa inkopling till våren av denna.
Kollade i min Tryska manual och elschemat över elblocket i hopp om att hitta vad den heter men där står verkligen inte mycket av nytta där. Ser dock i shemat att där finns en angiven plint och koppla in Solar på dock är det densamma som (tror jag) D+ går in på. (kommer tyvärr inte åt bilen så jag kan fota mitt elblock förän till våren).

När jag pratar med killen som sålt solcellsanläggningen så säger han tveklöst koppla direkt på bodelsbatteriet. Jag är dock orolig att mitt elblock inte laddar från 240V eller D+ generator om den känner av solcellen?
Har idag bara ett 80Ah gelbatteri som bodelsbatteri vilket jag iof. Tror är helt galet val då laddaren ger 14.4V och och jag har inte hittat någon Switch som medger omkoppling mellan Wet, Gel eller AGM batteri utan mitt block borde vara konstuerat för Wet 14.4V.
Bilen har ett vanligt 100Ah batteri.

Nu till mina frågor:
1. Vad tror ni jag har för elblock?
2. Eftersom jag inte kan koppla om för olika batterityper så tror jag det rätta för mig är att följa trådskaparen och köpa t.ex. 3 nya Varta silver dynamic 100Ah. 2 till bodel och ev. ett för bilen. Hade tänkt mig AGM men när jag läser detta så är jag mycket tveksam till AGM. Är mina funderingar riktiga?
3. Ska jag koppla direkt på bodelsbatteriet eller till detta elblock som inte enl. mig iaf har någon direkt smart inkoppling för solcell? Laddning av bilens batteri är inte så viktigt för mig.
4. Hur många ampere tror ni min laddare ger och tror ni den pallar 2st 100Ah bodelsbatterier?
5. Kan jag hoppa över att köpa nytt Varta silver dynamic för bilen och använda det jag har utan att få problem att 240V laddaren/generatorn inte laddar dom 2st nya 100Ah boddelsbatterierna fullt eller fixar solcellen detta med att ladda upp dom fullt?

Många frågor blev det.
Tack för många tipps i detta eminenta forum.
Mvh
Anders

Hur jag skulle göra:
Koppla solcellens regulator direkt på batterierna. Stör inte bilens laddare.

Minst 10% laddare av batterikapacitet - tror inte laddaren går sönder men batterierna mår inte bra om för liten laddare.

Behöver jag köpa nya batterier skulle det bli vanliga (typa Varta SIlver) eller Lithium (som jag just köpt, men det är ju en annan historia och den kan ni läsa om på annat ställe).

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Batteriteknologi/EBL problemlösningar/solceller via EBL mm

Lite komiskt. Startbatteriet i min Mercedes 516 CDI 4x4 tagen i bruk 2010 och med 2600 mil på mätaren har tappat flåset ganska rejält och skall bytas. Batterifabrikat? Jo, Varta Silver H3 :swoon:

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Batteriteknologi/EBL problemlösningar/solceller via EBL mm

Låter som det djupurladdats för många gånger. Men du kanske haft den sen ny och har koll?

Har tyvärr inte haft den sedan ny och det har ju egentligen ingen husbilsägare för det är ju alltid ganska lång tid mellan tillverkning av bil och av bodel, och med långt stillastående.

Har dock ägt den huvuddelen av tiden och aldrig märkt av några problem och aldrig djupurladdat det heller. Men som jag sagt innan, batterier och livslängd......

Anders
 

AnKa

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
16139
Medlemskap
2024
Re: Sv: Batteriteknologi/EBL problemlösningar/solceller via EBL mm

Lite komiskt. Startbatteriet i min Mercedes 516 CDI 4x4 tagen i bruk 2010 och med 2600 mil på mätaren har tappat flåset ganska rejält och skall bytas. Batterifabrikat? Jo, Varta Silver H3 :swoon:

Anders

Tyvärr kan nog alla typer av batterier ge upp i förtid, men konstigt samanträffande när vi just diskuterade Varta silver H3 :rolleyes:
 
Toppen