• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Antal ur och uppladdningar - cykler ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55451

Guest
Citat:
Ursprungligen postat av BredoMobil Visa inlägg
Trådstart:


Svaret er enkelt og let at forstå, hvis det accepteres at skrive på dansk :

ca. 0,964 kilowatt pr. 100 Ah AGM batterier.
ved 20 timers ens belastning og ca. 18 grader.

PRAKTISK testet:
280 ah AGM målt over 20 timer med ens belastning (C20) testet 2.7 kWh ned til 11,5 volt.

Hvis du bruger mere/mindre end ca. 50 watt eller 4 ampere pr. 100Ah AGM
bliver batterierne uforholdsmæssigt hurtigere/langsommere afladt:
Sammanställning elförbrukning
Jo, danska brukar vi ju begära så det är inget problem :) Dock bör man ju inte ladda ur ett batteri till 11,5V vilospänning OM man vill ha många cykler....

Anders

Anders, jeg vil gerne svare på dine spørgsmål,
og det håber jeg vi kan debattere her i denne tråd - uforstyrret af irrelevant snik snak' :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Antal ur och uppladdningar - cykler ?

Hvis du mener cyklus - så behøves der kun 1 cyklus for opladning fra 11,4 volt til 14,3 volt - relativt for AGM.

AGM behøver ikke afsulfatering ved hver opladning
Afsulfatering er primært beregnet for traditionelle batterier med ubundet eller fritsvømmende syre.

Hvis man ser spørgsmålet i relation til Softcharge fra Revne,
så er antallet af start (personbil) ikke det som betinger livslængden
- men derimod en hvilespænding på ca. 13,6 volt.

Så det er væsentlig i følge deres erfaringer.

Når Biltema - 4 års garanti, Mercedes, BMW etc. benytter AGM og i modsætning til batterier med fri syre,
så er det heller ikke fordi man ringagter AGM's tålelige cykler.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Antal ur och uppladdningar - cykler ?

En vanlig definisjon på antall ladesykluser for et batteri er bassert på utladning til 11,5V og umiddelbar oppladning til fullt 14,4 eller 14,5V. Aldri lagring ved lav spenning - dette gir sulfatering også i gel og agm. Det andre som kan drepe alle ladbare batterier er overladning, det vil si holde ladespenningen på batteriets maks ladespenning i lang tid så dette er og unngått i definisjonen av antall sykluser.

Det kompromis som benyttes i nesten alle biler er at en ikke lader til maks, men legger en float spenning noe under maks ladespenning. En normal float er 13,7V selv om en kan finne lavere og høyere spenninger i bruk.

Om en aldri går ned til 11,5V så strekker en levetiden på batterier en del.

Maksimal levetid på batterier får en om en lader til maks og så stopper ladningen og venter med å starte ladningen igjen til en er nede på 13 - 13,5V, noen vil si at en skal vente til en er på 12,8V.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Antal ur och uppladdningar - cykler ?

Återigen, det som Livibil frågade om i den andra tråden och som gemene man också definiera laddningscykler som är inte hur man agerar när man laddar upp ett tomt batteri en gång och hur den laddkurvan ser ut.

Laddcykler är en urladdning med åtföljande uppladning och det som är intressant är hur många sådana man kan få ur ett batteri. Precis som Knut nämner så finns det en sweet spot för de flesta batterier. Ladda ur 100% varje gång och du får totalt under batteriets livstid ganska få, kanske t.o.m. bara en laddcykel. Ladda bara ut 10% och det håller länge men blir ju ganska mycket batterier i husbilen för att slippa ladda hela tiden.

Hur många laddcykler batteriet har totalt är ju också avhängit typen. Vanliga syra har minst antal, gel och AGM fler och Lithium mycket fler.

ANders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Antal ur och uppladdningar - cykler ?

........................
Hvis man ser spørgsmålet i relation til Softcharge fra Revne,
så er antallet af start (personbil) ikke det som betinger livslængden
- men derimod en hvilespænding på ca. 13,6 volt.

Så det er væsentlig i følge deres erfaringer.

Når Biltema - 4 års garanti, Mercedes, BMW etc. benytter AGM og i modsætning til batterier med fri syre,
så er det heller ikke fordi man ringagter AGM's tålelige cykler.

Anders
Jeg sætter min tillid til Revne, som påstår at batterierne kan holde i 10 år med Softcharge's hvilespænding
- uden at tale om antal af vinter start, laddcykler etc.

Man må også håbe at Biltema, Mercedes, BMW etc. har et grundlag som er bedre end din teoretiske skepsis.

Med andre ord; jeg tror at antallet af upladninger/cyklar - er sekundært i forbindelse med livslængden af batterier.

Primært er smartopladning og hvilespændingen
- i følge Revne.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Antal ur och uppladdningar - cykler ?

Knut
Der blev spurgt på Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri?
og jeg svarede kort og præcist med citering af start-tråden*** og hvor meget det var muligt at ta ut ur ett batteri - uden direkte destuktion til under 11,5 volt.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t84009/

Det er ikke ensbetydende med at man skal aflade til 11,5 volt hver gang
man benytter batterierne.

Så denne skræk for at bruge batterierne, vil jeg mane til jorden.

Jeg har batterierne såvel som husbilen for at de skal bruges.:)
- så må det koste det som det nu koster
Det synes Revne heller ikke at bekymre sig om.

*** syntes som det helt var glemt hvad tråden var
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Antal ur och uppladdningar - cykler ?

Anders
Jeg sætter min tillid til Revne, som påstår at batterierne kan holde i 10 år med Softcharge's hvilespænding
- uden at tale om antal af vinter start, laddcykler etc.

Man må også håbe at Biltema, Mercedes, BMW etc. har et grundlag som er bedre end din teoretiske skepsis.

Med andre ord; jeg tror at antallet af upladninger/cyklar - er sekundært i forbindelse med livslængden af batterier.

Primært er smartopladning og hvilespændingen
- i følge Revne.

Att batterier har en begränsad livslängd och alltså ett visst antal laddcykler tillgängliga är en så vedertagen vetenskap att det inte är något jag tänker debattera med dig, oavsett dina teoretiska funderingar. Att börja blanda in startbatterier och vad biltillverkare använder som startbatterier har ganska liten relevans för detta spörsmål.

Och som jag sade innan - du bör inte ta dig rätten att självsvådligt bestämma utifrån en ämnesrubrik, vad frågeställaren frågar om. Lyft blicken lite grann.

Anders
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen