• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Easysteer servostyrning

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Easysteer servostyrning

Eftersom dom vill att jag skall skicka tillbaks mitt gamla styrrör till England.

Får betala 50 pund i deposition tills jag skickar tillbaks mitt rör.

Affezell
---------------------------------------------------------------------------
Funderade bara på din retur av rattstången.
Jag är rätt säker på att du får betala mer än 50 pund för frakten till England här i Sverige tyvärr, så står du för fraktkostnaden så går du nog back.

M.v.h. JANKRO.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Easysteer servostyrning

Skall bara skicka igen själva översta delen av styrröret som ratten sitter i.

Tänkte själv på det, men annars kanske bra att behålla det nödfall
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Easysteer servostyrning

Fick min Elservo igår från England. Dålig installationsbeskrivning eftersom det är ganska stora ingrepp i bilen genom att kapa lite ur reservhjulsbaljan och kapa bort lite av rattfästet. Har mailat England efter dessa ingrepp men väldigt dåliga svar. Frågar t.ex endast 3 enkla viktiga frågor för ingreppet. Får svar kanske på en av dem. Om jag upprepar frågan igen så undrar dom om jag överhuvud taget är kompetent att göra jobbet. Det var ju bara att svara ja el nej på dessa. Visade instruktionerna för skoj skull en kompetent verkstad här om dom fattade det. Svaret blev att dom inte skulle göra detta för mig innan dom fått bättre instruktioner.Typisk engelsmän för dom tror att dom kan det mesta. Fick ytterligare en kommentar att dom har gjort detta c:a 100 gånger på under 6 timmar. Talade om för dom att min bil är vänsterstyrd med dessa ytterligare ingrepp, men det var lika lätt ändå. Nu börjar jag ändå att såga hål själv :mad::mad:
 

Bilagor

  • IMG_1879.JPG
    IMG_1879.JPG
    219,8 KB · Visningar: 3

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Easysteer servostyrning

Trägen vinner igen.
Imorse fick jag ett mail från leverantören i England. Han skulle just montera en servo i en bil. Han skickade c:a 10 mail med massa olika bilder på varje arbetsmoment med kommentarer medans han gjorde jobbet. Det var klart på 3 timmar. Nu får jag verkligen ta tillbaka vad jag skrev i tråden ovan.
Vi blev riktigt kompisar och jag bättrade på min engelska under tiden, och fick t.om beröm.
Kanske han tröttnat på mig eller förstod att riktig hjälp ger merförsäljning.
:spinny::spinny:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Easysteer servostyrning

Hej igen Affezell, om du får tillfälle så kan du ju berätta för honom att du skriver på ett svenskt husbilsforum med 12.000 medlemmar och 33.000 läsare, och av dem så verkar i alla fall kanske några hundra vara ytterst intresserade av slutresultatet, och en hel del av dem av ev. inköp av deras elservo.
Om de fixar en bra och trovärdig instruktion till vänsterstyrda bilar samt att man vet att det funkar och passar med rattväxel utan strul, så finns det säkert möjligheter att sälja ett flertal enheter till Sverige.

Jag har troligen tillräcklig kunskap för att köpa delar på skroten och ändå få ihop en fungerande elektrisk servostyrning. Men om man är lite för lat för att leta reda på passande delar och strula, eller har begränsade kunskaper men intresse och normala garageverkyg och köper färdigproducerat, till ett inte helt jättebilligt pris. Då kan man nog begära bra instruktioner och och tillräckligt med förarbete så man med begränsade kunskaper och god vilja skall kunna montera deras elservo utan fundringar.

De vaknade tydligen till som du skrev, och både jag och säkert fler väntar med nyfikenhet på slutresultatet.

Det finns ju nya hydralservokuggstänger att skicka efter för ca. 4000:- plus en Opel elpump från skroten, men jag kan nog ändå tänka mig "genvägen" med ett elservo om det funkar och passar utan för mycket strul.

Väntar med spänning på vidare rapporter. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Easysteer servostyrning

Hej Jankro
Fick många bilder av honom för alla moment men som sagt dom var ju från en RHD bil med golvväxel, men dom flesta moment var likadana som för LHD bil.
Frågor jag ställde som jag tyckte var radikala ingrepp i min bilen.
1. På LHD bilar finns det ett fästa som tydligen förstärker reservhjulsbaljan
som man måste ta bort helt och hållet förstår jag. Detta försvinner nog när
man gör hålet i baljan
2. Man måste ta bort själva fästet för rattstången på balken bakom genom att borra bort punktsveterna för detta.
3. Kapa ur c:a 10 mm underkant bakom detta fäste för att få upp ratt axeln lite högre.
Detta var enligt min åsikt vitala ingrepp (3) så därför ville jag ha klarhet innan jobbet utfördes, för när det väl vore gjort så var svårt att ångra sig.
Funderar på att ersätta baljan med en helt plan plåt eftersom jag antagligen inte får plats med reservhjulet ändå. Tänker köpa en elektrisk el luftdriven plåtsax för att slippa använda vinkelslip för detta.
Bilder från England. Det sista fotot är hur det ser ut på min bil.
I bakgrunden ser du det extra fästet i baljan
 

Bilagor

  • WP_20141205_08_32_37_Pro.jpg
    WP_20141205_08_32_37_Pro.jpg
    399,5 KB · Visningar: 5
  • WP_20141205_004.jpg
    WP_20141205_004.jpg
    351 KB · Visningar: 3
  • WP_20141205_010.jpg
    WP_20141205_010.jpg
    344,4 KB · Visningar: 3
  • IMG_1903.JPG
    IMG_1903.JPG
    797,8 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Easysteer servostyrning

Har nu börjat såga hål i min bil och montera styrningen.
Synd var det alla bilder och instruktioner från GB var till RHD bilar.
Knappt några stämde men ...
När jag tagit bort de detaljerna framgick det massa olikheter. fästena till rattstången mm var helt annorlunda. I går kväll mailade jag England för att få svar på vissa avvikande olikheter. växelspakstången tog lite i servomotorn och måste bockas om lite. Efter tre mail med frågor fick jag till svar
att satsen passar perfekt till min bil så jag hade för dåliga mekaniska kunskaper för att montera denna. Skicka igen satsen eller gör jobbet utan hjälp från honom sa han :mad::mad:
Trots jag har byggt om fyra custombilar och 6 motorcyklar under åren så det var lite felaktigt svar till mig.
Och det är inte så lätt att igen montera tillbaka allt efter att jag börjat.
Får väl försöka lösa det ändå utan hjälp.
Fattar inte att bilderna alltid blir felvända :mad::mad:
 

Bilagor

  • IMG_1981.JPG
    IMG_1981.JPG
    769,1 KB · Visningar: 6
  • IMG_1947.JPG
    IMG_1947.JPG
    846,2 KB · Visningar: 8
  • IMG_1973.JPG
    IMG_1973.JPG
    827,7 KB · Visningar: 5

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Easysteer servostyrning

Hejsan, det var mycket som jag inte kunde se när jag då för över ett år sedan tittade på deras bilder och mätte på min bil.

Men det jag såg var förutom reservhjulsbaljan just rattväxelstången. Men den varianten som då var på bild passade inte alls. Så något har de säkert ändrat på för nu verkar det ju ligga i närheten. Det kanske var en del tidigare förfrågningar och återköp, samt mina mailfrågor till dem som fick dem att försöka i alla fall.

Men ge inte upp, om det är i närheten så borde det gå även om det känns lite dj......
Man kan ju undra om, eller hur många vänsterstyrda bilar de konverterat eftersom det passar rätt dåligt :rolleyes:.

Men jag är nog fortfarande ev. intresserad.

M.v.h. JANKRO.

Ps. om man tar en hålsåg och borrar ett hål i reservdäcket så passar det ju utan problem i reservhjulsbaljan igen...................... eller tänker jag fel :confused: :D.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Easysteer servostyrning

Ja nu har jag kommit långt så kan jag bara inte ge upp men blev bara lite besviken på hans svar och ev löften om hjälp vid monteringen. Tyckte väl att jag var för frågvis men som jag skrev tidigare ville jag ju veta vad jag hade att vänta mig. Har bara växelröret att bocka lite och sedan det elektriska.
Tillägg
När jag köpte satsen fick ja ett A4 med 6 stycken och några suddiga bilder på baksidan :):) och givetvis för RHD bilar utan rattväxel. Inget kvitto och när jag bad om det skulle jag inget få. Om han retar mig för mycket mer ringer jag väl kanske skattemyndigheten i GB och påtalar det :mad::mad:
Den fina bockade plåten som skulle ingå fick jag inte heller. Rattlåsfunktionen fanns inte på det nya styrröret. Det var OK var svaret
 

Bilagor

  • Montering_1.pdf
    85,1 KB · Visningar: 54
  • Montering_2.pdf
    7 MB · Visningar: 41
Senast ändrad:
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Easysteer servostyrning

kolla bara tillståndet mycket noga på lagringen av ingående axeln i styrväxeln,kullagret gav sig på min i somras med följden att drevet kröp upp ur växeln och bilen blev okörbar.
Detta med vanlig muskelkraft och utan tecken på att nått var dåligt innan.
Det är ganska klena prylar i styrningen verkar det som.
Nu hade jag tur att det hände vid manöver på en parkering och inte i trafiken
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Easysteer servostyrning

mathias t;695974....................... ........ skrev:
---------------------------------------------------------------------
Hej mathias t . Bara lite nyfiken som vanligt :).

Var det själva kullagret/rullar/kulor som ramlade sönder p.g. av att hållaren som håller ordning på kulorna gick sönder. Eller var själva lagret helt, och det var lagerbanorna som lossnade i passningen från huset.
Kan vara bra att veta.

M.v.h. JANKRO.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Easysteer servostyrning

Om kulorna åker ner mellan kuggstången och drevet då är det ju styrningen helt låst. Bara problem med gamla bilar :mad:
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Easysteer servostyrning

kullagret delade på sig så att kulorna ramlade ned och dessutom är drevet skruvat så när man svängde vänster kröp det upp ur växeln.
Gissningsvis var kulhållaren dålig men det var inget som på något sätt märktes innan.
Blev till att ligga på parkeringen på lasse åbergs museum och byta styrväxel som extra krydda på sommarsemestern.
Tror det var ett vanligt simpel lager så det kanske kan vara ide att byta i synnerhet vid montage av servo på rattstången??
IMG_20140716_184722_zps05qemjgm.jpg~320x480
IMG_20140716_194942_zpsuanirbs8.jpg~320x480
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Easysteer servostyrning

Tack för tipset
Kom du ihåg vad lagret heter ? Typ

Mer fråga:
Var kan man köpa gummiöverföringen mellan växelspak och växelförare ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Easysteer servostyrning

Har nu äntligen fått dit servostyrningen och testat i garaget.OK. Resterande jobb är att att göra en snygg kåpa över servomotorn och elektronikboxen ich koppla in denna för gott.
Nya bilar med parkeringsautomatik har också elservo. Min bil är kanske helmodern. Nu är det diverse fuktskador :mad: och nya och nya takfönster som står på tur.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    884,4 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Easysteer servostyrning

Eftersom man ofta läser många trådar där man aldrig får reda på hur det gick tänkte jag göra det med denna tråd.
Är helnöjd med servostyrningen och det är en stor skillnad mellan med och utan
servohjälp. Med en knapp på instrumentbrädan kan jag också justera hur stor hjälp jag vill ha av servot. Arbetar helt ljudlöst. Lättmonterad efter till slut hjälp av tillverkaren i England. Kan rekommenderas.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Easysteer servostyrning

Hej Affezell, en fundering bara. Fick den plats utan att modifiera själva växelstången eller fick du "bocka om" den något för frigång till servomotorn.

M.v.h. JANKRO.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Easysteer servostyrning

Hej Affezell, en fundering bara. Fick den plats utan att modifiera själva växelstången eller fick du "bocka om" den något för frigång till servomotorn.

M.v.h. JANKRO.

Jo det gick utan att bocka om. Från början såg det ut som det behövdes men när hela servot var på plats så fick jag bocka tillbaks den som den var innan så det var onödigt jobb.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Easysteer servostyrningt

Hej
Glömde säga i tidigare inlägg detta
Om intresse finns för detta så bistår jag gärna med kontakt med säljaren och ev råd och tips vid en ev installation eftersom jag nu provat och testat på bästa lösning på en vänsterstyrd bil. Pris för komplett set blev £520 men man får tillbaks £50 när man returnerar den gamla styraxeln
 
Toppen