• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slingbox

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Slingbox

Telias box är av märket ARRIS Vip 1113L och är vad jag förstår alldeles ny.
Har letat som en galning, men har inte hittat hur den är programmerad.
Och jag själv är novis på data.
Krister.

urcsupport.com has code 1167 for Arris, this doesn't work?

I really hope with all the typing tonight, you're not still on the iPad?....
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Slingbox

Efter Kenjons fråga i tråden Svensk tv i Spanien varför jag inte fixade min slingbox, så tog jag tag i att programmera fjärrkontrollen till vår slingbox 500, som jag gav upp på i höstas, när vi åkte söderöver.

Problemet var att hitta rätt bin file att programmera fjärrkontroll till Telias kabelbox Arris VIP1113L.
Det fungerade inte.

Men nu har jag fått till det.

DSC_1418.JPG
Det är denna fjärrkontroll som används av Telia till Arris VIP1113L.
Men den används också till följande boxar.
Arris VIP2853PVR
Motorola VIP1003
Motorola VIP1963-36PVR

PVR står för att boxen har inspelningsbar video.

Efter fortsatt letande på internet hittar jag hos JP1 en fungerande bin file till videoboxen 2853 i en tråd med alanrichey .
Efter inloggning hos JP1 kunde jag ladda ner filen till C: i datorn och packa upp den.

Efter att startat setup för slingbox 500 och kommit till setup remote och i rutan val av box, blev valet PVR.

Nästa ruta, select manufakturer, valde jag Custom.

Vid val av bin file skrev jag filens namn (som låg i C). C:\V2010_PL.bine och laddade in filen.

Och det fungerade.

Jag får acceptera att jag har videoknappar också.

För den som inte har slingbox är detta onödigt vetande och rotvälska.
Men jag hoppas någon med slingbox känner igen sig och kan ha nytta av något.

Mycket glad att jag löste det.:D
Krister.
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Slingbox

Krister, har du koll på vad Slingbox 500 ger för mervärde gentemot Slingbox M1?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Slingbox

Jag har ingen vetskap om skillnaderna på M1 mot 500 då jag inte gjorde någon jämförelse mellan de olika boxarna.
Jag började med en slingbox 350 som jag inte kunde koppla in då den inte hade hdmi ingångar, utgångar.
Allt var nyinstallerat av Telia med fiber och tvprogram med senaste tekniken på prylarna och bara hdmi på boxen, trodde jag.
Så det blev byte till en sb 500 som har hdmi. Som det senare visade sig att det finns ett filter i Telias prylar som gör att det finns ingen signal när man kopplar in slingboxen mellan tv-boxen och tvapparaten.
Jag hittade då ett litet analogt A/V uttag på tv-boxen som jag prövade med dåligt resultat.
Fick efter lite letande en speciell kabel från Telia för kunder som som hade äldre tv-apparater och kopplade in slingboxen via de uttaget. Och jag fick bild.

Med facit i hand kunde jag behållit slingbox 350 och sparat 3500kr och kopplat in den i det ansloga A/V uttaget.

Det finns inte så många att ställa frågor till i ett så udda ämne, så ibland blir det lärdom som kostar både på tålamodet och börsen. På samma gång som det blir en utmaning.


(Det slår mig när jag skriver detta är att det kan vara audio-video uttaget som gör att jag bara fick till fjärrkontrollen i PVR inställningen. Enligt mitt förra inlägg.)
Krister
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Slingbox

Beror på vilken hastighet/upplösning du kör på.
Ca 1 GB/h är rätt vanligt vid skapligt bra bild, men du kan lätt komma ner till 500 Mb/h.
 
Toppen