• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

regristering av ny husbil

F

F.d. 52964

Guest
hej är den någon annan som har problem med att registrera en ny husbil.Vi har köpt en ny rapido 7066 DF 2015 med totalvikt 4400 kg och vi har inte ännu idag 01112014 fått nummerplåtar utan får låna grönplåtar om vi ska använda husbilen?
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: regristering av ny husbil

Vår tog cirka fem veckor att få skyltarna!
Det är en Adria Matrix Supreme!
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: regristering av ny husbil

Kolla av med Transportstyrelsen i vad som är bekymret. Titta vad ni har för chassinummer och be dem söka på detta.
Har handlaren bil i kommission från fabriken, dvs han ska betala den först när den är såld, släpper fabriken handlingar först när de mottagit betalning. Kan vara samma rutin om det gäller en svensk generalagent.
Om handlaren inte kan eller vill betala, kommer inga papper från fabriken och inga skyltar från Transportstyrelsen. Transportstyrelsen brukar behöva några få dagar på sig för att lösa detta.

Våren 2012 upplevde vi liknande omständigheter när vi köpte bil av en handlare som anses seriös. Tyvärr räckte inte dennes likviditet för att betala bilarna till fabriken.

Kanske andra problem i ert fall men kolla av med Transportstyrelsen om de överhuvudtaget fått in papper på bilen! Om de inte fått det bör nu nog bevaka era ekonomiska intressen!
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: regristering av ny husbil

Eftersom det är en 2015, och kanske den första av den årsmodellen som ska registreras i Sverige, kan det vara så att coc-dokumentet, typgodkännandet som görs för varje årsmodell inte gjorts.
Vi har precis råkat ut för det med vår nya Carthago.
Vår bil fick ett svenskt registreringsnummer direkt och när jag tittade på den på Transportstyrelsen fanns den men alla tekniska data saknades. Coc-dokumentet gick från fabrik till tyska tyr, tillbaka till fabrik och till Transportstyrelsen och då var det klart inom ett dygn.
Kolla med Transportstyrelsen om den överhuvudtaget finns med och i så fall vad som saknas. Låter inte bra att du fått köra så länge med gröna plåtar.
Hoppas det ordnar sig lika bra som det gjort för oss.
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: regristering av ny husbil

En komplettering till mitt tidigare inlägg:
Vi hämtade inte bilen förrän allt var helt klart när Coc-dokumentet kommit till Transportstyrelsen. Men vi hade fått veta vilket reg nr den hade fått så vi kunde hela tiden följa vad som hände. Pga att detta dokument saknades dröjde det 3-4 veckor extra innan vi kunde hämta den.
Men inte en skugga faller på Husbilsshoppen där vi köpte den. Det var detta coc-dokument som spökade och som skulle ha gjorts från fabriken innan leverans.
Vad jag hört är andra länders motsvarighet till vår Transportstyrelse inte så noga med att detta typgodkännande görs för varje årsmodell men Sverige kräver det.
Ska bli intressant att få höra om det ni råkat ut för är något liknande.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: regristering av ny husbil

Handla svenskt av en svensk handlare så slippe man sådana problem,

mh Bertil

Så trist kommentar BeRoka och du som brukar va känslig angående sådant :)
Funkar det att handla en Fiat med svensk påbyggnad av en norrman som jobbar hos svensk handlare?


Det händer att handlare inte får loss registreringspapper från tillverkare/importör pga av att bilen inte är fullt betald.
Hur det var i detta fall vet jag ej.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: regristering av ny husbil

En grönplåt får endast användas i samband med bil som är registrerad som samma ägare av plåt och bil. Allt annat som t.ex. låna ut den till någon annan är ej tillåtet. När jag hade bilfirma så har jag råkat ut för att jag lånade ut plåten och trafikpolisen sa sitt med böter för både mig och den som lånat den. :confused:
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: regristering av ny husbil

Handla svenskt av en svensk handlare så slippe man sådana problem,

mh Bertil

Förstår inte din kommentar. Menar du bara svensktillverkade bilar? Dom flesta husbilar är väl importerade och säljs oftast av stora eller små handlare, om man inte importerat själv. I mitt fall en liten men mycket seriös handlare och det står ej import i papperen.
Hur det ligger till för trådskaparen vet vi ej ännu.
 
F

F.d. 52964

Guest
Sv: regristering av ny husbil

bilen är köpt ?av svensk åf och den är inte på något sätt registrerad på oss utan så länge vi inte har ett reg till bilen är den handlarens,vi bara förfogar över den,så den finns nog inget hinder att använda grönplåt
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: regristering av ny husbil

bilen är köpt ?av svensk åf och den är inte på något sätt registrerad på oss utan så länge vi inte har ett reg till bilen är den handlarens,vi bara förfogar över den,så den finns nog inget hinder att använda grönplåt

Hoppas det löser sig snart.
Angående saluvagnsskylt:
"Det är inte tillåtet att använda saluvagnslicens för andra typer av färder än sådana som har ett direkt samband med licensinnehavarens yrkesmässiga verksamhet. Syftet med licensen är att befria licensinnehavaren från omotiverade kostnader för fordonskatt och försäkringsavgifter. "
Så det är inte okey att ni fritidsåker med den.
 
F

F.d. 50077

Guest
Sv: regristering av ny husbil

Hej nu kommer kanske en dum fråga
vad skulle hända om grönplåten är inblandad i en allvarlig olycka
hur skulle försäkrings bolaget reagera ????
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: regristering av ny husbil

"Det är inte tillåtet att använda saluvagnslicens för andra typer av färder än sådana som har ett direkt samband med licensinnehavarens yrkesmässiga verksamhet. Syftet med licensen är att befria licensinnehavaren från omotiverade kostnader för fordonskatt och försäkringsavgifter."

Precis den text vi länkade till i inlägg # 3.
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: regristering av ny husbil

Så fel du har och vad är svenskt?? Alla bobilar har utlandstillverkade draghuvuden och sedan möjligen mer eller mindre påbyggnader gjorda i
Sverige.

För mig fungerade allt mycket bättre vid köp i Tyskland än att köpa av
Polar-Solifer. Kunskapen hos svenska säljare är obefintlig.

Mvh
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: regristering av ny husbil

Att registrera ett fordon och dess tid till att transportstyrelsen registrerar detta kan ta tid.

Flera faktorer...
* Första reg. bes. av dito typ i Sverige/EU
* Personalbrist/kunskap hos handläggare
* Handlare och deras interna rutiner
* Egen underskirift

Etc. m.m.
Allt som är korrekt löser sig inom skälig tid. (som är egen personlig referens..)

Gällande "Saluvagnsskylt"
Länk till Transportstyrelsen

Jag har jobbat med nyvagn & registreringar, kan tillföra följande:
Grönskylt/Saluvagn används vid körning av icke registrerat/skatt/förs. fordon,
vid provkörning, transport mellan ÅF, transport till kund, transport till reg. bes.

Att nyttja skylten i andra syften, sker via samvete... När provkör vi?
Transportera ett fordon, med Saluvagnsskylt, är upp till säljare/innehavare av skylt!
Under tiden är fordon försäkrat med hög självrisk.


Till trådskaparen, lugn! När papper är i sin ordning/på rätt plats, har nu ert nya fordon reg.

Hoppas att allt i övrigt känns bra och att ni blir riktigt nöjda med Er nya husbil!

Vänl. Magnus
 
F

F.d. 52964

Guest
Sv: regristering av ny husbil

bilen är köpt ?av svensk åf och den är inte på något sätt registrerad på oss utan så länge vi inte har ett reg till bilen är den handlarens,vi bara förfogar över den,så den finns nog inget hinder att använda grönplåt
Det är 23-11-2014 idag och husbilen står fortfarande utan reg plåtar
 

Reijo53

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2024
Sv: regristering av ny husbil

Mig tog det bara 4 dagar att registrera 2015 årsm. husbil.
Import från tyskland.
 
F

F.d. 52964

Guest
Sv: regristering av ny husbil

Äntligen 2014-12-04 har vi fått vår husbil registrerad:
 
Toppen