• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cykeltur

F

F.d. 53358

Guest
Igår var jag ute och tog en cykeltur med den nya elcykeln. Det höll på att bli det sista jag gjorde i detta livet.
Jag cyklade på väg 167, som är ganska smal. I en utförsbacke, mötte jag en bilkö. Det gick ganska fort utför med cykeln. Mitt i backen bröt sig en bil ur kön, och gjorde en omkörning, bilen kom rakt emot mig, jag fick vingla rakt ner i diket för att inte fronta. Mellan mig och bilen var det max 10 cm.
Jag var så skärrad efter detta mötet, att jag fick lugna ner mig hos min bror under någon timma, innan jag kunde cykla vidare hem.
Nu vet jag inte om jag vågar mig ut med cykeln mera. Detta var verkligen en NDU.

Uno
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Cykeltur

Det gjord han eller hon inte och inte de bilar som kom efter heller. Själv hann jag inte ta bilnumret, hade fullt upp med att klara mig i diket.
Uno
 
F

F.d. 30436

Guest
Sv: Cykeltur

Problemet med elcyklar är att bilister tror att cykeln som kommer har "normal" cykelfart men oftast så kommer elcyklarna i 25 km/h, detta gör ju att bilisterna lätt gör felbedömningar.

Själv kör jag motorcykel och när jag är ute å kör så tänker jag alltid att bilisterna ser mig inte eller missbedömer min hastighet. Detta är nog något man måste ha i bakhuvudet när man kör elcykel
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Cykeltur

Problemet med elcyklar är att bilister tror att cykeln som kommer har "normal" cykelfart men oftast så kommer elcyklarna i 25 km/h, detta gör ju att bilisterna lätt gör felbedömningar.

Själv kör jag motorcykel och när jag är ute å kör så tänker jag alltid att bilisterna ser mig inte eller missbedömer min hastighet. Detta är nog något man måste ha i bakhuvudet när man kör elcykel

Denna bilisten slängde sig ut, kanske 20 meter framför mig, så det hade inte räckt om jag stod still, det hade varit lika livsfarligt.
Denna bilist tittade överhuvud taget INTE
Jag är glad att jag var så snabb att köra ner i diket, annars hade jag inte gått på denna jorden längre.
 
F

F.d. 30436

Guest
Sv: Cykeltur

Denna bilisten slängde sig ut, kanske 20 meter framför mig, så det hade inte räckt om jag stod still, det hade varit lika livsfarligt.
Denna bilist tittade överhuvud taget INTE
Jag är glad att jag var så snabb att köra ner i diket, annars hade jag inte gått på denna jorden längre.

Svårt å sätta sig in i din situation utan å ha sett händelsen, skönt att det gick bra i alla fall:)
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Cykeltur

Att ha ljuset tänt kan vara en bra åtgärd men det hade du kanske tänt, det har vi när vi kör på våra elcyklar.

Hilsen

L-Å
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Cykeltur

Att ha ljuset tänt kan vara en bra åtgärd men det hade du kanske tänt, det har vi när vi kör på våra elcyklar.

Hilsen

L-Å

När jag är ute och kör och ska göra en omkörning, överväger jag väldigt noga.
Behöver jag överhuvud taget göra omkörningen, jag kanske ska svänga av ganska snart. Måste jag köra om, då ska vägen vara fri och rak, ingen avtagsväg, där någon ska svänga av, eller köra ut, ingen cyklist eller fotgängare åt något håll, där den omkörda måste väja ut.
Det enda jag råkar ut för, förutom detta, var när ett rådjur kom som en raket ur ett vetefält, när den fick se mig försökte den bromsa på asfalten, vilket gick dåligt. Rådjuret slet rumpan i asfalten och kanade ner på andra sidan vägen, sedan fortsatte den med samma fart på nästa åker.
Vem som blev mest rädd, rådjuret eller jag låter jag vara osagt, men det stackars rådjuret blev väl skinnflådd på rumpan.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Cykeltur

Det var nu inte elcyckelns fel eller ditt.Det var en omdömeslös bilist så fortsätt du att ha glädjen med din el cyckel.Jag har haft stor glädje av min.
haDe Hasse:yes::yes:

Samma här det blev en ny el cykel upplevelse jag tar det väldigt lungt cyklar ej med full fart så njut av en ny cykelupplevelse man kan inte rå för andra dårar men det var tur att det gick bra mvh håkan
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Cykeltur

Man undrar om en del fått sitt körkort via Blocket. Det var inte bara tur, det var din sinnesnärvaro som gjorde att du överlevde.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Cykeltur

Idag har jag tagit mod till mig och kört en runda på någon mil med elcykeln. Jag har hållit mig till byvägar för att inte bli påkörd.
Det är roligt att cykla på elcykel, man blir inte trött. Ett annat fenomen som jag aldrig upplevt vid cykling förut, är att det är kallt och man fryser.
Ha de Uno
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Cykeltur

Idag var Tommy, min grabb och jag ute på samma väg 167. Nästan på exakt samma ställe som vid inlägg 1. Vi kom med personbil väster ifrån och möter en lastbil med släp som gör en omkörning i ett backkrön med skymd sikt. Den omkörda bilen fick stanna, vi fick köra halvvägs ner i diket. Lastbilen var helt över på vänster sida. Till saken hör att det var glashalt vid tillfället, därför körde både den omkörda bilen och vi väldigt sakta. Dåren som körde lastbilen med släp fortsatte sin vansinnesfärd, jag åkte hem och skakade. två allvarliga olyckstillbud på en månad var väl mycket.
 
Toppen