• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintercampa med en Hymer B574

F

F.d. 55063

Guest
Hej är det någon som vintercampat med en Hymer b 574?
Jag har nyss köpt en hymer ifrån 2007 och undrar om vatten och avlopp fungerar i minus 20 grader?
jag har ett inbyggt elverk som har avgasröret mot gråvattentanken så jag hoppas det ska minska frysning i gråvattentanken.
tips eller råd tar jag gärna emot då jag har en son som åker slalom och vi kommer vara ute med husbilen minst varannan helg på vintern och det är uteslutande fricamping som gäller.
i övrigt så är husbilen vinterrustad med dieselvärmare, gasolelverk isolermattor som passar emellan fönstret och insynsskyddet. golvvärme och värmeväxlare mm.

//Magnus.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Vintercampa med en Hymer B574

Själva gråvattentanken är det nog liten frysrisk för. Det är utloppet/kranen som är känsligaste stället. Om man har dubbelgolv och det sitter skyddat där går det bra. Sitter utloppet under bilen så kommer det nog att frysa. Vissa sätter då en elslinga där för att kunna tina. Andra har kranen öppen hela tiden och samlar ihop gråvattnet i en hink eller dylikt.

I övrigt låter det som att det är ganska bra förutsättningar. Inre isolermattor vid fönstren hjälper en del men det blir mycket kondens på rutorna. En yttre isolermatta isolerar ändå bättre och du slipper kondensen. Blir det kallt lär det gå åt mycket gasol, om du inte har tillgång till el. Skulle tro att en p11 kan ta slut på tre dagar vid hyfsad kyla.
 
Toppen