• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enkelt, eller hur…….

F

F.d. 53198

Guest
Sv: Enkelt, eller hur…….

I en spegel växlar vänster och höger men inte upp och ned. Varför?
Du uppfattar "din" spegelbild som en "annan" människa. Står du mitt emot en annan människa så vet du att dennes högra hand är mitt emot din vänstra. Om du står framför spegeln och vickar lite på din vänstra hand så tycker du att spegelbilden vickar på den högra.

Betrakta det som "klockhanden" istället. Vickar du på klockhanden så gör spegelbilden detsamma.

Man är helt enkelt fast i konventioner om vad som är vänster och höger.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Enkelt, eller hur…….

Varför ... seglar i x knop?
Faktiskt ganska logiskt, används även av flyget. Vad har dessa två gemensamt som gör att de använder samma hastighetsmått. Inte så mycket i skärgårdsnavigering eller privatflyg som i större skala. Jo, de kan färdas den kortaste vägen mellan två punkter via den s.k. storcirkeln.

Jordens omkrets är bra nära 40000 km hur man än mäter det, runt ekvatorn eller via polerna. Man kan dela in jorden vid ekvatorn eller godtycklig storcirkel i 360 grader som i sin tur delas ytterligare i 60 bågminuter. Minns att detta också används i GPS-sammanhang.

Dela omkretsen 40000 km i 360 grader och ytterligare ned till bågminuter så blir det cirka 1.852 km per sådan bågminut (alltså inte tidsenheten).

1 knop är alltså en bågminut/timmen.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Enkelt, eller hur…….

Min nya "smarta" Tv har en inte helt genomtänkt funktion, ibland kommer det upp ett litet fönster där det står:
Din tv slås av om fem minuter, tryck på en knapp för behålla tv:n igång!
Om jag då trycker på on/off knappen stängs tv:n av. :confused:
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Enkelt, eller hur…….

Faktiskt ganska logiskt, används även av flyget. Vad har dessa två gemensamt som gör att de använder samma hastighetsmått. Inte så mycket i skärgårdsnavigering eller privatflyg som i större skala. Jo, de kan färdas den kortaste vägen mellan två punkter via den s.k. storcirkeln.

Jordens omkrets är bra nära 40000 km hur man än mäter det, runt ekvatorn eller via polerna. Man kan dela in jorden vid ekvatorn eller godtycklig storcirkel i 360 grader som i sin tur delas ytterligare i 60 bågminuter. Minns att detta också används i GPS-sammanhang.

Dela omkretsen 40000 km i 360 grader och ytterligare ned till bågminuter så blir det cirka 1.852 km per sådan bågminut (alltså inte tidsenheten).

1 knop är alltså en bågminut/timmen.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
185,2 m är en kabellängd.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Enkelt, eller hur…….

Faktiskt ganska logiskt, används även av flyget. Vad har dessa två gemensamt som gör att de använder samma hastighetsmått. Inte så mycket i skärgårdsnavigering eller privatflyg som i större skala. Jo, de kan färdas den kortaste vägen mellan två punkter via den s.k. storcirkeln.

Jordens omkrets är bra nära 40000 km hur man än mäter det, runt ekvatorn eller via polerna. Man kan dela in jorden vid ekvatorn eller godtycklig storcirkel i 360 grader som i sin tur delas ytterligare i 60 bågminuter. Minns att detta också används i GPS-sammanhang.

Dela omkretsen 40000 km i 360 grader och ytterligare ned till bågminuter så blir det cirka 1.852 km per sådan bågminut (alltså inte tidsenheten).

1 knop är alltså en bågminut/timmen.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund

om man flyger på 10 km höjd blir bågminuten ca 1.855 km ??:D
(40000+10*2*pi)/(360*60)=1.855 km
//Arne B
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Enkelt, eller hur…….

Man kan undra varför det metriska systemet är så poppis .Vem har kommit på den bisarra idén att tillverka insexnycklar med måttet 5,5 millimeter ? Det finns
7/32" mycket enklare .
Ett räkneex 7/16"+1/2" =15/16" eller 7/8"+11/16"= 1-9/16"
En ölburk är 4.5" hög och 2.5" i diameter .mycket lättare
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Enkelt, eller hur…….

Jag förstår mig inte på Italienarna.
De kom på DB Dubbel bokföring.
Men ändå så använder dom RIF. Rakt i fickan.
Kan vara enklare eller hur
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Enkelt, eller hur…….

Sláinte, skål i Scotland och på Irland. Betyder ungefär "hälsa".
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Enkelt, eller hur…….

Man kan undra varför det metriska systemet är så poppis .Vem har kommit på den bisarra idén att tillverka insexnycklar med måttet 5,5 millimeter ? Det finns
7/32" mycket enklare .
Ett räkneex 7/16"+1/2" =15/16" eller 7/8"+11/16"= 1-9/16"
En ölburk är 4.5" hög och 2.5" i diameter .mycket lättare

Varför är 4,5" enklare än 5,5 mm?
Om man nu vill ha ett enklare system använd SI-systemet som nästan alla länder använder utom tre. Se nedan.
Vi behöver bara använda 7 grundenheter för allt som har med storheter att göra.
I tekniska sammanhang vid beräkning använder Jänkarna ofta vårat system.
https://sv.wikipedia.org/wiki/SI-enhet
enklare.png
Usa med sina egna storheter
usamått.png
Varför krongla till det?
//Arne B
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Enkelt, eller hur…….

Varför är 4,5" enklare än 5,5 mm?
Om man nu vill ha ett enklare system använd SI-systemet som nästan alla länder använder utom tre. Se nedan.
Vi behöver bara använda 7 grundenheter för allt som har med storheter att göra.
I tekniska sammanhang vid beräkning använder Jänkarna ofta vårat system.
https://sv.wikipedia.org/wiki/SI-enhet
Visa bilaga 111254
Usa med sina egna storheter
Visa bilaga 111258
Varför krongla till det?
//Arne B

Tror du jag menade allvar ? Knappast .Men en snickare i USA blir en hejare på matte.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Enkelt, eller hur…….

Man kan undra varför det metriska systemet är så poppis .Vem har kommit på den bisarra idén att tillverka insexnycklar med måttet 5,5 millimeter ? Det finns
7/32" mycket enklare .
Ett räkneex 7/16"+1/2" =15/16" eller 7/8"+11/16"= 1-9/16"
En ölburk är 4.5" hög och 2.5" i diameter .mycket lättare

Vi bodde i USA ett par år och barnen gick i skola där. När läraren skulle lära ut det metriska systemet så knotade eleverna. Då kallade läraren fram den elev som klagat mest till "svarta tavlan, och även vår dotter (som kunde det metriska systemet).
Så sade han till kverulanten att omvandla en mile till tum, och vår dotter att omvandla en km till mm.
Dottern lade till sex nollor till ettan -klart! Kverulanten hade inte ens hunnit räkna ner till fot.
Lite OT, men nog var det en klok lärare.
:)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Enkelt, eller hur…….

Angående dessa danska siffror, eller sättet att säga dem, orsakar en massa felringningar med telefon. Hände åtminstone för mig i det gemytliga 70 talet..
 
Toppen