• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköp!

M

Majja

Guest
Hej alla medlemmar!
Går i husbilstankar. Någon som känner till Kabe 880 LB årsmodell 2011. Vill gärna ha synpunkter både vad gäller plus o minus. Förstår att det är en husbil utöver det vanliga.
Mvh
Majja:spinny:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp!

Min erfarenhet är att Fiat är dålig kvalitet och jag ämnar fortsätta varna alla för köp varesig det gillas eller inte. Fiat är skräp! Misstaget att köpa en Fiatbaserad husbil kostade mig 500 tusen så det orkar jag nog varna alla för rätt länge. Hoppas ingen annan gör samma misstag.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp!

Själv kan jag inte bidra med något av värde om just Kabe eftersom jag aldrig ägt någon Kabe. Vi har dock en husbil som är byggd på Fiat -08 och som har fungerat alldeles utmärkt de snart 12 000 mil vi kört den. Enda problemet hittills är att sista biten på avgasröret, efter sista ljuddämparen, har rostat av och måste ersättas. Sedan har det försvunnit nästan en liter kylarvätska vilket kommer sig av en dåligt åtdragen slangklämma på en värmeväxlare inne i bodelen, något som inte kan skyllas på Fiat.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp!

Min erfarenhet är att Fiat är dålig kvalitet och jag ämnar fortsätta varna alla för köp varesig det gillas eller inte. Fiat är skräp! Misstaget att köpa en Fiatbaserad husbil kostade mig 500 tusen så det orkar jag nog varna alla för rätt länge. Hoppas ingen annan gör samma misstag.

Din personliga erfarenhet gäller din bil endast. Om det kan jag tycka att det är olyckligt vad du råkat ut för.
Men jag är riktigt trött på dina inlägg i många trådar om vilket skit Fiat är.
Har ägt Fiat i 12 år o utan stora problem o inte gapar jag på som du att det är den perfekta bilen.
Misstänker att du har svårt med det tekniska och även saknar motoröra för att bli nöjd. Kan det vara så kanske?
Om du inte förstått det så är vi många som har en Fiat som fungerar bra.
Väntar med spänning när du meddelar oss om fel på din superbil.

Fast ärligt så önskar jag dig en problemfritt husbilsägande fast den är värdelös i hård vind tydligen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp!

Min erfarenhet är att Fiat är dålig kvalitet och jag ämnar fortsätta varna alla för köp varesig det gillas eller inte... Hoppas ingen annan gör samma misstag.

Hittills i år har 89,01 % av de svenska husbilsköparna gjort samma misstag, och Fiats marknadsandel på den svenska husbilsmarknaden har legat i den storleksordningen i många år.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp!

Vi har olika erfarenhet av fiat men min var dålig och vad ni tycker om det skiter jag i. Den var dålig och den var min erfarenhet oavsett vad ni tycker om den eller Era bilar. Den kostade mig 500 tusen och jag hoppas att ingen annan behöver begå samma misstag. Gilla det eller inte who cares:mad: Det är inte bara jag som har samma problem då det finns flera trådar i ämnet. Blunda gärna för fiats problem, jag bryr mig inte men att få tyst på mig kostar vad jag förlorat.:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Husbilsköp!

Keep on Bestliner! Har man förlorat 500 tkr så är man berättigad att klaga!
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp!

Din personliga erfarenhet gäller din bil endast. Om det kan jag tycka att det är olyckligt vad du råkat ut för.
Men jag är riktigt trött på dina inlägg i många trådar om vilket skit Fiat är.
Har ägt Fiat i 12 år o utan stora problem o inte gapar jag på som du att det är den perfekta bilen.
Misstänker att du har svårt med det tekniska och även saknar motoröra för att bli nöjd. Kan det vara så kanske?
Om du inte förstått det så är vi många som har en Fiat som fungerar bra.
Väntar med spänning när du meddelar oss om fel på din superbil.

Fast ärligt så önskar jag dig en problemfritt husbilsägande fast den är värdelös i hård vind tydligen.

Jag vill också kommentera litet om påhoppet på bristande motoröra och teknisk förståelse.
Det är 43 år sedan jag tog körkort, 45 om man räknar Mc och jag har alltid kört rätt mycket bil och MC. Det har blivit ca 350 tusen mil genom åren. Om man tittar på vilka bilar jag disponerat är det rätt många både person och husbilar. Det har totalt blivit 6 Fiat, 2 Opel, 4 Ford, 1 ww, 2 Saab, 1 Sunbeam, 1 MB och 24 Volvo. Det har också blivit drygt 30 tusen mil på 17 olika motorcyklar med problem med en BMW . När det gäller motorörats lyhördhet har jag haft 1cyl, 2cyl parrallel, boxer och V typ, raka 3 cyl, raka 4 cyl, boxer och V4or, raka 5 cyl, raka 6 cyl samt V6 och V8. Tyvärr inga V10 eller V12or men om plånboken räcker kan det kanske bli någon sådan också. Ganska många mil utan teknisk förståelse och motoröra men det var väl bara tur :)Under alla dessa år och mil har jag haft problem med 8 bilar. 2 volvobilar var sk måndagsbilar och togs utan bekymmer tillbaka av tillverkaren. De övriga har varit Fiat. Tre personbilar för många år sedan och tre husbilar på senare år. Den sista var klart värst. Om det nu beror på mitt dåliga motoröra och tekniska okunskap så är det allt en djäkla slump att så stor del av problemen visat sig på en nästan ofelbara Fiat:)
Jag har aldrig heller påståt min nuvarande bil vara en superbil och den är helt klart vindkänslig. Det kommer jag dock att fixa med ett besök hos Goldsmith kommande sommar. Om det blir andra problem med den beror det säkert på Ivecos nära släktskap med Fiat. Det är ju litet oroande och jag hade hellre sett ett tyskt chassi för från italien är enligt min mening bara bra på mat, vin och musik :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Husbilsköp!

Vill bara säga att hänger man ut ett märke ligger man löst till! Har inte med husbilar att göra men när jag klagade på ett specifikt märke när det gäller värmepumpar på ett värmepumpsforum så blev jag portad! Pumpen kostade 85tkr och fungerade hjälpligt i knappt två år, reperationskostnad 25tkr - så aldrig mer en pump av det märket, vill inte specificera vilket märke för att inte uppröra märkestrogna :) Själv har jag haft körkort i 38 år men inte kört alls lika mycket som du Bestliner men jag har ägt över 80 fordon, därav bl a 9 husbilar, men ingen Fiat så därför är detta inlägg kanske irrelevant?? Av alla personbilar jag ägt har en med fyra ringar främst åsamkat mig problem :( - också irrelevant i detta forum antar jag. All respekt Bestliner, jag tycker du har all rätt att framföra din åsikt och talan här på detta forum!
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp!

Tack bigbax, det är aldrig populärt att framföra något negativt om saker folk riktigt känner för och har investerat mycket pengar i. Min erfarenhet är ju vad den är och jag är förbannad på att man i princip är rättslös när man blir lurad. Det var dock kul att räkna ihop alla fordon man ägt under ett rätt långt liv.:) Det tog en stund och jag fick uppdatera med vad jag glömde ett par gånger.:) Tusan vad pengar det måste ha kostat genom åren:)
 
S

Stråken

Guest
Sv: Husbilsköp!

Jag tror att Kabe är bra bilar, men för dyra i jämförelse med andra. man funderar om dom köper inredningen på IKEA, lådorna är av plast. Titta hellre på en Carthago betydligt bättre kvalite och även helintregerad Själv åker jag i en Plåtis men har ägt en Carthago och 4 andra husbilar men inte någon Kabe
 

bryngan

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
3001
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp!

Hej,
bilen är inte sämre än någon annan bil, men lastutrymmet kunde vara
större.
Vi har kört 6000 mil med vår 880 -10, och det som har hänt med den
har vi fått hjälp med i Tenhult.
Den har mycket utrustning, som man ibland får betala extra för hos
andra märken.

// Ingemar
 
Toppen