• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Carthago

F

F.d. 25200

Guest
Sv: Carthago

Om du tänker använda duschen så gå in i den och fundera på om den tillräckligt stor, jag vet inte hur den modellen är men vissa c line har dusch som anpassad för trådsmala. Nu kanske du är trådsmal och då är det inget problem :spinny:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Carthago

Jan!
De som INTE är baserade på Fiat har en väl låg lastvikt:(, jag kollade innan vi köpte våran Carthago.......

Vi har ställt av bilen nu och fått lite tid till att kolla lite mer på den och jag måste säga att jag är impad av hur fint kablar, slangar osv är dragna.

+ att bilen går väldigt tyst ......vi ägde en Eriba förut som jag fixade och donade med just för att få en tyst och lugn färd, så nånstans har de tänkt till och lagt ner energi på att få Carthagon tyst och bekväm:)

Det enda hittills som vi kan klaga på är framfjädringen som är struttig och behöver en ombyggnad snarast!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Carthago

Anders, den du tittade på hade det lilla chassit från Iveco vilket är mycket ovanligt. Det vanliga är ett tyngre chassi och då ligger lastvikten normalt runt 2 ton på de bilarna.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Carthago

Har ingen egen erfarenhet av det märket , men nu när vi var på en veckas rundresa på campingar runt Alicante så träffade vi ett par som hade köpt en Carthago sen 3 veckor tillbaka . På vägen ner till Spanien hade många saker lossnat , luckor , handtag och sängen ovanför förarsätet . Dom hade åkt in till fabriken och fått det fixat . Så kolla att allt sitter fast .Sevallbo
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Carthago

Hej. Vi har en likadan bil som du är intresserad av och den har nu rullat 2200 mil och vi är helnöjda, till skillnad mot våra tidigare bilar Frankia dethleffs och eriba så är det betydligt högre kvalitet.
Det är förvånade lite saker som vi har behövt åtgärda det finns ju alltid något som bör justeras på en ny bil.
Det som jag inte riktigt gillar är det långa överhänget men vi har inte skrapat i ennu, men en luftfjädring hade inte varit dumt
 
F

F.d. 25646

Guest
Sv: Carthago

vi har en 5:5 årsmodell 2014 och är helnöjda men det finns alltid något som krånglar på en ny husbil oavsett märke
 

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: Carthago

Konstigt att ingen nämner ett vanligt fel som Carthagon dras med och det är läckande fönster. Oavsett att bilen är ny bör alla rutramar tas ut och tätas om och passbitar läggas dit för att hindra att ramarna sjunker med läckage som följd. Detta problemet har Carthago fabriken vetat om sen flera år tillbaka utan att vidtaga några åtgärder för att lösa problemet, vilket jag tycker är ynkligt!
Vi har tätat snart samtliga rutor på våran E-line.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Carthago

Har haft min Carthago I51 sedan 2009 utan några som helst problem eller läckage runt några fönster. Även Fiat chassit har fungerat ua.

Tidigare hade jag en Frankia I690 i 10 år inga problem med det Fiat-chassit heller undantaget den berömda 5:ans växel som jag fick bytt efter 11000 mil, totalt körde jag ca 17000 mil med den husbilen.

Även om några har haft problem, vilket är beklagligt, så skall man inte förstora det då många varit helnöjda.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Carthago

Konstigt att ingen nämner ett vanligt fel som Carthagon dras med och det är läckande fönster. Oavsett att bilen är ny bör alla rutramar tas ut och tätas om och passbitar läggas dit för att hindra att ramarna sjunker med läckage som följd. Detta problemet har Carthago fabriken vetat om sen flera år tillbaka utan att vidtaga några åtgärder för att lösa problemet, vilket jag tycker är ynkligt!
Vi har tätat snart samtliga rutor på våran E-line.

Vi och flera andra har också fått täta om fönstren, men det går på täthetsgarantin (10 år) så inga problem att få det åtgärdat. Jag vet inte om de senaste modellerna fått detta åtgärdat från fabrik.
För övrigt en mycket behaglig och tyst bil att köra, speciellt med luftfjädring.
:)
Väldisponerad och hög kvalitet på inredning, och framför allt gnissel- och skrammelfri. Vi har provat på Hobby och Adria innan, men denna behåller vi.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Carthago

Konstigt att ingen nämner ett vanligt fel som Carthagon dras med och det är läckande fönster. Oavsett att bilen är ny bör alla rutramar tas ut och tätas om och passbitar läggas dit för att hindra att ramarna sjunker med läckage som följd. Detta problemet har Carthago fabriken vetat om sen flera år tillbaka utan att vidtaga några åtgärder för att lösa problemet, vilket jag tycker är ynkligt!
Vi har tätat snart samtliga rutor på våran E-line.

Går i bytestankar och då går Carthago bort.
Bara ett märke kvar då.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Carthago

Har köpt två nya och det finns alltid små problem med det. Att detta kommer fram och att den främre sängen ramlar ner så är det lätt att fatta misstanke om lite brist i egenkontrollen från fabrik.
Är helt säker på att det även finns småfel på min ev. tänkta bil nästa gång.

Inte vill du väl att jag ska sluta med husbil:wink:
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Carthago

Det var noen serier fra fabrikken hvor de hadde fått en mykere isolasjon enn normalt. Disse bilen trengte avstivning i innfestingen av fönster, tror det hovedsaklig var lettbygde modeller med totavikt under 3500 kg.
 

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: Carthago

När det gäller läckage i fönsterna så är det tyvärr inte några få serier och inte begränsat till 3,5 tons bilar. Våran är en 4,5 tons bil och jag träffade alldeles nyligen en som hade samma problem på sin High Liner som väger 7,2 ton. Inte är det heller någon särskild årsmodell heller utan det sträcker sig från minst 2009 och framåt.
Att man får åtgärdat det på garantin är väl okey men det kan bli ett rackans åkande då man tätar om just det fönstret som läcker just nu och inte alla!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Carthago

Hade det varit en personbilstillverkare hade man gjort en recall på alla drabbade bilar. Det borde ske också på husbilar men då det inte gäller säkerhetsdelar bryr man sig tydligen inte. Trist på annars fina bilar. I vart fall de som byggs på Iveco och MB:)
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Carthago

Hej.
Har inte hört om någon som haft problem med läckande fönster
efter 2012, men det är kanske någon här som varit ute för det ?
 
Toppen