• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV förstärkare

R

rolfaxel

Guest
Som jag framhållit i annat inlägg är jag helt rudis på tv- teknik. I min hus bil lyser på antennförstärkaren en röd lampa. Är det en varningslampa eller betyder bara att antennförstärkaren fungerar?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: TV förstärkare

Som jag framhållit i annat inlägg är jag helt rudis på tv- teknik. I min hus bil lyser på antennförstärkaren en röd lampa. Är det en varningslampa eller betyder bara att antennförstärkaren fungerar?

Lita inte på svaren du får här, ett av inläggen i alla fall. Om du tittar här http://www.husbilsklubben.se/forums/t60365-2/#post459058 så kan du se att röd indikeringslampa inte betyder att den är på eller har spänning fram till sig.
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: TV förstärkare

Som jag framhållit i annat inlägg är jag helt rudis på tv- teknik. I min hus bil lyser på antennförstärkaren en röd lampa. Är det en varningslampa eller betyder bara att antennförstärkaren fungerar?

56791d1339707374-naetdelar-001.jpg


Är det denna förstärkaren du har ska det lysa en grön lampa för "TILL"
Den svarta knappen är en strömbrytare (som kan gå sönder som den gjort för mig) lyser det rött är förstärkningen inte aktiv alltså "FRÅN"

// Leif C
 
S

Stråken

Guest
Sv: TV förstärkare

En antennförstärkare förstärker signalen från antennen, har man en dålig signal fån man en förstärkt dålig signal. Antenn färstärkare behöver man om man har flera Tv-apparater som skall dela på signalen.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: TV förstärkare

Inlägg 2. Man kan inte svara på frågan om man inte vet vilken produkt det är.

Inlägg 6. ”Skall det lysa en grön lampa” det är inte rätt svar. Är man en bit ifrån sändaren så aktiverar man utomhusdelen med att få den gröna lampan tänd. Men är man nära sändaren så kan man stänga av förstärkaren i antennen och där är en by-pass funktion så mottagaren inte blir överstyrd. Televés har oftast denna fiffiga konstruktion.
Varför har du tagit min bild, jag länkar till den i inlägg 5.
”Är det denna förstärkaren” Burken på bilden är ingen förstärkare, det är en nätdel till förstärkaren som är inbyggd i utomhusdelen.

Inlägg 7. Oftast så har man bara en TV i sin husbil men avståndet till sändaren kan variera.

Tyvärr så vet vi inte om rolfaxel fått svar på sin fråga då vi inte vet vilken produkt han har.
 

Bilagor

  • 292-1.JPG
    292-1.JPG
    2,2 MB · Visningar: 4
  • Supernova 1440.pdf
    362,6 KB · Visningar: 19
Toppen