• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försök till bedrägeri!

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Försök till bedrägeri!

Det finnes en mengde slike spoofing mail - de fleste primitive som denne. Har selv mottatt noen som var så bra laget at jeg måtte gå inn på kildeteksten i mailen inkludert alle headinger for å se hvem som hadde sendt mailen og hvor datafangsten var plassert. Firma som paypal har egne mailadresser hvor en kan rapportere slike forsøk, det har blitt mange mail med beviser mot skurkene :D Kult å friske opp net crime forensic erfaringen.
 
F

F.d. 14536

Guest
Sv: Försök till bedrägeri!

Det har kommit mail en längre tid.Är det inte Swedbank eller någon annan banknamn som dom använder för att komma över våra konton.
I helgen var Nordeas bankomat utsatt för skimmning i Degerfors.Och det var ett försök att ta ut valuta i Guatemala,men dom hade inte lyckats som tur var.Banken upptäckte det direkt och kunde stoppa alla transaktioner.
Bovarna försöker på alla sätt för att lura av oss dom små summor som vi har lyckats att skrapa ihop efter hård arbete.I många fall så lyckas dom att få pengar för annars skulle dom inte hålla på.
Man kan fundera på att det inte kan göras mera för att stoppa dessa brottslingar från våra polismyndigheter.Är dom så okunniga eller är det slöhet,för det är ju lättats att lägga ner ärendena.
Ni hörde väl polisprofessorns ärende,där det nästan var att åka och hämta brottslingen.Men inget gjordes.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Försök till bedrägeri!

Ett sätt att trygga ditt kreditkort, om din bank har funktionen, spärra uttag i länder utanför Sverige, reser du utomlands så häver du spärren gjort på 5 min.
Denna funktion har Lf banks visa kort.
 

Stefan51

HBK Medlem
Inlägg
1.960
Kommun
Falköping
HBK-Nr
13501
Medlemskap
2024
Sv: Försök till bedrägeri!

Samma funktion har Handelsbanken
nu när jag är hemma (Sverige) har jag
låst det för köp och uttag i utlandet.
Jag låser o låser upp på mina sider
i internetbanken .
Stefan
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Försök till bedrägeri!

Ja polisen är dj-t slö! Vet det av egen erfarenhet då en mycket nära anhörig varit anställd inom polisväsendet i många år.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Försök till bedrägeri!

Av formuleringen att döma är det inte någon svensk som skrivit meddelandet, i texten hittar man också polsklep.de ......... skumma typer.
Jag lider med de som inte förstår att de blir lurade och kanske blir av med sitt hela sparkapital.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Försök till bedrägeri!

Denna typ av meddelande om att jag blivit utvald, ofta en bland tre andra, att få ett fantastiskt erbjudan har kommit vid flera tillfällen. Det kan röra sig om TV-apparat, kamera, datorer etc
Läser man det finstilta så blir det dyrt, dessutom avsäger man sig ångerrätten
Kära xxxxxxxxxxx,

Du har blivit utvald till en Android tablet helt gratis och nu är allt vi behöver är din leveransadress.
Ditt adressfält är fortfarande tomt och därför kan vi inte skicka dig en Android Tablet, som du har blivit utvald till.

Därför ber vi dig att bekräfta din leveransadress! xxxxxxxxxxxxxxx
Bekräfta vänligen dina uppgifter idag, så att paketet kan skickas iväg

Klicka här och bekräfta ditt paket

Har även fått Swedbank-meddelandet och liknade angående mitt konto hos Telia, Tele2 mfl.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Försök till bedrägeri!

Kom ett mycket förrädiskt mail från vad som angavs vara iTunes där det meddelades att någon i Ryssland hade handlat från mitt konto. Man ville att jag skulle reaktivera mitt konto med inloggningsuppgifter.

Såg mycket autentiskt ut men övertygad om bedrägeriförsök. Varning.

Håkan
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Försök till bedrägeri!

Eftersom den här typen av mail funnits i många år, är det bara att hoppas att ingen mottagare går på dem. Om detta inge går på dem, borde mailen försvinna över tid. Alltså, klicka ALDRIG på länkarna i de här mailen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Försök till bedrägeri!

Selv går jeg ofte inn på kildekoden i mailen og analyserer hva de prøver å få til, meget innstruktivt! Har og rapportert mange spoofing mail om paypal til paypal - de har i mange tilfeller tatt action og fått stengt websidene med selve datafangsten. Om ikke webhotellet reagerer blir de rapportert til de databasene som firefox og andre browsere benytter for å trygge sine brukere.

En kildekode analyse krever litt erfaring innen cybercrime forensic.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Försök till bedrägeri!

Ett enklare sätt att analysera (än källkodsanalys) är att sätta kursorn over länkarna. Antingen går de ingenstans (för att bilden är kopierad), eller så går de till skumma adresser, eller klart kapade adresser.

INGET SERIÖST FÖRETAG FRÅGAR EFTER DINA INLOGGNINGUPPGIFTER!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Försök till bedrägeri!

Upphör inte att bli förvånad över att man reagerar på mail från banker, kreditinstitut, nigeriabrev osv...
Ingen bank skickar ut ett meddelande idag om ditten och datten via mail...
De flesta av oss har väl sådan internetvana...att man inte går på sånt skit.
Öppnar inte ett mail som inte jag känner avsändaren...
Är ett mail viktigt och jag inte svarar... kommer ett till i brevlådan.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Försök till bedrägeri!

Här är ett par andra varianter av försök till bedrägeri!

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: presentregn@getresponse.com [mailto:presentregn@getresponse.com] För Helena Beckström
Skickat: den 26 oktober 2014 09:03
Till: Gunnar
Ämne: Gunnar, du och en vän ska till Florida!

Hej Gunnar,

Du kan ha vunnit vår all incusive resa till Miami, Florida.
Vänligen kontrollera genom länken nedan om du är vinnaren.

Resan innehåller:

- T/R resa för dig och en vän till Miami
- 12 hotellövernattningar
- 20.000 kr i fickpengar
- Frukost, lunch samt middag

Klicka här för att se om du har vunnit Resepresentkort undersökningen

Dear PayPal Member,

This email informs you that your credit card associated with your account has expired.
Please click the attachments to update your account and keep shopping with PayPal.

Thank you for using PayPal!

The PayPal Team
Please do not reply to this e-mail. Mail sent to this address cannot be answered.
For assistance, log in to your PayPal account and choose the "Help" link in the footer of any page.

PayPal Email ID PP1589
Copyright © 2013 PayPal. All rights reserved.
PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A.
Société en Commandite par Actions
Registered office: 22-24 Boulevard Royal, L-2449 Luxemburg
RCS Luxemburg B 118 349
 
Toppen